A
Snigla Snigla skrev:
Skivor är det, vi bytte ut dem och klossarna (ok/belägg?) bak ..hm.. nån gång..:thinking: haha :oops: .. nyss.. (troligen har tiden krupit iväg och det var längre sedan än jag tycker). Men det var senaste grejen vi faktiskt gjorde..tillsammans med en service (bromsar fram hade vi bytt innan). Däcken är oxå bytta relativt nyligen.. så allt är blankt, synligt och ser ok ut (i jämförelse med rosten fanns på allt det gamla..)

Har redan klagat på andra bromsljud innan.. alla försökte förklara nått om att nya bromsklossar har en annan beläggning än gamla (miljögrejs?) och är därför sämre (inte för miljön då..)och låter lite mer.. och att man bromsar för lite nuförtiden.. och fan o hans mormor va mycket folk kan mumla - och jag säger att det kan inte vara rimligt att man inte ska våga köra om ett hästekipage utan att få magsår för man vet att rätt vad det är kan bromsarna börja gnissla (trots att man inte bromsar ibland!). Första veckorna.. ja en månad kan jag gå med på det.. sen är det orimligt i min värld - då tillverkar de fel saker/fel material/fel sätt! (jodå, jag kan säkert driva folk till vansinne när jag tycker sakeribland :p)

Så .. med vår ”bromshistoria” har jag börjat försöka googla på hur bromssystem funkar (inkl abssystemet).. om de på nått vis kan bli fel utan att det nödvändigtvis är just dåliga skivor osv.. nått mer hm tekniskt., eftersom jag kan urskilja ljud från tre olika ”däck” i olika konstellationer .. (oftast ett däck i taget, men ibland två samtidigt).

.......

Angående handbromsen har den lyst intre år konstant, oavsett pedaltryckningar, dragande i spaken.. både mecken har testat (två olika).. vi har provat.. besiktningsmännen har testat.. den tänds när man vrider på tändningen.. och när de andra lamporna slocknar - fortsätter den bara att lysa (aldrig blinkat ens)

......

Bromsreduceringsventil? :thinking::cool:
Måste googla på den..(y)
bromsoken går att renovera.
hjullager måste inspekteras efter detta..
Är bilen framhjulsdriven?
Även hjullager bak kan skapa lite problem...

Vad det gäller belägg oavsett årtionde..
Så ska de INTE låta alls om det är schysst..
Däremot kan man kolla på de äldre belägen som talar sitt språk i om de legat på eller inte lossnar i galgen som de ska..
kom ihåg att alla belägg eller skrikplåtar ska slipas av lite innan montering.

kopparpasta är bra grejer, men det ska vara bromsrengöring på skivor och belägg innan montering.. För annars så kan fettet skapa en glidande hinna.

Du kan även ha en slavcylinder till bromsen som skärvar men då bör fler hjul ha suttit fast...
bromsok byts snabbt.
Lägg tryck på pedalen, sätt i en bräda för att bibehålla trycket.
lossa oket, och sedan så lossar du slangen.
Låt oket sitta kvar medans.
Ta bort allt när slangen är lös.

byt oket och tryck in plunchen.
montera tillbaka allt och lägg sedan åter tryck på pedalen. öppna luftskruven och bibehåll trycket tills bara olja kommer.
gör så ca 4 gånger prova bromsarna och lufta igen om det behövs.
 
Bromsklotsar på bakhjulen börjar kärva ganska lätt särskilt om man kör försiktigt. Detta pga av att den mesta bromskraften är fördelad på framhjulen så bakbromsarna rör sig inte lika mycket. Just det att det hjälper att trycka hårt på bromspedalen tyder på att klotsarna fastnar kan också vara kolven förstås. Om det är flytande ok så kan det vara också vara glidtapparna som kärvar. Men allt det borde ju er mekaniker ha kollat om han gick igenom bromsarna.

Att renovera bromsok är oftast möjligt men om man inte gör det själv utan betalar någon annan att göra det så blir det hastigt dyrare än ett utbytesok.
 
