hempularen skrev:
Jag blir minst sagt fundersam över flera detaljer du skriver. I första inlägget skriver du att du fått en jfb installerad. Nu låter det som det är en annan elektriker som har kommit hem och felsökt? Eller var det inte en elektriker som installerat från början? Du skriverr också att det finns flera trådarf på varje koppling, menar du att det sitter mer än en tråd på varje klämma på propparna, eller på noll/jordskena? Så får det nprmalt absolut inte se ut.

Att koppla en jfb fel kan ge ungefärr hur alvarliga fel som helt, allt från att jfb inte fungerar som det är tänkt (dvs någon dör när häcksaxen klipper av kabeln) till att huset brinner ner, lite beroende på exakt hur den var felkopplad.

Om det är samme elektriker som kopplat fel som nu felsöker så säger jag BYT!

Det där med flera trådar per klämma låter som att hela centralen är ett dåligt hempul, och det är troligen en bra början att byta ut den.
Det är bara en tråd på varje propp-skruv. Flera trådar är det bara på jordskenan och på nollskenan. Är det ovanligt?

Tack för tipset, jag är som sagt nu inne på min andra elektriker(jag har inte skruvat i skåpet än, men börjar bli lite sugen :), men funderar lite på varför det ska vara så besvärligt att hitta vilken grupp som är problem med. Firman som var här senast hade med sig en megger, men verkade tycka att det var mycket jobb att använda den utan att byta skåpet... Tolkar det som att du håller med, känns bara lite blodigt att lägga ut 10'000 innan felsökningen kan börja...
 
elmont skrev:
Koppla loss grupp för grupp, megga mellan nolla och jord ( koppla bort ev elektronik på gruppen som meggas) och ni bör som sagt hitta felet på nån timme. Hur lång tid det tar att åtgärda beror helt på vad som är fel.
Ok, låter ju inte så farligt, vad kan det bero på att min elektriker inte redan gjort det? Som ledarna är dragna så ser man iof inte lätt vilken nolla som hör till vilken grupp, är det sådant som är jobbigt eller att noll-ledarna sitter flera på samma skruv?

Jag ska nog be honom lägga nån timme på att hitta felet innan han får byta centralen.
 
A) Felet ligger med säkerhet inte i centralen. Därför kommer felet inte att försvinna för att din elkille byter central. Felsökningen kommer han att behöva göra i alla fall. Förmodligen på toppen av de minst 10000:- han verkar vilja ta för bytet.
B) Att låta den här killen felsöka en timme kommer förmodligen bara att resultera i att han kommer att rekommendera dej att byta central i alla fall.
C) I mina öron låter det som om han försöker skapa ett jobb som egentligen inte behövs. Är elskåpet inte OK? Att motivera att byta ut nånting 'bara för att man ändå måste koppla loss allting' låter inte helt seriöst i mina öron.
 
pantern skrev:
Det är bara en tråd på varje propp-skruv. Flera trådar är det bara på jordskenan och på nollskenan. Är det ovanligt?
nej det är inte speciellt ovanligt i äldre centraler som led av brist på i första hand jordanslutningar, förr i tiden var det inte så mycket som krävde jord...
det kan vara besvärligt att hitta vilken fas och nolla som hör ihop, man kan få lossa på hela centralen, men byta den behöver inte vara nödvändigt föatt felsöka. sen om man vill ha en nycentral i samband med felsökningen så kan det ju vara ok, men EN jordfelsbrytare till hela huset är inte att rekommendera, om det nu inte är ett litet torp med 1 rok.
 
kan väl inte va så himla svårt, slå från strömmen, sen nypa fast klämmorna från meggern med ena på jorden och andra på nollskena och trycka på knappen och sen lossa jordtråd efter jordtråd till slut blir det inget överslag, följa den jorden dit den går in i väggen eller kommer en kabelände, följa fasen från densamme till en säkring och kolla på schemat vad som ligger på den gruppen, eventuellt koppla från nollan och skruva ur säkringen och slå på strömmen och se vad som är strömlöst, börja med att koppla ur allt som sitter på stickpropp, löser inte det felet börjar den jobbiga biten, öppna dosor och koppla ifrån del för del, men första delen tar inte lång tid så länge det inte är central storlek XXXXXXXXXXXXL eller rostiga skruvar
 
