135 230 läst · 2 396 svar
135k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
De flesta har ju inte ens en hemsida. Elis jag hade hemma har ingen, han lever på gott rykte. Han meddelade mig vad han tog i timmen.E El-Löken66 skrev:
Röris som ska komma snart har heller ingen hemsida, för han hinner inte med nästan att lösa alla rekommendationer. Men han var transparent när han var här, berättade exakt vad han ska göra och hur många meter och hur många ventiler han ska sätta och slutligen kostnaden han tar.
Om jag skickar sms till elis nu om vad kostnaderna är för att han ska jobba så förväntar jag mig att han berättar allt.
"vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."D Derbyboy skrev:
Så om det är praxis inom branschen behöver (rent tekniskt sett) hantverkare inte säga att de tar betalt för framkörning och servicebil
Violina skrev:"vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."
Så om det är praxis inom branschen behöver (rent tekniskt sett) hantverkare inte säga att de tar betalt för framkörning och servicebil
Åhhhh du fattar inte DET GÄLLER BARA OM DET INTE FINNS NÅGOT AVTAL.
du skulle ju läsa och begrunda.....
Elis har visst en: https://www.elis.se/hemR Rkarlsson skrev:De flesta har ju inte ens en hemsida. Elis jag hade hemma har ingen, han lever på gott rykte. Han meddelade mig vad han tog i timmen.
Röris som ska komma snart har heller ingen hemsida, för han hinner inte med nästan att lösa alla rekommendationer. Men han var transparent när han var här, berättade exakt vad han ska göra och hur många meter och hur många ventiler han ska sätta och slutligen kostnaden han tar.
Om jag skickar sms till elis nu om vad kostnaderna är för att han ska jobba så förväntar jag mig att han berättar allt.
Däremot framgår inte priserna därför måste man fråga om detta då kontakt tas.
Det förutsätter att kunden kan förväntas känna till det. Om det är praxis i branchen att ta fyrdubbelt betalt av rödhåriga kunder den 29 februari ifall det regnar. Skall kunden acceptera det också?Violina skrev:
Staffan
Vad är det du själv inte förstår?D Derbyboy skrev:
Framkörning, servicebil och administrationsavgift ingår inte i ordinarie timdebitering, det förstår du själv om du blir lite insatt, alltså gäller inte den delen av avtalet på det..
Det är det, men i lagens mening begränsas diskriminering till sju punkter så juridiskt blir det svårt att få det till diskrimineringViolina skrev:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionsnedsättning
- sexuell läggning
- ålder
”Den del av avtalet gäller inte på det”
Du läser inte bestämmelsen korrekt. Jag förstår hur du tänker men så ska den inte läsas.
500 kr per timme. Då finns det ett avtal om pris. Då kan du inte komma och ta betalt för ytterligare saker.
Har ni inte avtalat om någonting rörande pris då kan du antagligen ta betalt för resan. Dock inte helt säkert.
Du läser inte bestämmelsen korrekt. Jag förstår hur du tänker men så ska den inte läsas.
500 kr per timme. Då finns det ett avtal om pris. Då kan du inte komma och ta betalt för ytterligare saker.
Har ni inte avtalat om någonting rörande pris då kan du antagligen ta betalt för resan. Dock inte helt säkert.