”I den mån priset inte följer av avtalet”

Hantverkaren besvarar frågan om vad det kommer kosta: ”Jag tar 500 kr per timme” - då följer priset av avtalet och du kan sluta läsa i bestämmelsen.
 
E El-Löken66 skrev:
Hantverkarens.
Står priserna i klartext eller står det att man ska ta kontakt med firman angående detta? Hur hittades firman.
De flesta har ju inte ens en hemsida. Elis jag hade hemma har ingen, han lever på gott rykte. Han meddelade mig vad han tog i timmen.

Röris som ska komma snart har heller ingen hemsida, för han hinner inte med nästan att lösa alla rekommendationer. Men han var transparent när han var här, berättade exakt vad han ska göra och hur många meter och hur många ventiler han ska sätta och slutligen kostnaden han tar.

Om jag skickar sms till elis nu om vad kostnaderna är för att han ska jobba så förväntar jag mig att han berättar allt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
”I den mån priset inte följer av avtalet”

Hantverkaren besvarar frågan om vad det kommer kosta: ”Jag tar 500 kr per timme” - då följer priset av avtalet och du kan sluta läsa i bestämmelsen.
"vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

Så om det är praxis inom branschen behöver (rent tekniskt sett) hantverkare inte säga att de tar betalt för framkörning och servicebil
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
"vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

Så om det är praxis inom branschen behöver (rent tekniskt sett) hantverkare inte säga att de tar betalt för framkörning och servicebil

Åhhhh du fattar inte DET GÄLLER BARA OM DET INTE FINNS NÅGOT AVTAL.

du skulle ju läsa och begrunda.....
 
Du hoppar över första meningen
 
@Violina känns det lite jobbigt nu?
 
E
R Rkarlsson skrev:
De flesta har ju inte ens en hemsida. Elis jag hade hemma har ingen, han lever på gott rykte. Han meddelade mig vad han tog i timmen.

Röris som ska komma snart har heller ingen hemsida, för han hinner inte med nästan att lösa alla rekommendationer. Men han var transparent när han var här, berättade exakt vad han ska göra och hur många meter och hur många ventiler han ska sätta och slutligen kostnaden han tar.

Om jag skickar sms till elis nu om vad kostnaderna är för att han ska jobba så förväntar jag mig att han berättar allt.
Elis har visst en: https://www.elis.se/hem
Däremot framgår inte priserna därför måste man fråga om detta då kontakt tas.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Staffans2000
Violina Violina skrev:
Så om det är praxis inom branschen behöver (rent tekniskt sett) hantverkare inte säga att de tar betalt för framkörning och servicebil
Det förutsätter att kunden kan förväntas känna till det. Om det är praxis i branchen att ta fyrdubbelt betalt av rödhåriga kunder den 29 februari ifall det regnar. Skall kunden acceptera det också?

Staffan
 
D Derbyboy skrev:
Åhhhh du fattar inte DET GÄLLER BARA OM DET INTE FINNS NÅGOT AVTAL.

du skulle ju läsa och begrunda.....
Vad är det du själv inte förstår?

Framkörning, servicebil och administrationsavgift ingår inte i ordinarie timdebitering, det förstår du själv om du blir lite insatt, alltså gäller inte den delen av avtalet på det..
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det förutsätter att kunden kan förväntas känna till det. Om det är praxis i branchen att ta fyrdubbelt betalt av rödhåriga kunder den 29 februari ifall det regnar. Skall kunden acceptera det också?

Staffan
Nej, det är diskriminering
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nej, det är diskriminering
Det är det, men i lagens mening begränsas diskriminering till sju punkter så juridiskt blir det svårt att få det till diskriminering
  • kön
  • könsöverskridande identitet eller uttryck
  • etnisk tillhörighet
  • religion eller annan trosuppfattning
  • funktionsnedsättning
  • sexuell läggning
  • ålder
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
”Den del av avtalet gäller inte på det”

Du läser inte bestämmelsen korrekt. Jag förstår hur du tänker men så ska den inte läsas.

500 kr per timme. Då finns det ett avtal om pris. Då kan du inte komma och ta betalt för ytterligare saker.

Har ni inte avtalat om någonting rörande pris då kan du antagligen ta betalt för resan. Dock inte helt säkert.
 
E
Vad kostar? 500/h inkl. moms.

Hur lång tid kommer ni vara på plats? 3h

Fakturan kommer och kund ska betala 4500 så hen ringer elfirman fly förbannad: Ni sa aldrig att det krävdes tre montörer! Ni får bara 1500!
 
E El-Löken66 skrev:
Vad kostar? 500/h inkl. moms.

Hur lång tid kommer ni vara på plats? 3h

Fakturan kommer och kund ska betala 4500 så hen ringer elfirman fly förbannad: Ni sa aldrig att det krävdes tre montörer! Ni får bara 1500!
med stor sannolikhet skulle kunden få rätt vid tinget.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Finns en ganska omfattande och robust lagstiftning till skydd för konsumenter. Det borde hantverkaren tänka på vid avtalsslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.