Det verkar som din elektriker inte kan sitt jobb. Jag hittade ett liknade fel på en halv timme, ok att jag hadde lite flyt. Det är som de föregående säger mät mellan jord och nolla och koppla bort en nolla i taget. När det är minst 0,5Mohm har ni hittat den felaktiga gruppen, svårare är det inte.
 
elmont skrev:
Hur gör man när man isolerar om en kabel??
Det var en ny installation där vi hadde issolerat kabeln som kom ut ur väggen, där det senare skulle sitta en armatur. Av någon anledning har det kommit fukt under eltejpen. När vi bytte eltejp så fungerade allting som det skulle.
 
Och om man byglar faserna med nollan och meggar mot jord så behöver man inte koppla bort någon förbrukare ;)
Läckströmprovare är oxå funkis
 
Decson skrev:
kan väl inte va så himla svårt, slå från strömmen, sen nypa fast klämmorna från meggern med ena på jorden och andra på nollskena och trycka på knappen och sen lossa jordtråd efter jordtråd till slut blir det inget överslag, följa den jorden dit den går in i väggen eller kommer en kabelände, följa fasen från densamme till en säkring och kolla på schemat vad som ligger på den gruppen, eventuellt koppla från nollan och skruva ur säkringen och slå på strömmen och se vad som är strömlöst, börja med att koppla ur allt som sitter på stickpropp, löser inte det felet börjar den jobbiga biten, öppna dosor och koppla ifrån del för del, men första delen tar inte lång tid så länge det inte är central storlek XXXXXXXXXXXXL eller rostiga skruvar
Ovan beskrivs på ett perfekt sätt hur man gör. Min reflektion blir: byt elektriker inte central.

/ME
 
Nu har jag haft elektriker på plats som hittade gruppen som strulade. Genom att dra nya ledare från en lampa till ett uttag (rör på vinden) så fixade det problemet. Åtminstone en av ledaren var skadade, de var nydragna, men det var rätt trögt att dra dem så de kanske fick skadan när de drogs in, och sedan kanske kondens eller liknande fick JFB att lösa ut några månader efter att de dragits i. Eller så var det kopplingarna i plåtdosan som slarvats med. Nu lirar det iallafall!

Har också fått nytt skåp med automatsäkringar.

Lite av installationen återstår, bl a strular visst bastu-ledningarna fortfarande.

Känns rätt bra med det nya skåpet även om det blir dyrt.

Tack för alla tips! Räknar med "slutrapport" imorgon då allt (bör) blir klart!
 
Tips ! Koppla all el utomhus via brytare som bryter nollan samtidigt med fasen (faserna). Så behöver man inte ringa elektrikern akut.
 
..förslagvis en jordfelsbrytare..
 
Jordfelsbrytare av typ: A, som gör att man inte "fastnar" och dör om man får strömgenomgång från frekvensstyrda borrmaskiner och dyl.
 
Nu återstår det inte så mycket :)

1. De trefasgrejor vi har spis/ergvärme/bastu har vår elektriker monterat tre säkringar för och inte en "trippel" som jag har sett finns, alltså kan i princip en fas brytas, men de andra fortsätta och potentiellt skada något anslutet. Brukar/får man montera så med nya automatsäkringar?

2. Vår bastu är 3-fas ansluten, men med nolla och jord gemensam, vår elektriker föreslog att vi kunde koppla in den utan JFB, men jag ville hellre dra extra ledninga och koppla in jord ordentligt. Dock verkar ledningarna sitta som berget i röret, så det blir att dra utanpåliggande. Någon som har bättre förslag idéer?

