harry73
Min erfarenhet är att ska man ha ett diagnosverktyg så ska man satsa på något som tar modellspecifika saker också, inte bara standard obd2. Man bhöver också kunna titta på signalen från alla sensorer i realtid för att kunna felsöka ordentlig. Till jeep är det tyvärr knepigt. Chrysler och mercedes har en drös med olika verktyg som används beroende på modell och det är svårt att hitta ngon som emulerar eller pirattillverkar originalverktygen til ett vettigt pris.
 
Har inte lyckats fått reda på felkoden som första mecknissen fick ut.. :(

..men som jag sa, vi är inbokade hos en jeepförsäljare/serviceställe i början på nästa vecka som ska läsa av "felkoderna".. återkommer till tråden då (y)

Tack för tipsen hittills!
MVH Sandra
 
Back again..

Fick en liten lapp.. och jag tror jag lyckats lista ut vad som är felkoden (var mycket som stod på lappen..) om det inte låter som en felkod säg till.. så letar jag vidare :)

P0420-CATALYST EFFICIENCY (BANK 1)


Deras åtgärdsförslag var:

I första hand: Exhaust system leak (Leta läckor på avgassystemet..antar jag?)
I andra hand: Engine mechanical condition (innebär?)
I tredje hand: Aging or contaminated 02 sensor (vad är det för sensor?)
I fjärde hand: 02 sensor wiring and connectors
I femte hand: Catalytic converter (antar att det är katalysatorbyte..?)

MVH Sandra
 
Det första jag skulle kola efter är avgasläkage före och efter katalysaton.
men även tjuvluft på motorn då de drabbar ena banken.

Vad var avgasvärdena på besiktningen?

En sak till verkstaden borde även kontrollera att dina sonder fungerar, dom kan lätt se en reaktion från dem, vore bra att veta så de inte byts i onödan som ett första steg.

Det finns mycket om denna felkod på nätet då den drabbar alla bilmärken, man hittar en del på google för jeep.
 
Redigerat:
Det första de skulle göra, var iaf att kontrollera uppenbara läckor på hela avgassystemet.. (det görs nu på verkstan).

Angående avgasvärdena så vet jag inte mer än att de var perfekta.. (då iaf) och de var tydligen bra vid koll för några veckor sedan också (vad bra innebär, vet jag inte riktigt tyvärr). Men det är iaf kontrollerat.. :)

Luriga fel ibland.. (man kan ju hoppas att det är så lätt att det är en läcka där nånstans som de kan täta.. och så är allt "klart")
 
Om det är en luftläcka så brukar den lägga en kod för högt syre i avgaserna men det är bättre att kolla det först även om det kan vara katalysatorn.

Att sonder fungerar.
Att avgassytemet är tätt.
Att det inte finns några luftläckor.

Om det är högt HC så ska det sjunka vid varv 2500 om katalysatorn fungerar.
 
Det stod såhär på lappen jag fick (en del av den):

2016-04-07 11.55.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom har markerat avgasläkage.
 
Andy78 skrev:
Dom har markerat avgasläkage.
Jupp, de tyckte vi skulle kolla där allra först.
Därför gör vi det :)
 
Trodde verkstaden skulle felsöka.
 
Aha, vi pratar om två olika verkstäder.. bilfirman vi köpte bilen av mekar själva, men gick bet på vår bil och vi vill ju inte ha en gul lampa lysande efter lite snack med verkstad 1 så bestämdes det att vi skulle göra en felavläsning på en "auktoriserad jeep-verkstad".. för att de hade mer vana med just de bilarna och kanske hade mer specifik utrustning (tolkning) för felsökning..

..och det var från verkstad 2 (jeep) jag fick den där felkoden och pappersbiten jag kopierade in :) Den infon är nu informerad till verkstad 1, där bilen är inlämnad igen..
 
ok, det hade varit bra hjälp om de kollat att lamdasonderna reagerar som de ska.
Men det bör även er bilfirma som mekar själva kunna läsa ut.
 
UPDATE: Ville bara uppdatera er om att vi (äntligen..) fick tillbaka bilen igår eftermiddag med nytt grenrör monterat.. de hade hittat 3-4 tunna små sprickor när de höll på.. bilen är nu "piggare" och lampan *peppar peppar* lyser inte.. (tror de monterade bort den för de tröttnat på oss.. ;) )

Nu håller vi tummarna för att bilen håller sig i skinnet ett bra tag!
wroom wroom.. (y)

Tack för alla inputs i tråden!
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Sådan tur har inte jag med mina bilar (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.