Vi fick en jordfelsbrytare instalerad i vår central för några månader sedan. Alla uttag jordades då coskå. Allt funkade bra tills jag för några dagar sedan slog på tvn och då löste den ut. Var tvungen att koppla ifrån det mesta för att få den att inte lösa ut. Tv, dator, kaffebryggare, stereo mm funkar nu inte. Radio och belysning samt "effektsnåla" prylar verkar gå att köra.

Obelastat eller med lampor och mindre grejor igång funkar det.

Har provat att koppla ifrån allt utom tvn, men den löser ändå ut. Samma sak med dator och elelement.

Har provat att skruva ur alla proppar (gammal central 1967 med porslinsproppar) utom den jag belastar för att ta bort eventuell läckströmmar, men det är samma problem.

Har fått hjälp att byta JFB, men den nya löser också ut.

JFB ligger inte över alla grupper (som tur är) bergvärme, spis och kyl/frys rullar på.

Bor i villa med källare och rör dragna på kallvind.

Har även dragit coax i rör på vinden.

Vet att det i åtminstone ett rör (när jordledning lades till) var fuktigt invändigt, så pass att det droppade när man drog ut de gamla ledningarna. Ngt bättre isolerade rör nu, och bättre instuckna i takdosorna, men problemet kanske finns kvar...


Räcker det att skruva ur alla proppar för att elliminera läckstömmar, eller måste en elektriker kopplas loss alla kablar för att felet ska kunna spåras till en viss grupp?

Men hur gör jag/elektrikern för att lokalisera var felet är?



Hoppas få hit en elektriker snart...
 
Låter som kortslutning mellan jord och nolla...hittas enklast vid att göra isolationstest med en megger
Om felet beror på felkoppling då kan du även hitta det med en vanlig ohmmäter, men det krävs att man lossnar nollan på olika ställan ...och det bör du nog överlåta till en elektriker.

FLKR
 
Tack, ska se om det finns någon i Uppsala som kan göra det idag.

Om det har funkat förut så borde det väl inte vara felkopplat?

Läckström kan alltså finnas även om man skruvat ur propparna, eller är felet då i centralen?

Kommer tester med megger att visa vilken grupp det är fel på?
 
När nolla och jord är ihopkopplade någonstans går en del av strömmen ut genom skyddsjorden istf nollan. Vid ingen eller låg belastning blir denna ström liten, men när belastningen ökar så kan jordfelsströmmen bli så stor, > 30mA, att jordfelsbrytaren gör sitt jobb och löser ut.

Obs att felet kan ligga i vilken grupp som helst av de som är anslutna till jordfelsbrytaren, det behöver inte nödvändigtvis vara en grupp som används för tillfället. Därför hjälper det inte att skruva ur en propp.
 
Helt riktigt. Kontakta en elektriker som har rätt utrusting för felsökning. Mha en isolationsprovare så hittar han det antagligen snabbt. Kan vara en kabel som är klämd tex eftersom problemet ökar vid högre last.
 
Jag hadde samma problem när jag hadde installerat färdigt en sommarstugga. JFB löste ur vid stor belastning. Felet var en kabel utomhus som det troligen kommit fukt in i. När vi issolerade om kabeln försvann överledningen mellan jord och nolla.
 
Hur gör man när man isolerar om en kabel??
 
elmont skrev:
Hur gör man när man isolerar om en kabel??
Åtta rullar el-tejp? :)
 
isolera om kabel??????????
 
Har nu haft en elektriker på plats som undersökt. Han sa att JFB bar felkopplad. (Den hade dock inte löst ut under ett par månader)

Nolla/jord var förväxlat om jag förstod det rätt, dessutom låg JFB bara över de grupper med uttag den sattes dit i första hand för att täcka ett uttag som finns ute.

Elektirkern föreslog då att vi skulle lägga JFB över hela centralen, och det gjorde han samt kopplade den rätt. 2timmar senare var det klart, men felet kvarstod förstås, JFB löser ut.

Nu föreslår elektrikern att vi byter hela centralen eftersom det ändå kostar så pass mycket tid/pengar att koppla loss hela centralen så att man man använda meggern.

Lutar åt att vi gör så att vi byter till en nu central, ca 10'000 har vi fått som pris. JFB är nu byglad.

Jag funderar bara på om det då inte är lättare att koppla loss ledarna för en grupp åt gången tills man hittat felet? Vad har man för nytta av meggern? Är det lättare i nya installationer? Vad bör det kosta att få en central kollad med en megger, äldre central med porslinssäkringar och kopplingsskruvar som ofta har flera ledare på varje?

Om jag vill testa om JFB fortfarande slår ifrån, måste man bygla ifrån den, eller kan man slå på den?!
 
Gp skrev:
Jag hadde samma problem när jag hadde installerat färdigt en sommarstugga. JFB löste ur vid stor belastning. Felet var en kabel utomhus som det troligen kommit fukt in i. När vi issolerade om kabeln försvann överledningen mellan jord och nolla.
Tack för tipset, vi har en del rör dragna på vinden som det kan vara kondensproblem med, om jag bara visste vilken grupp det var...
 
10000:- tycker jag låter mycket men då vet jag ju inte hur stor central du har. Sen undrar jag hur han felsöker om han måste koppla loss hela centralen. Börjar man med varje fas för sig och hittar fasen det är fel på så behöver man bara fortsätta på dessa. Det ska inte behöva ta mer en 1/2 dag att fixa felet om det inte är riktigt riktigt svårfunnet.
 
Tack.

Hur eliminerar man de faser som inte orsakar problem? Antar att det inte räcker att skruva ur en huvudsäkring åt gången, utan man måste väl skruva loss inkommande ledare till centralen? Sedan göra samma sak med alla säkringar/grupper på den fasen tills man hittar rätt? Skulle det kunna vara fel på flera faser, är det det som skulle innebära att det är svårfunnet?

Om jag berättar för elektrikern hur han ska göra borde det väl gå snabbt :)

Kan felet komma utifrån? Det har nyligen byggts ett grannhus och de har fått sin el inkopplad?
 
Jag blir minst sagt fundersam över flera detaljer du skriver. I första inlägget skriver du att du fått en jfb installerad. Nu låter det som det är en annan elektriker som har kommit hem och felsökt? Eller var det inte en elektriker som installerat från början? Du skriverr också att det finns flera trådarf på varje koppling, menar du att det sitter mer än en tråd på varje klämma på propparna, eller på noll/jordskena? Så får det nprmalt absolut inte se ut.

Att koppla en jfb fel kan ge ungefärr hur alvarliga fel som helt, allt från att jfb inte fungerar som det är tänkt (dvs någon dör när häcksaxen klipper av kabeln) till att huset brinner ner, lite beroende på exakt hur den var felkopplad.

Om det är samme elektriker som kopplat fel som nu felsöker så säger jag BYT!

Det där med flera trådar per klämma låter som att hela centralen är ett dåligt hempul, och det är troligen en bra början att byta ut den.
 
Koppla loss grupp för grupp, megga mellan nolla och jord ( koppla bort ev elektronik på gruppen som meggas) och ni bör som sagt hitta felet på nån timme. Hur lång tid det tar att åtgärda beror helt på vad som är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.