Tack för svaren Rrrrr!

(Tillägg till ) 3. Det går ett rör från lampan och ett från brytaren i badrummet, de mynnar båda i centralen och kopplas där ihop i utrymmet bakom centralen, centralen är alltså använd som kopplingsdosa.
 
Rrrrr skrev:
4. Man kan prova med en trög säkring (finns A,B,C,D A=snabbast, D=trögast) och/eller 13A
Använd helst inte D då de ger dåligt kabelskydd och i ogynsamma fall kan orsaka kabelbrand. D används mest inom industrin. Du överlastar 10A säkringen ca 100% med allt på vilket är en bra bit över max vad kabeln klarar. Prova gärna med en C men utarbeta metoder i stället. Kör tex vattenkokaren först innan kaffebryggaren och brödrosten då den bara går en kort tid. Billigaste lösningen :)
 
pantern skrev:
Tack för svaren Rrrrr!

(Tillägg till ) 3. Det går ett rör från lampan och ett från brytaren i badrummet, de mynnar båda i centralen och kopplas där ihop i utrymmet bakom centralen, centralen är alltså använd som kopplingsdosa.
Du har ju en normcentral och det är tämligen vanligt att man kopplar en del i dem. Tänk IHC tex! ;)
 
pantern skrev:
2. Vår bastu är 3-fas ansluten, men med nolla och jord gemensam, vår elektriker föreslog att vi kunde koppla in den utan JFB, men jag ville hellre dra extra ledninga och koppla in jord ordentligt. Dock verkar ledningarna sitta som berget i röret, så det blir att dra utanpåliggande. Någon som har bättre förslag idéer?
Använder bastuaggregatet verkligen nollan? Om det är så och en enda kabel är ansluten till både nollplint och jordplint i bastuaggregatet så är det livsfarligt och olagligt - Om den kabeln går sönder eller får dålig kontakt kommer höljet på bastuaggregatet bli spänningsförande samtidigt som det troligtvis fungerar ändå.

Om du inte kan få i nya kablar i röret så får du spika en utanpålliggande kabel.
 
Om aggregatet bara har en mekanisk ratt/knappar på sig, och ingen mera avancerad styrning så behöver den troligtvis ej nolla.
 
mrfrenzy skrev:
Använder bastuaggregatet verkligen nollan? Om det är så och en enda kabel är ansluten till både nollplint och jordplint i bastuaggregatet så är det livsfarligt och olagligt - Om den kabeln går sönder eller får dålig kontakt kommer höljet på bastuaggregatet bli spänningsförande samtidigt som det troligtvis fungerar ändå.QUOTE]

Det är något skumt med just bastuaggregat. Det verkar som om själva värmeaggregaten ofta bara har 3 faser + jord, men att vissa kontrollpaneler även behöver nolla. När dessa byggs ihop till en enhet så tar man ibland kontrollpanelens nolla från aggregatets skyddsjord. Det verkar lite knäppt att göra så, men det underlättar onekligen om man ska byta ut ett gammalt aggregat mot ett nytt, och nollan inte är framdragen. Så länge kontrollpanelen drar mindre än tillåten läckström, så uppfylls ändå alla krav.

Jag tycker dock att byglingen i så fall borde vara gjord internt i aggregatet, och att en eventuell extern anslutning för nolla skulle lämnas oansluten. Hur ska man annars veta att kontrollpanelen drar mindre än tillåten läckström, så att man vågar bygla ihop dem??

Att det inte finns en nolla framdragen borde alltså inte vara något hinder för att använda JFB.
En 3-fas JFB är inte beroende av att lasten har en anslutning för nolla.

Om samma JFB matar andra grupper med läckströmmar kan man få problem,
så det kanske är smart med en egen JFB bara för bastuaggregatet.

Ett annat skäl till separat JFB är att det verkar vara vanligt med lite läckström i elementen. Jag har även sett rekommendationer på att man inte ska koppla bastuaggregat via JFB pga detta, men jag är osäker på vad reglerna säger. Om JFB löser ut pga bastun, så är det i alla fall en fördel att inte hela huset slocknar.

OBS!
Jag har ingen personlig erfarenhet av inkoppling av bastuaggregat. Ovanstående bygger bara på information som jag har snappat upp från olika håll. Jag kan ha missuppfattat något.

/Hasse
 
Redigerat:
Men att medvetet införa en läckström, oavsett att den är liten kan väl aldrig vara OK? Bara för att det ev. fungerar rent elektriskt så behöver det ju inte vara OK.
 
Jag kom just att tänka på felsökningen där man kopplar ihop fas med nolla, och sedan meggar mot jord.
Om informationen i mitt förra inlägg stämmer, så blir det ju konstigt eftersom mätspänningen (1000V ?) kommer att hamna över kontrollpanelens matningsspänning.
Även om kontrollpanelen håller, så kan ju knappast meggningen bli godkänd.

Som sagt, jag har inte fakta om detta.

/Hasse
 
Det är aldrig tillåtet att ansluta någon last mellan fas och jord. Vissa bastuaggregats styrsystem går på 400V (fas-fas) och vissa har en liten trafo inbyggd. Jag har aldrig sett någon som har elektronik inkopplat mellan fas och jord.. luktar hemmapul isånnafall.
 
Nätfilter i olika strömförsörjningar består ju bland annat av en kondensator mellan fas-jord och en från nolla-jord, dessa orsakar en läckström som får vara max 5mA har jag för mig, i en normal dator ligger det på 1mA

men jag håller med Rrrrr, att ansluta en last mellan fas och jord låter helt fel, oavsett hur liten den är.
 
Ja, jag börjar tvivla på att det finns kontrollpaneler som får kopplas så som jag beskrev.
Rent toretiskt borde det vara möjligt om kontrollpanelen har en Y-kondensator i serie med sin matning.
Då kan den ju även klara en meggning med godkänt resultat.
Strömförbrukningen måste dock vara väldigt låg.

Jag drog kanske förhastade slutsatser av bl.a. det som står i den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/el/6675-problem-med-bastu-och-jordfelsbrytare.html

/Hasse
 
jag har då installerat alla bastu aggregat på jfb, i dom flesta fallen på en egen jfb och det har då funkat hittills.
 
Skönt att slippa alla uppkomna jordfel som är svåra att hitta, bara att fälla ner aktuella 2-poliga automatsäkring som samtidigt bryter nollan, så är jordfelet väck och man vet var det finns. Det blir inte så bråttom att ringa elektriker. Lite dyrare elcentral men mycket smart.
 
Paulo1 skrev:
Skönt att slippa alla uppkomna jordfel som är svåra att hitta, bara att fälla ner aktuella 2-poliga automatsäkring som samtidigt bryter nollan, så är jordfelet väck och man vet var det finns. Det blir inte så bråttom att ringa elektriker. Lite dyrare elcentral men mycket smart.
Ja, fast du har ingen nytta av detta om du inte är hemma när din enda JFB bryter strömmen till kyl och frys ....
Sönderfrusna hus kanske inte är något större problem i Spanien, men i Sverige måste man även tänka på det.

/Hasse
 
Tack för alla svar!
Har nu lyckats få igenom 5st2,5mm ledningar så att jord och nolla blir separata.:)

Det var tidigare byglat nolla-jord internt i kontrollpanelen, sedan gick 5 ledningar vidare till själva aggregatet, så det känns som att det blir bättre nu...

Vi kör den nog på gemmensamma JFB eftersom vi använder den så sällan, verkar det vara mycket läckströmmar får vi väl byta till ett nyare aggregat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.