Med arrende kan du ju alltid skriva in vid förnyelse att det inte får köras arbetsmaskiner mitt i natten på det du arrenderar ut ;)
 
Jag tolkar det som om bonden har arenderat marken av någon, inte nödvändigtvis TS.
Markägaren kan ha styckat av tomten ocharrenderat ut marken.

Protte
 
harry73 skrev:
Och en salixhäck är som ogräs som man inte vill ha runt sin tomt. Därför adresserade ibgu förslaget till vinden och la till en blinkning. Det var ett skämt / varning över hur bonden kan hämnas
Det svenska namnet är Pil och har ett rotsystem som man vill hålla långt borta från sin husgrund :)
 
Intressant ämne!

Skönt att veta många verkar stå på böndernas sida! Det är trots allt under begränsad en begränsad tid om än intensiv tid ett par veckor på våren och likaså på hösten.

Odlar ca 100ha spannmål och nu är jag inne Pä tredje veckan med intensivt jobb, tur man har en förstående sambo! Brukar börja dagen med att serva, smörja, byta spannmål i torken för att sen bege mig ut på åkern för att tröska.

Beroende på hur vädret är och när rånnan kommer styr hur länge man kan köra på kvällen. Igår blåste det lätt hela natten men jag slutade tröska runt 23-tiden. Efter de ska jag bara dra hem några kärror med spannmål, byta i torken och förhoppningsvis hinna säga hej till sambon unna hon somnar.

Planerar även att så nästan halva arealen med höstvete. Innan det kan ske ska halmen bli torr, pressas och balar tas av åkern. Sen kan man börja bearbeta jorden för sådd. Beroende var i landet och vilka sorter man ska så så finns det vissa datum man bör hinna så innan.

Nu blir de sängen så man kan dra igång vid 6 rycket och köra på ett par veckor till.

PS. Många bönder jobbar dygnet runt för att hinna med samt att det även är lite roligt! ��
 
  • Gilla
faf och 13 till
  • Laddar…
Alriksson skrev:
Intressant ämne!

Skönt att veta många verkar stå på böndernas sida! Det är trots allt under en begränsad, om än intensiv tid ett par veckor på våren och likaså på hösten. ...
Vi är många som står på er sida!
Jag har förstått att ni sliter för småpengar, och jag/vi är väldigt tacksamma för ert jobb och slit!
Var skulle maten annars komma från?

(Själv har jag/vi ett par av närmaste bondens Limousin-kossor gående på vår äng.
Vi ser till dem, ser till att de har vatten, mineraler och slickesten.
Men det är ett rent nöje, som vi har. Och så får vi gräset klippt och gödslat på köpet :) )
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Klaga aldrig på en bonde med mat i munnen
 
Det är skamligt hur samhället kör över matproducenterna för alla vet vi innerst inne att vi behöver mat.
Ni har mitt fulla stöd!
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Här tänkte jag skriva någonting om att det säkerligen inte heller var bondens förstahandsval att vara ute mitt i natten och bråka med dig, men det känns lite som att slå in öppna dörrar.
 
  • Gilla
jokamp och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu förstår jag att bonden har långa dagar under skördetid och att man måste acceptera störningar.
Men det är inte samma sak som att behöva acceptera alla störningar.
Ett exempel: mina barn går i en skola som ligger bredvid en grisbonde. Djuren är i stället en bit bort, så även om de luktar är det inget man märker på skolan. Men han har också åkrar precis bredvid skolan, och ibland gödslar han med grispiss och det luktar väldigt illa. Det går att injektera det i marken men det är inte vad han gör. Imorgon stannar eleverna hemma pga gödsel/ammoniaklukten.
Och här tycker jag att störningar är större än man behöver acceptera.
 
Jag har aldrig hört talas om att man kan injektera, hur funkar det?

Det är naturligtvis en spekulation och det är bara bonden som kan svara, men jag tror även denne bonde inte gör det för att jäklas. Det finns säkert en god anledning till att han gör just som han gör. Det kan vara rent ekonomiskt, det krävs en dyrare maskinpark eller så är det mindre effektivt. Förvisso blir näsan bedövad efter ett tag,men jag tror nämligen att bonden gärna hellre hade använt en metod som inte luktade så illa om det gick.
 
harry73
Det är en bild av en röd gödselutbredare på ett grönt fält som sprider gödsel över jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte heller att han gör det för att jäklas, men jag tror inte heller att en gelatinfabrik luktar illa för att jäklas. Ändå är det fult rimligt att ställa krav för att minska störningar
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jaha..... harry73 han före mig med svaret.....

Hur som helst är myllningsaggregat dyra maskiner som alla inte har råd med.
 
  • Gilla
andyv
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Hur som helst är myllningsaggregat dyra maskiner som alla inte har råd med.
Ja, det var lite det som var min poäng.

När jag gick i skolan spridde bönderna flytgödsel på åkrarna bredvid också, det luktade inte hallon, men vi fick ha utomhusgymnastik ändå. Och, ja man luktade skit när man kom hem. Men det går bort.
 
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag tror inte heller att man äger en själv. Man brukar samäga eller hyra dyra maskiner. Men finns det inga krav på bonden kommer han såklart att fortsätta på det gamla vanliga sättet. Och det gäller i princip all industri
 
harry73 skrev:
Jag tror inte heller att man äger en själv. Man brukar samäga eller hyra dyra maskiner. Men finns det inga krav på bonden kommer han såklart att fortsätta på det gamla vanliga sättet. Och det gäller i princip all industri
Fast så jävligt som myndigheterna redan har ställt till det för bönderna så går det inte att lasta på dem den sortens kostnader bara för litet dynglukt.

Dynga är steget före säd som är steget före bröd. Det luktar mat brukar jag tänka då bönderna kör dynga och piss så hela byn luktar.
 
  • Gilla
El_konsult och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.