Hejsan,

I natt tyckte bonden som arrenderar marken runt min tomt att det var en utmärkt tid att slå hö....

Detta pågick ca 00.00 till 02.00 drygt... Både film och bildbevis finns.

Jag var ute och pratade med dem givetvis (är ingen fegis) vid ca 00.30 men som ni förstår fortsatte de ett bra tag till även m hårda ord yttrades.

Frågan är vart kan man anmäla honom?

Inte jättekul att vara på jobbet med tre-fyra timmar sömn endast.

mvh
mkt trött
 
Redigerat av moderator:
Det finns ingenting som förbjuder nattarbete. Sen får man inte medvetet störa sin omgivning. Men enbart traktor och slåtteraggregat räknas som arbetsredskap.
 
Jag vet att man får jobba natt, det gör vi på mitt företag också men jag är tämligen säker på att man inte får störa boende mitt i natten.

Har hållt på med racing och vet att det är grymt stränga bullerkrav för boende även DAGTID.
 
OM det är så att bonden ofta kör utanför ditt på natten så är det helt rätt att påtala detta annars är det bara att gilla läget.
Bonden producerar kött eller mjölk och ingredienser till öl och bröd. Konsumerar du dessa varor så tycker jag att du ska tänka en gång innan du gnäller över en natts störd sömn!
Bonden är heller inte ute efter att störa dig utan jobbar på natten för att det kanske ska regna imorgon (idag) och då kan den höskörden bli förstörd.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
faf och 12 till
  • Laddar…
Nej, man får som sagt inte störa. Men man får använda arbetsredskap, även om de bullrar.
Hade han däremot bara kört runt, runt utan att slå, då hade det varit för att störa. Det finns inget uppsåt till att störa, då man slår hö.
Racing är en annan sak, då det mer är ett nöje.
 
altaxis skrev:
OM det är så att bonden ofta kör utanför ditt på natten så är det helt rätt att påtala detta annars är det bara att gilla läget.
Bonden producerar kött eller mjölk och ingredienser till öl och bröd. Konsumerar du dessa varor så tycker jag att du ska tänka en gång innan du gnäller över en natts störd sömn!
Bonden är heller inte ute efter att störa dig utan jobbar på natten för att det kanske ska regna imorgon (idag) och då kan den höskörden bli förstörd.

Ursäkta tonen men är väldigt trött på att folk bosätter sig på landet men inte vill ha "störningar" som bonden orsakar men gärna äta svensk mat.
Du jag har bott på landet större delen av mitt liv.

Jag har skyhög tolerans för detta men inte behöver man slå mitt i natten, de har haft gott om tid på sig att slå under normala tider. Det har varit strålande väder i två veckor här minst.
 
AG A skrev:
Nej, man får som sagt inte störa. Men man får använda arbetsredskap, även om de bullrar.
Hade han däremot bara kört runt, runt utan att slå, då hade det varit för att störa. Det finns inget uppsåt till att störa, då man slår hö.
Racing är en annan sak, då det mer är ett nöje.
Racing var ett dåligt exempel, det håller jag med om.

Så det är fritt fram att slå hö alla tider på dygnet hur ofta man vill? frågan är seriöst ställd.
 
Kan inte vara ett stort problem då det endast kan handla om ett fåtal tillfälle varje år om ens det. Sätt i öronproppar och sluta gnäll.

Bor också jämte en åker och vår bonde har också slått på natten ett par ggr men det var vi beredda på när vi köpte huset.
 
  • Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
FLR skrev:
Du jag har bott på landet större delen av mitt liv.

Jag har skyhög tolerans för detta men inte fan behöver man slå mitt i natten, de har haft gott om tid på sig att slå under normala tider. Det har varit strålande väder i två veckor här minst.
Jag bor också på landet och accepterar att bonden sprider skit på åkrarna ett par gånger om året, även om jag vill sitta ute just den dagen, och ibland även jobbar på natten.
De flesta jordbruk som finns kvar har ganska stora arealer att ta hand om så även om det har varit fint väder i 2 veckor betyder inte det att de har hunnit slå allt den första veckan. Sen ska det ju ha växt så mycket så det är lönt att slå och det kanske det inte hade för en vecka sedan. Vår arrendator har ca 100 hektar egen mark och antagligen ungefär lika mycket arrenderad och det tar tid att hinna med allt.