3. Vi har en lampa på väggen bakom elcentralen i ett badrum, det är draget ca en halvmeter och kopplat till strömbrytarens ledning inne i elcentralen, är det ok/rekommenderat, eller vad är alternativet?

4. Den nya automatsäkringen för köks-uttagen löser ut mycket lättare än den gamla porslinssäkringen. Tidigare kunde vi utan problem brygga kaffe 1500W, värma tevatten i vattenkokare 2000W och rosta bröd 800W, nu löser den ut direkt. Vår elektriker föreslår en 13A särking istället för nuvarnde 10A, men jag vet inte om det kommer spela någon roll... Vattenkokare som är det som drar mest går ju bara en kort tid, men jag antar att automatsäkringen slår ifrån direkt om man överskrider 10A. Borde vi dra 2,5mm ledare? Flera grupper till uttag i köket... Hmmm....

*5. Någon som har tips om hur man listar ut vad en grupp är för något? Har en säkring som jag inte vet vart den går... Inga lampor iallafall.


Paulo1 skrev:
Tips ! Koppla all el utomhus via brytare som bryter nollan samtidigt med fasen (faserna). Så behöver man inte ringa elektrikern akut.
Förstår inte riktigt... Hur ska det göras?

Och menar du att alla ledningar i rör på vinden under isolering ska räknas som utomhus, eller menar du att man rent generellt bör göra detta?
 
pantern skrev:
Nu återstår det inte så mycket :)

1. De trefasgrejor vi har spis/ergvärme/bastu har vår elektriker monterat tre säkringar för och inte en "trippel" som jag har sett finns, alltså kan i princip en fas brytas, men de andra fortsätta och potentiellt skada något anslutet. Brukar/får man montera så med nya automatsäkringar?

2. Vår bastu är 3-fas ansluten, men med nolla och jord gemensam, vår elektriker föreslog att vi kunde koppla in den utan JFB, men jag ville hellre dra extra ledninga och koppla in jord ordentligt. Dock verkar ledningarna sitta som berget i röret, så det blir att dra utanpåliggande. Någon som har bättre förslag idéer?

3. Vi har en lampa på väggen bakom elcentralen i ett badrum, det är draget ca en halvmeter och kopplat till strömbrytarens ledning inne i elcentralen, är det ok/rekommenderat, eller vad är alternativet?

4. Den nya automatsäkringen för köks-uttagen löser ut mycket lättare än den gamla porslinssäkringen. Tidigare kunde vi utan problem brygga kaffe 1500W, värma tevatten i vattenkokare 2000W och rosta bröd 800W, nu löser den ut direkt. Vår elektriker föreslår en 13A särking istället för nuvarnde 10A, men jag vet inte om det kommer spela någon roll... Vattenkokare som är det som drar mest går ju bara en kort tid, men jag antar att automatsäkringen slår ifrån direkt om man överskrider 10A. Borde vi dra 2,5mm ledare? Flera grupper till uttag i köket... Hmmm....

*5. Någon som har tips om hur man listar ut vad en grupp är för något? Har en säkring som jag inte vet vart den går... Inga lampor iallafall.




Förstår inte riktigt... Hur ska det göras?

Och menar du att alla ledningar i rör på vinden under isolering ska räknas som utomhus, eller menar du att man rent generellt bör göra detta?

1. 3fassäkringar är inget krav (förutom på kombinerat 3fasuttag/230V uttag å vissa maskiner). Dina gamla gängsäkringar gick ju också att bryta en och en. 3fassäkringar är mycket dyrare.

2. Bäst såklart att ha allt via jfb. Ta i lite hårdare och slit ut trådarna en och en med mycket smörjmedel på :)
(glöm inte att fästa en dragtråd på sista tråden)

3. Fattar inte riktigt vad du menar? Går tändtråden för lampan i ett rör i centralen sen kopplat där till en kabel till lampan?

4. Man kan prova med en trög säkring (finns A,B,C,D A=snabbast, D=trögast) och/eller 13A

5. Slå av gruppen och se vad du saknar. Är de något av värde så lär du märka de efter en vecka eller så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.