S
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Jag jobbar på kontor. Jobbar 8 timmar om dagen, men fakturerar bara kunderna för den tid som man lägger. Det blir sällan mer än 6 timmar per dag. Vem ska betala de resterande två timmarna då om hantverkare tvunget måste fakturera alla sina 8 timmar per dag?

Låt säga att både jag och min granne ska få jobb utfört av samma hantverkare samma dag. Kommer hantverkaren då köra tillbaka till företagets lokal mellan de två arbetena eller kommer hantverkaren köra till grannen direkt efter mig? Troligen kör hantverkaren direkt till grannen. Vem ska då betala för utkörningstiden?

Ofta ser man hantverkare sitta i bilen en stund efter de kommit för att prata i telefon eller liknande. Om jag nu ska betala för den tiden så ska väl inte hantverkaren fokusera på annat?

Avsett om man bor 3 minuter bort eller 25 min bort så får man betala för en timme. Jag tycker att man får baka in alla sina kostnader i timpriset precis som alla andra bolag gör.

Om man t.ex äter på restaurang så får man betala lika mycket för maten oavsett var i resturangvagnen man sitter. Det tar längre tid att servera dem som sitter längst bort, det ta längre tid att duka av, rengöra bordet och duka på nytt än det bord som är närmast köket. När jag får min stek och den har fel stekgrad så får jag inte betala för att kocken ska göra en ny stek till mig.

Om jag ska skicka ett paket från Malmö till Stockholm så kostar det exakt lika mycket som det kostar att skicka det till Helsingborg. Ändå tar det väldigt mycket längre tid för fraktbolaget att transportera paketet till Stockholm.

Ska man ta betalt för transport så tycker jag att man ska vara väldigt tydlig med det och ta en fast schablonavgift för det.

När jag hade hantverkare här hemma sist som skulle montera en dörr så var de tvungna att köra tillbaka till firman för att kapa karmen lite eftersom hålet var lite tajt. Firman ligger ligger 800 meter från mitt hus. Det tog 1,5 timme innan de var tillbaka. Då hade de tydligen ätit frukost samtidigt, vilket gjorde det helt omöjligt för mig att hålla koll på hur länge de verkligt jobbat åt mig.

Alla branscher förlorar alltid tid på något sätt. I min bransch så förlorar vi tex. mycket tid på att estimera tid för arbete, diskutera jobb internt och att en projektledare ska ta reda på information etc. Saker som inget betalar för, därför får man kompensera det timpriset. Men för hantverkare verkar detta inte vara okej. Man måste ha betalt för precis allt man gör.

Ett så långt inlägg som inte tar upp en enda sak som inte redan avhandlats?

Du inser att din arbetsgivare har högre timpenning för att det ska räcka att debitera 6 av 8 timmar per dag och ändå ge dig lön.

Är din arbetsgivare tydlig mot kund att timpriset inkluderar din dötid?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ett så långt inlägg som inte tar upp en enda sak som inte redan avhandlats?

Du inser att din arbetsgivare har högre timpenning för att det ska räcka att debitera 6 av 8 timmar per dag och ändå ge dig lön.

Är din arbetsgivare tydlig mot kund att timpriset inkluderar din dötid?
Det är exakt det jag syftar på. Varför kan inte hantverkare göra detsamma?
 
  • Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
D
mudder mudder skrev:
Det är väl självklart att kunderna måste betala även restiden för vem ska annars göra det?

Jag fick frågan en gång och svarade att jag sitter och kör bil under ca. 160 timmar på år vilket motsvarar 4 veckors semester.
- Vill du skänka bort din semester, frågade jag.
- Nej naturligtvis inte, sa kunden.
- Precis, därför tar jag betalt även för restiden, svarade jag.

Sen var det slutdiskuterat för kunden förstod.
Blev det en återkommande kund?
 
  • Haha
  • Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
D
Höj priset då!! I långa loppet kommer marknaden reglera priset. Marknaden har dock väldigt svårt att hantera tillägg, dolda utgifter, kartellbildning osv. Det är därför det i många fall är olagligt att pyssla med sånt.

Fundera på vilken månadslön som är rimlig för ert yrkesval. Räkna ut hur många timmar ni behöver arbeta och vilka verktyg inkl bil etc. ni behöver. Slå ut det hela på en timdebitering. Skriv en annons och kör....

Då kan vi konsumenter jämföra.

Det är något fel när konsumenter ständigt återkommer och säger arbetet blev jättebra men debiteringen fattar jag ingenting av.....
 
  • Gilla
  • Haha
ghow och 3 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Jag informerar alltid dom som frågar vad det kostar. Men TS blir förvånad av att dom helt plötsligt ska ha betalt 1 timme extra som hantverkaren inte upplyste honom om förrän det var klart.

Beroende på var jag arbetar som jag skrev i mitt tidigare inlägg t ex i krypgrund, under diskbänk eller någon form av sanitär olägenhet så tar det olika tider att svara på hur lång tid det tar. Men mer än 1 minut tar det innan jag är tillbaka i det som jag höll på med.
Sen är jag nog inte lika snabb och smidig och ung som du på att skriva på telefonen heller.
För TS blev ju jobbet 50% dyrare, så jag förstår att man frågar.

