D
Är det någon speciell ”telefonkatalog” för de seriösa hantverkarna?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Är det någon speciell ”telefonkatalog” för de seriösa hantverkarna?
Ja, det stämmer, den skickas ut årligen till de seriösa kunderna. Fick du ingen eller?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
larsson r och 11 till
  • Laddar…
D
E El-Löken66 skrev:
Nu är det som så att inte ens hantverkarn vet exakt hur mycket det kommer kosta innan jobbet är klart.
Även om förutsättningarna kan vara väldigt likartade många andra jobb kan skillnaderna lägga på tid och i värsta fall en inköpsresa för att inhandla materiel.

Man kan såklart få genom förutsättningarna noggrant innan och få en bra uppskattning men vem ska stå för den kostnaden i dessa småjobb?

Varför ska hantverkarn få en timmes odebiterbar tid för att det finns lite udda lösningar just hos dig @Derbyboy, tycker du det verkar rättvist?

Det beror väl på vad som är avtalat!?

Tror det är svårt att säga generellt vem som ska stå för något.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, det stämmer, den skickas ut årligen till de seriösa kunderna. Fick du ingen eller?
:rofl:
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det beror väl på vad som är avtalat!?

Tror det är svårt att säga generellt vem som ska stå för något.
Det är inte ett dugg svårt att förstå ”vem som ska stå för något”. Så länge jag är entreprenör är det kunden som ska stå för alla uppkomna kostnader. Med marginal dessutom så jag har råd att betala löner, bil, sjukskrivningar, utbildningar, OH kostnader mm. Dessutom vill jag gå med vinst.
Om kunden inte tycker detta är ok tar jag mig friheten att tacka nej till kunden.
 
  • Gilla
larsson r och 3 till
  • Laddar…
D
Nej
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är inte ett dugg svårt att förstå ”vem som ska stå för något”. Så länge jag är entreprenör är det kunden som ska stå för alla uppkomna kostnader. Med marginal dessutom så jag har råd att betala löner, bil, sjukskrivningar, utbildningar, OH kostnader mm. Dessutom vill jag gå med vinst.
Om kunden inte tycker detta är ok tar jag mig friheten att tacka nej till kunden.
Jo men så ser inte verkligheten ut. Är det fast pris så är det fast pris, till exempel.
 
M Miro63 skrev:
Du åker inte taxi ofta va?
Taxi tar betalt för att köra fram, framkörningsavgiften.
Inte för avstånd eller tid, utan typ 45 kronor. Skärp dig!
 
S SueCia skrev:
det var en rätt värdelös jämförelsen, prisskillnaden i frakten är försumbar utslaget på samtliga fraktade enheter.

dessutom är det ju helt upp till hantverkaren. Han kanske vill hålla låg resekostnad för att värna om lokala kunder. Det finns ju en anledning att det ser ut som det gör och det är inte pga. Mygel som du vill tro.
Jag menar att varför hantverkaren gör så spelar mindre roll. Effekten det ändå får är att kunder känner sig förda bakom ljuset. Och alla företagare bör så långt som möjligt undvika att kunderna känner sig förda bakom ljuset. Är vi överens?
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är inte ett dugg svårt att förstå ”vem som ska stå för något”. Så länge jag är entreprenör är det kunden som ska stå för alla uppkomna kostnader. Med marginal dessutom så jag har råd att betala löner, bil, sjukskrivningar, utbildningar, OH kostnader mm. Dessutom vill jag gå med vinst.
Om kunden inte tycker detta är ok tar jag mig friheten att tacka nej till kunden.
Allt är ju ok med det men kundenhar ju oxå rätt att veta alla olika poster han kan drabbas av och vad de kostar innan han beställler ett arbete. Det end är väl tiden på arbetet och kanske antalet resor som entrepenören inte vet på öret, men oftast på timmen iaf
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Vill man spara pengar kan man installera kommoden själv och låta rörmokaren installera avloppet och blandare. Sen kan man tycka att rörmokaren tar betalt för restid och inte arbetstid när han reser men 1timme är inget att bråka om.
 
D Derbyboy skrev:
Nej


Jo men så ser inte verkligheten ut. Är det fast pris så är det fast pris, till exempel.
Vad menar du? Det är exakt så här verkligheten ser ut vare sig det gäller fast- eller rörligt pris.
Eller vet du något som inte jag vet?
 
D Degårbranu skrev:
men 1timme är inget att bråka om.
Det är aldrig nåt att bråka om när någon annan ska betala. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Allt är ju ok med det men kundenhar ju oxå rätt att veta alla olika poster han kan drabbas av och vad de kostar innan han beställler ett arbete. Det end är väl tiden på arbetet och kanske antalet resor som entrepenören inte vet på öret, men oftast på timmen iaf
Absolut. Har jag påstått något annat?
 
E El-Löken66 skrev:
Nu är det som så att inte ens hantverkarn vet exakt hur mycket det kommer kosta innan jobbet är klart.
Nej, men han vet ju redan innan om han kommer ta betalt för restiden eller inte. Så då kan han ju bara tala om det så blir det ingen diskussion på den punkten.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är aldrig nåt att bråka om när någon annan ska betala. :crysmile:
Det är inget att bråka om för att det är arbetstid som inte börjar vid tröskeln som visa verkar tro och tycka.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.