Återigen, händer det ofta att de jobbar utanför ditt på natten så är det okej att påtala detta och försöka få bonden att ta ditt på dagtid. Annars står jag fast vid att det bara är gnäll!
 
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Om man bosätter sig på landet får man vara beredd på ljud, lukt, damm etc som hör till ett lantbruk.
Jag har ett hus med fyra sidor av tomten mot åkrar så jag vet vad det betyder att bo så, men det är bara några få tillfällen detta sker och stör ingenting.
Att lantbrukaren måste jobba på natten beror mestadels på att det bara är korta tider med rätt väder förutsättning för att hinna göra alla saker som måste göras just då.
Känns som ett ilandsproblem och ett problem skapat av någon med för lite insikt i hur det är att bruka jorden som ger dig mat för dagen.
 
  • Gilla
darth_vader och 7 till
  • Laddar…
Zlade skrev:
Kan inte vara ett stort problem då det endast kan handla om ett fåtal tillfälle varje år om ens det. Sätt i öronproppar och sluta gnäll.

Bor också jämte en åker och vår bonde har också slått på natten ett par ggr men det var vi beredda på när vi köpte huset.
Vad bra att du är så pass tolerant.

Jag har svårt för att sova och öronproppar hjälper inte, blir jag väckt somnar jag inte om.

Varför väljer er bonde att slå på natten?

Jag har inget emot jordbruk överhuvudtaget förutom detta med att slå mitt i natten som jag ser som helt omotiverat alternativt extremt dålig planering.

Igår kunde de tex börjat slå ca 19-20 och vara klara vid 22-23 vilket hade varit helt OK.
 
oceanis skrev:
Om man bosätter sig på landet får man vara beredd på ljud, lukt, damm etc som hör till ett lantbruk.
Jag har ett hus med fyra sidor av tomten mot åkrar så jag vet vad det betyder att bo så, men det är bara några få tillfällen detta sker och stör ingenting.
Att lantbrukaren måste jobba på natten beror mestadels på att det bara är korta tider med rätt väder förutsättning för att hinna göra alla saker som måste göras just då.
Känns som ett ilandsproblem och ett problem skapat av någon med för lite insikt i hur det är att bruka jorden som ger dig mat för dagen.
Jag är uppväxt och bott på landet större delen av mitt liv.

Vår familj har även ägt mark och gård och slåt hö, jag har tom varit med och härsat hö, dock behövde vi aldrig slå hö nattetid, det måste vara något nytt påfynd som numera är ett måste.
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
FLR skrev:
Vad bra att du är så pass tolerant.

Jag har svårt för att sova och öronproppar hjälper inte, blir jag väckt somnar jag inte om.

Varför väljer er bonde att slå på natten?

Jag har inget emot jordbruk överhuvudtaget förutom detta med att slå mitt i natten som jag ser som helt omotiverat alternativt extremt dålig planering.

Igår kunde de tex börjat slå ca 19-20 och vara klara vid 22-23 vilket hade varit helt OK.
Bonden slår naturligtvis inte mitt i natten för att han tycker det är roligt att störa dig utan för att hinna med allt som ska ske på en och samma gång medan vädret tillåter det. Det är ju mycket just nu med allt som tex ska tröskas och tas in medan det fortfarande är bra väder.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
altaxis skrev:
Det är inte j'vla dravel utan verkligheten. Jag bor också på landet och accepterar att bonden sprider skit på åkrarna ett par gånger om året, även om jag vill sitta ute just den dagen, och ibland även jobbar på natten.
De flesta jordbruk som finns kvar har ganska stora arealer att ta hand om så även om det har varit fint väder i 2 veckor betyder inte det att de har hunnit slå allt den första veckan. Sen ska det ju ha växt så mycket så det är lönt att slå och det kanske det inte hade för en vecka sedan. Vår arrendator har ca 100 hektar egen mark och antagligen ungefär lika mycket arrenderad och det tar tid att hinna med allt.

Återigen, händer det ofta att de jobbar utanför ditt på natten så är det okej att påtala detta och försöka få bonden att ta ditt på dagtid. Annars står jag fast vid att det bara är gnäll!
Jag har inte heller problem med skitlukt etc. eftersom det ingår i paketet när man bor på landet.
 
Ja den här tråden ger inte mer, jag får väl stå ut med att arrendatorn kör nattetid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.