P Pin skrev:
Nu var det mer generellt jag undrade, inte bara TS fråga.
Detta gäller. Sen är det domaren och prejudikat som styr hur detta ska tolkas.
Du ska betala det pris som du och företaget har kommit överens om. Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.

Om företaget har lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det slutliga priset inte överskrida det ungefärliga priset med mer än 15 procent.

Företaget har rätt till pristillägg om det har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att företaget alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs.

Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt för dig att bedöma arbetets slag och omfattning. Om priset inte är fast ska det vara tydligt hur priset har räknats fram.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är alltid hantverkaren som har bevisbördan. Sen ska konsumenten kunna motbevisa att han har fel. Ex. Du får en faktura med 10 Tim. Då begär du en specificerad faktura för att kunna se vad dessa 10 Tim utgör. När du sedan har denna information så kanske du kommer fram till att 6 Tim är ok. Men 4 Tim forsätter du att bestrida för att....
Då tittar rätten på hur hantverkaren har förklarat sina timmar och om dom är skäliga i förhållande till utfört arbete.
Men i TS fall har han frågat vad Röris ska ha för jobbet och fått det svart på vitt.

När arbetet är klart verifierar TS med Röris om tiden och då lägger Röris till en timme för transport och det kan man tycka är okej men i Tingsrätten tror jag det blir svårt för Röris att vinna för han borde ha talat om redan i sms konversationen att transport tillkom.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men i TS fall har han frågat vad Röris ska ha för jobbet och fått det svart på vitt.

När arbetet är klart verifierar TS med Röris om tiden och då lägger Röris till en timme för transport och det kan man tycka är okej men i Tingsrätten tror jag det blir svårt för Röris att vinna för han borde ha talat om redan i sms konversationen att transport tillkom.
”Men i TS fall har han frågat vad Röris ska ha för jobbet och fått det svart på vitt.” Har han verkligen fått det svart på vitt? Enligt sms i inlägg #1 svarar röris vad dom tar i Tim + moms. INTE vad dom ska ha för jobbet för det vet han inte enligt hans svar.

men i Tingsrätten tror jag det blir svårt för Röris att vinna för han borde ha talat om redan i sms konversationen att transport tillkom”

Om vi återigen leker med tanken att detta sms är det ända som finns kommer Tinget titta på 1 Beställningen som egentligen bara säger vad röris tar i Tim. 2. Man tittar på om priset är skäligt för det arbete som utförts.
 
D
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men i TS fall har han frågat vad Röris ska ha för jobbet och fått det svart på vitt.

När arbetet är klart verifierar TS med Röris om tiden och då lägger Röris till en timme för transport och det kan man tycka är okej men i Tingsrätten tror jag det blir svårt för Röris att vinna för han borde ha talat om redan i sms konversationen att transport tillkom.

Fan du börjat fatta, impad :cool:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
Följdfrågan!

Tror ni Hantverkaren ångrar att han inte följde prisinformationslagen i samband med sms-konversationen alt. när han dök upp hos TS?
 
D Derbyboy skrev:
Fan du börjat fatta, impad :cool:
Tänk om du kunde göra det med....:geek:
 
  • Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
D
Det juridiska har jag förstått hela tiden, det jag möjligtvis har haft svårare för är hur din hjärna fungerar. Men nu när du börjat förstå så är jag hoppfull för framtiden.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Men i TS fall har han frågat vad Röris ska ha för jobbet och fått det svart på vitt.” Har han verkligen fått det svart på vitt? Enligt sms i inlägg #1 svarar röris vad dom tar i Tim + moms. INTE vad dom ska ha för jobbet för det vet han inte enligt hans svar.

men i Tingsrätten tror jag det blir svårt för Röris att vinna för han borde ha talat om redan i sms konversationen att transport tillkom”

Om vi återigen leker med tanken att detta sms är det ända som finns kommer Tinget titta på 1 Beställningen som egentligen bara säger vad röris tar i Tim. 2. Man tittar på om priset är skäligt för det arbete som utförts.
Inte i sms, men efter de har verifierat med varandra var det 2 timmar och sedan tre.

MEN egentligen har du rätt för det enda bevis som finns är SMS:et och fakturan. Resten är ord mot ord om inte TS spelat in detta.

