Jag tycker att det är dumt att sätta nånting utanför JFB (tex kyl/frys som är vanligt att folk vill ha utanför JFB). Men man får väl fråga sig själv, vilket scenario är minst önskvärt:

1. JFB löser ut vid fel och innehållet i kyl/frys blir förstört och rinner ut på golvet.
2. Det blir fel på kyl/frys och huset brinner upp
 
Ok, så man måste inte men det är sjävklart en fördel om man har allt via JFB.

Men kan dom bli slitna om dom har utlöst många gågner? Kanske läge att byta ut den?
 
Problemet du har kan bero på att jfb blivit utsliten, sådant händer. Men det kan lika gärna vara så att du har ett jordfel i anläggningen.

Just sådana där "svårhittade" fel beror ofta på att du har överledning mellan jord och nolla någonstans i anläggningen. Då fördelar sig strömmen som går i nollan så att en del tar vägen över jord, resten går den normala vägen genom nollan tillbaka till centralen. Om den del som väljer "jordvägen" blir mer än 30mA så löser jfb.

Det skumma med sådana fel är att om du kopplar på en stor förbrukare så kan i värsta fall ström som går från den i nollan mot centralen, i centralen "vända" och gå ut i en annan nolledare som har kortis mot jord. Det beror på att det finns en liten impedans i jordfelsbrytaren, strömmen hittar en lite lättare väg än genom jfb.

Sådan fel kan vara svåra att lokalisera, det kan visa sig genom att ex. din värmepump startar och löser jfb. men felet kan sitta i en utomhuslampa i andra änden på huset.
 
Håller med ovanstående, plus att ett så nytt kylskåp ska inte behöva ligga utanför JFB. Har ni ingen garanti så att elektrikern kan komma ut och konstatera att felet verkligen är det du tror?
 
Klurigt värre. :)

Garantin har gått ut. Men jag får väl helt enkelt ta ditt en elktriker för att mäta upp systemet ovh eventuellt byta JFB:n.
 
Isolationsprovning av respektive grupper kan säkert lokalisera felet.
Själv sätter jag alltid separat JFB/personskyddsautomat(kombinerad JFB & säkring) på kyl/frys så är problemet löst.
 
Floppman skrev:
Håller med ovanstående, plus att ett så nytt kylskåp ska inte behöva ligga utanför JFB. Har ni ingen garanti så att elektrikern kan komma ut och konstatera att felet verkligen är det du tror?
Hur nytt skåpet är har väl ingen betydelse, det är ju för att förhindra att ett jordfel i den övriga anläggningen stänger av frysen som man brukar ha frysen utanför JFB.

Kjell
 
mlkjhr skrev:
Hur nytt skåpet är har väl ingen betydelse, det är ju för att förhindra att ett jordfel i den övriga anläggningen stänger av frysen som man brukar ha frysen utanför JFB.

Kjell
Jo men gamla frysar har en förmåga att ha läckströmmar, så jag tror även det är en orsak till att folk inte vill ha dem över JFB. Hos mig skyddas allt av JFB utan problem... Tycker det känns sundare att leta reda på felen än att koppla bort grupper för att "de släcker hela huset", har man för höga "naturliga" läckor så sätter man fler JFB. Undantag finns givetvis.
 
mlkjhr skrev:
Hur nytt skåpet är har väl ingen betydelse, det är ju för att förhindra att ett jordfel i den övriga anläggningen stänger av frysen som man brukar ha frysen utanför JFB.

Kjell
Läckströmmar kan ökas vartefter maskiner slits och blir smutsiga.
 
Så det ska räcka med en jfb för hela anläggningen? Ska få installerat jfb och anslutning för duschkabin i badrummet nästa vecka när elektrikern kommer. Han pratade om att det var bäst att sätta uppvärmningen utanför jfb, pelletsbrännare och elpatron i pannan som backup när man är bortrest. Kanske borde dela upp nåt mer på en egen jfb typ garage eller så?
 
Jag skulle rekommendera att sätta en 300mA JFB (mindre känslig) över uppvärmningen istället för ingen alls. Då har du iaf. ett bra brandskydd även där.
 
Ok, jo tänkte att det kan vara bra att skaffa sig lite information innan elektrikern kommer så kan jag säga hur jag vill ha det istället för att inte ha någon koll :)
 
I de nya föreskrifterna sägs att installationer ska sektioneras för att minska risker för oönskad utlösning av jordfelsbrytare. Detta är något som det inte tryckts på förut, vad jag förstått.
 
spinout skrev:
Uttag som servar en viss maskin, räknas som fast installation och behöver därför inte föregås av JFB.
I största möjliga utsträckning rekommenderas dock man skydda allt i ett bostadshus över en eller flera jordfelsbrytare.
Detta tror jag ändras i de nya föreskrifterna?

I kursmaterialet vi gick igenom står att "Undantag kan göras för: uttag i andra utrymmen är bostäder, grundskolor, förskolor, fritids och dagis, för anslutning av en specifik apparat"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.