D09
Miljö o hälsa i din kommun hantera såna ärenden

Förhoppningsvis känns det bättre efter nästa natts sömn och förhoppningsvis dröjer det innan bonden är ute och jobbar natt.

Gör inget förhastat är väl mitt tips :)

Säg till bonden att du kanske överreagerade men en skvätt grönstedt kan han bjuda på nästa gång du kommer ut nattetid :)
 
Redigerat:
På många platser i Sverige får man vara lycklig om man ens lyckas arrendera ut marken, ersättningen är närmast symbolisk så jag tror det är små chanser att försöka få till något sådant. Bönder har dessutom inga helger i sin kalender ;)
 
Varför arrenderar du ut marken om du inte klarar av att bonden bearbetar marken? Du har bott på landet hela livet säger du men begriper ändå inte att bonden ibland måste arbeta under dåliga arbetstider när vädret tillåter för att skörden inte ska bli förstörd?
Din tolerans verkar förövrigt inte skyhög, snarare obefintlig.
 
Nu vet vi ju inte om det är TS som äger marken som problemet inträffade på, jag gissar att så inte är fallet ;).
 
mexitegel skrev:
Nu vet vi ju inte om det är TS som äger marken som problemet inträffade på, jag gissar att så inte är fallet ;).
Eftersom han flera gånger talar om bonden som arrenderar marken så är det rimligt att det är TS mark. Det kan ju hända TS har stenkoll på vilka bönder som arrenderar och vilka som äger mark och var de gör det men man får ändå anta att det hör till ovanligheterna att hålla reda på sånt.
 
Hur vet du ens att bonden har möjlighet att skörda åkern dagtid?

Jag har arbetat ihop med en del bönder på olika arbetsplatser, och då har de haft en vanlig anställning och ett vanligt 8 timmars jobb att sköta dagtid för att sen på kvällar och helger lägga ner minst lika mycket tid på jordbruket. Så det kan mycket väl vara att bonden redan gjort en hel arbetsdag innan han satte sig i traktorn för att göra en en arbetsdag till.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Eftersom han flera gånger talar om bonden som arrenderar marken så är det rimligt att det är TS mark. Det kan ju hända TS har stenkoll på vilka bönder som arrenderar och vilka som äger mark och var de gör det men man får ändå anta att det hör till ovanligheterna att hålla reda på sånt.
Det spelar väl mindre roll, men man brukar ha koll på vem som äger marken intill ens egen mark. Om det då far omkring en bonde mitt i natten på denna mark som inte är markägaren är det rimligt att anta att det är arrendatorn.
 
Donald-Duck skrev:
...
Jag har arbetat ihop med en del bönder på olika arbetsplatser, och då har de haft en vanlig anställning och ett vanligt 8 timmars jobb att sköta dagtid för att sen på kvällar och helger lägga ner minst lika mycket tid på jordbruket. Så det kan mycket väl vara att bonden redan gjort en hel arbetsdag innan han satte sig i traktorn för att göra en en arbetsdag till.
Dessa kallades, i alla fall förr, för månskensbönder :)
De hade små hemman, som inte kunde försörja en familj, men driften att bruka jorden är stark!
 
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Precis, månskensbonde. På samma sätt som jag är månskenssnickare :D
 
Finns ingen lantbrukare som väljer att jobba på natten, att de kör på natten är förmodligen för att de inte hunnit vid någon annan tidpunkt. Blev det hårda ord härom natten, så köp någon ask choklad (lantbrukare dricker inte alkohol så ofta, de ... hinner inte..) och säg "ber om ursäkt ifall det blev lite hetsigt häromnatten, här har du mitt mobilnummer, skicka ett SMS när du tänker köra på natten så använder jag öronpluggar den gången".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
"Moonshining" är att bränna egen sprit och "Moonlighting" är att jobba svart, så tänk er för nu. :)
 
Ja, och att moona är något helt annat :D
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Donald-Duck skrev:
"Moonshining" är att bränna egen sprit och "Moonlighting" är att jobba svart, så tänk er för nu. :)
Nu är vi i Sverige.
Här heter det Skogsstjärna och svartjobb, inget annat

//KOW the Redneck

PS
À propos "Redneck":
Vi har ju den svenska benämningen bonnabränna som beskriver samma sak:
En arm med solbränna och tydligt vit område där solskyddsmedel använts.

Jag var på Malta en gång och gjorde ett jobb utomhus, i månadsskiftet mars - april.
Solen brände, och jag fick lite "Sun Block" som jag smorde in mig med.
När jag kom hem hade jag stora vita handavtryck på den i övrigt rödbrända ryggen,
där jag kommit åt att applicera solkrämen :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
lbgu skrev:
Om bonden läser tråden så kan jag tipsa honom om att plantera en salixhäck runt TS tomt. Det dämpar förhoppningsvis ljudet lite ;-)
Nu är väl detta lite OT, men sådana förhoppningar kommer grusas. En häck dämpar så lite att det inte riktigt går att mäta enligt min fru som jobbar med bullerfrågor. Möjligen kan det ge en placebo-effekt.
 
harry73
Och en salixhäck är som ogräs som man inte vill ha runt sin tomt. Därför adresserade ibgu förslaget till vinden och la till en blinkning. Det var ett skämt / varning över hur bonden kan hämnas
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.