E
D Derbyboy skrev:
med stor sannolikhet skulle kunden få rätt vid tinget.
Tror det beror på vad jobbet gick ut på.
Men länka gärna till domen.
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vilken dom?
 
  • Wow
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Räcker med att läsa förutsättningarna du skrev för att göra bedömningen att avtalet säger 3x500kr.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Vilken dom?
Den/de du baserar ditt uttalande på.
 
D Derbyboy skrev:
”Den del av avtalet gäller inte på det”

Du läser inte bestämmelsen korrekt. Jag förstår hur du tänker men så ska den inte läsas.

500 kr per timme. Då finns det ett avtal om pris. Då kan du inte komma och ta betalt för ytterligare saker.

Har ni inte avtalat om någonting rörande pris då kan du antagligen ta betalt för resan. Dock inte helt säkert.
Det beror på hur du ställt frågan.
 
Violina Violina skrev:
Då förstår du också att det är skäligt för hantverkaren att ta betalt för saker hantverkaren inte specificerat i förväg, men som de normalt tar betalt för, ex. vis framkörning, servicebil, restid, material..
Troligtvis inte;)

För att förstå det behöver man ett IQ lite högre än en åsna.
 
Det är bara en åsna som tar betalt för saker som inte är avtalade.
 
E El-Löken66 skrev:
Den/de du baserar ditt uttalande på.
Jag tror du har bevisbördan för motsatsen. Min tolkning följer av 36 paragrafen Konsumenttjänstlagen.
 
Fairlane
Tidigare har jag varit glad när hantverkaren varit tydlig med att reskostnader tillkommer à X kr/km och att de måste hyra vissa verktyg som jag måste betala.

Nu inser jag att det beror på att de ansett att jag är korkad. Att berätta det behöver man ju bara göra för korkade individer, för alla andra förstår, utan att man behöver förklara.

Så hädanefter kommer jag ta alla sådana berättelser som en förolämpning och som straff ska de inte få använda min toalett och inte heller ska jag bjuda på kaffe eller vatten! :devilish::devilish::devilish:
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Vad är det du själv inte förstår?

Framkörning, servicebil och administrationsavgift ingår inte i ordinarie timdebitering, det förstår du själv om du blir lite insatt, alltså gäller inte den delen av avtalet på det..
Tror att Derbyboy skulle hamna på hantverkarnas svarta lista.

Synd att man inte kan varna Elektriker Patrik, Malte eller vad han nu hette. Om nu inte Patrik är Derbyboys riktiga namn
 
Jag brukar bjuda på läsk och kakor. Ibland blir jag oroad över tandstatus när de lämnar.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tror att Derbyboy skulle hamna på hantverkarnas svarta lista.

Synd att man inte kan varna Elektriker Patrik, Malte eller vad han nu hette. Om nu inte Patrik är Derbyboys riktiga namn

Jag har inga problem att betala men vi ska ha kommit överens om det innan arbetet på påbörjas.

det = debiteringsmodell/poster
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tror att Derbyboy skulle hamna på hantverkarnas svarta lista.

Synd att man inte kan varna Elektriker Patrik, Malte eller vad han nu hette. Om nu inte Patrik är Derbyboys riktiga namn

För att jag vill veta hur hantverkaren kommer att debitera?
 
Staffans2000
D Derbyboy skrev:
Det är bara en åsna som tar betalt för saker som inte är avtalade.
Eller en som är van vid att inte ifrågasättes pga. bristande konkurens. På samma sätt drevs denna bilfabrik. Sidovy av en ljusblå klassisk bil parkerad framför en byggnad, som referens till en historisk bilfabrik.

Staffan
 
  • Haha
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tror att Derbyboy skulle hamna på hantverkarnas svarta lista.
Ännu en kommentar från en söndergullad värklighetsfrämmande yrkeskår.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.