Kan onekligen bli svårt för TS i Tingsrätten att vinna målet.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det juridiska har jag förstått hela tiden, det jag möjligtvis har haft svårare för är hur din hjärna fungerar. Men nu när du börjat förstå så är jag hoppfull för framtiden.
Vad är det jag fattar mer än att juridik är krångligt?

Det du inte fattar i TS fall är att enda bevis som finns är fakturan samt sms konversationen och sedan kan du ju förklara för mig hur TS enkelt skulle kunna vinna i Tinget för båda har lagen på sin sida, men vad säger bevisen?
 
God dag!

Ursäkta att jag inte hunnit fixa bilderna igår, blev en sen jobbkväll igår så det fick bli idag.

Jag fyndade en kommod via blocket (guldgruva för mig) så jag behövde en rörmokare som kunde hjälpa mig byta ut.

Fick tips om denna rörmokare via en vän. Min vän bad honom att skicka sms till mig när han hade tid.

När jag fick sms av honom så ser ni att jag frågade om vad det kostade. Vad jag INTE visste är det här med transporten - en lärdom för mig från denna händelse, att fråga om precis allt. Jag var naiv som trodde att hans svar täckte allt. Jag frågade ju om vad det kostade.

Resten av sms-konversationen är att jag gav honom adressen hem till mig och att jag frågasatte honom precis efter hans jobb när han nämnde tre timmar till mig på plats som nu blivit fyra timmar + extra transport i fakturan. (Han var hos oss 1 timme 50 min, både min flickvän och hennes väninna var här också så de såg detta också.)

Jag hade hoppats på en bra och ärlig rörmokare så att jag kunde anlita samma person till andra saker i lägenheten när jag har råd.

Well skitsamma, inte mycket att göra åt saken utan se detta som en erfarenhet och njuta av 2021 istället.
 
  • Skärmdump av SMS-konversation om rörmokartjänster och prissättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura för VVS-arbete med beskrivning av utfört jobb, materialkostnad och totalbelopp, med vissa delar överstrukna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
Låter som att iaf branschen vet vad som gäller i TS-fall.

Skärmdump av ett foruminlägg som diskuterar ansvar för att informera kunder om möjliga extra kostnader i konsumentförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Stiildakk och 2 till
  • Laddar…
E
S steelduck skrev:
God dag!

Ursäkta att jag inte hunnit fixa bilderna igår, blev en sen jobbkväll igår så det fick bli idag.

Jag fyndade en kommod via blocket (guldgruva för mig) så jag behövde en rörmokare som kunde hjälpa mig byta ut.

Fick tips om denna rörmokare via en vän. Min vän bad honom att skicka sms till mig när han hade tid.

När jag fick sms av honom så ser ni att jag frågade om vad det kostade. Vad jag INTE visste är det här med transporten - en lärdom för mig från denna händelse, att fråga om precis allt. Jag var naiv som trodde att hans svar täckte allt. Jag frågade ju om vad det kostade.

Resten av sms-konversationen är att jag gav honom adressen hem till mig och att jag frågasatte honom precis efter hans jobb när han nämnde tre timmar till mig på plats som nu blivit fyra timmar + extra transport i fakturan. (Han var hos oss 1 timme 50 min, både min flickvän och hennes väninna var här också så de såg detta också.)

Jag hade hoppats på en bra och ärlig rörmokare så att jag kunde anlita samma person till andra saker i lägenheten när jag har råd.

Well skitsamma, inte mycket att göra åt saken utan se detta som en erfarenhet och njuta av 2021 istället.
Om du undrade vad det kostade, varför frågade du inte det då?

Fast om någon skrivit vad vill du ha som tack för detta? till mig hade jag ringt upp vederbörande för att undvika missförstånd.

Kanske något lokalt Stockholmsuttryck men för mig ter sig frågan väldigt märklig och hantverkaren ville troligen bara förtydliga att hen väntar sig mer än bara tack för detta.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om du undrade vad det kostade, varför frågade du inte det då?

Fast om någon skrivit vad vill du ha som tack för detta? till mig hade jag ringt upp vederbörande för att undvika missförstånd.

Kanske något lokalt Stockholmsuttryck men för mig ter sig frågan väldigt märklig och hantverkaren ville troligen bara förtydliga att hen väntar sig mer än bara tack för detta.
Well, du har förmodligen inte läst hela tråden men jag nämnde sen tidigare att jag är döv så man inte kan ringa mig utan man får antigen skicka sms eller skicka e-post.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
E
  • Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.