Uppenbarligen förstår du fördelarna med att informera innan.

Man måste inte svara direkt, skickar jag ett sms eller mail så är det för att jag inte behöver svaret direkt utan vill låta berörd person svara när det är lämpligt.
 
  • Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
S sandbergarn skrev:
Haha så din taxichafför tar inget betalt för att hämta upp dej??
Jo, men 45 kronor. Så i sammanhanget ingenting. De tar inte lika mycket för att komma till mig som att åka iväg med mig i. Detta eftersom de drivs av professionella företagare som inser att kunden skulle bli irriterad. :seenoevil:
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
S
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Det är exakt det jag syftar på. Varför kan inte hantverkare göra detsamma?
därför att det är omoraliskt att en kund som bor 5 mil bort får betala samma summa för körtiden som en kund som bor 2 km bort.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Sittställning
emmschen emmschen skrev:
Hur tänker du nu? Behöver du aldrig skita på arbetstid? Hade du varit ok med att din chef räknar bort tiden på din lön för att du behövde bajsa utanför chemalagd rast? Och om du av någon anledning behöver köra till en kund, ska den tiden dras av på din lön då?

Att ta betalt för körningen är inget konstigt alls. Det är ju arbetstid. Att inte betala för det, vore som att dra av på lönen varje gång en kontorsråtta reser sig från sitt skrivbord för att t.ex. hämta en penna, bajsa, eller snyta sig. Hantverkaren måste ju köra hem till dig för att utföra ett arbete. Det är väl inte rimligt att han ska göra det gratis?

Som jag skrivit nu 20 ggr men du antagligen inte läst. Det är skillnad på att vara anställd och få 150-200kr i timmen än att debitera Ulla 500kr i timmen för körning som man först efter körningen berättar om.

Vissa saker hänger ihop med yrket man valt, har man valt ett yrke där arbetet sker ute får man åtminstone vara ärlig med att en avgift tas ut för körning - innan än efter
 
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
därför att det är omoraliskt att en kund som bor 5 mil bort får betala samma summa för körtiden som en kund som bor 2 km bort.
Glöm inte att den med 8-timmarsjobbet får betala 8ggr så mycket för resan som den med 1-timmasjobbet.
 
S SueCia skrev:
därför att det är omoraliskt att en kund som bor 5 mil bort får betala samma summa för körtiden som en kund som bor 2 km bort.
Det tycker inte jag. Lika lite som det är omoraliskt att verktygen på Jula kostar lika mycket i söder som i norr, trots ökad transport.
 
  • Gilla
OlssonTobias
  • Laddar…
D
Det är ju inte så att hantverkaren kan ta betalt i sitt timpris såsom att varje resa är på 5 mil eller 2 km. Det blir ju något form av snitt.

Sen kan ju alltid hantverkaren tacka nej om det är ett litet jobb och lång resväg. Alternativt komma överens med kunden om en annan prissättning.

Det där kommer marknaden ta hand om.....
 
  • Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju uppenbarligen ett återkommande problem att "Svensson inte fattar hur det funkar ute i verkligheten", så: Ja.
Det är ju tydligt ett problem och väldigt ofta en tvist så kanske hantverkare skulle tänka om. AjAj tänka om hur tänker jag där. många känner sig ju lurade.
 
  • Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är nog bara i hantverkaryrket och när man bokar med Ryanair det finns en sån stor mängd "underförstådda avgifter". Jag skulle bli lika förbannad om någon tog betalt för att komma till jobbet som om taxichauffören tog betalt för att komma till mig. Det handlar inte det minsta om att få det att gå ihop, det handlar om att man gör detta för att smyg på ovetande konsumenter kostnader.
Du åker inte taxi ofta va?
Taxi tar betalt för att köra fram, framkörningsavgiften.
 
Oldis Oldis skrev:
Glöm inte att den med 8-timmarsjobbet får betala 8ggr så mycket för resan som den med 1-timmasjobbet.
Det stämmer inte riktigt. Beroende på den genomsnittniga körtiden för en hantverkare så blir det olika. Låt säga att en hantverkare kör 2 timmar av 8 i snitt. Om då man normalt tar 500/h så skulle man istället behöva ta betalt 666/h för att täcka de 2 timmarna.

7x666 = 4662
8x500 = 4000
Transportkostnad 662

1x666 = 666
2x500 = 1000
Transportkostnad 166

662/166 = 4

8-timmarjobbet får alltså betala 4ggr mer i transportkostnad, inte 8.

För att komma upp i x8 så måste en hantverkare köra typ 5 timmar bil om dagen i snitt.
 
M Miro63 skrev:
Du åker inte taxi ofta va?
Taxi tar betalt för att köra fram, framkörningsavgiften.
Och för löneadministration fakturering bilreparation luftpåfyllning åka o tanka. Aj fan glömde o fylla olja så vi får åka en extra sväng och då båda chaufförerna. Va fan vill du inte betala men det är klart det ingår fattar du dåligt eller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.