Ha.. nu har jag forskat i papprena .. okok.. jag hittade inte all info så jag åkte till mecken o fråga :cool:

Vi hade INTE bytt bromsklossarna bak.. när vi bytte skivor o belägg i höstas!

Och hen kollade av ”problemsidan” lite snabbt igen när vi kom in.. och som hen sa ”perfekt o steka bacon på” (även denna gång, fast vi inte upplever den som låst nu.. men ett jäkla gnirk i emellanåt).

Eftersom jag stört mig på bägge tidigare (ljudmässigt).. sa jag åt hen o boka in byte på bägge..

..och airbaglampan kollade vi av på datorn och den sa samma sak som jag.. den där jävla rullen/mattan/sladden under ratten (vi bytte den typ 2018 ...)

Tjoho eller nått :seenoevil:
 
A
Snigla Snigla skrev:
Ha.. nu har jag forskat i papprena .. okok.. jag hittade inte all info så jag åkte till mecken o fråga :cool:

Vi hade INTE bytt bromsklossarna bak.. när vi bytte skivor o belägg i höstas!

Och hen kollade av ”problemsidan” lite snabbt igen när vi kom in.. och som hen sa ”perfekt o steka bacon på” (även denna gång, fast vi inte upplever den som låst nu.. men ett jäkla gnirk i emellanåt).

Eftersom jag stört mig på bägge tidigare (ljudmässigt).. sa jag åt hen o boka in byte på bägge..

..och airbaglampan kollade vi av på datorn och den sa samma sak som jag.. den där jävla rullen/mattan/sladdbarn under ratten (vi bytte den typ 2018 ...)

Tjoho eller nått :seenoevil:
Frugan ringde idag när jag var på jobbet..
bilen ryckte och motor lampa började blinka..
Kolla vattnet och känn på hjulnav sa jag...

mycket riktigt, lite vatten och så hett på vänster hjulnav att det inte ens gick att känna...

Tog isär när jag kom hem..
bromsoks kolv..
Den ena satt fast lite grann och gick tungt..
rev ner och rengjorde..
beställde nytt ok.. Men detta bör gå till nästa vecka iallafall..

känns direkt när man ska trycka in kolven i oket om det är ok eller ej..

bromsoksfett sprayar man in under bälgen på kolven.. Sedan så låter man någon bromsa och släppa medans man krånglar lite på oket...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Ha.. nu har jag forskat i papprena .. okok.. jag hittade inte all info så jag åkte till mecken o fråga :cool:

Vi hade INTE bytt bromsklossarna bak.. när vi bytte skivor o belägg i höstas!

Och hen kollade av ”problemsidan” lite snabbt igen när vi kom in.. och som hen sa ”perfekt o steka bacon på” (även denna gång, fast vi inte upplever den som låst nu.. men ett jäkla gnirk i emellanåt).

Eftersom jag stört mig på bägge tidigare (ljudmässigt).. sa jag åt hen o boka in byte på bägge..

..och airbaglampan kollade vi av på datorn och den sa samma sak som jag.. den där jävla rullen/mattan/sladden under ratten (vi bytte den typ 2018 ...)

Tjoho eller nått :seenoevil:
kabelstammen?
Ska man väl inte behöva byta.. det är väl en kabel som går till airbagen...
Har ni lyft av minus Polen på batteriet för att nolla datorn på felkoder?
 
Det där clock spring-paketet fick jag byta två gånger på en chrysler voyager jag hade. Det verkar vara samma usla tillverkare till alla amerikanska bilar.
 
  • Ledsen
Snigla
  • Laddar…
Maskintok skrev:
kabelstammen?
Ska man väl inte behöva byta.. det är väl en kabel som går till airbagen...
Har ni lyft av minus Polen på batteriet för att nolla datorn på felkoder?
Vi stängde av både vi dator o provade batt.. men den lyste så fint efter 1 sek igen (med samma felmeddelande)... tyvärr,

Jag mindes iaf inte fel, vi hade haft problem med den lampan innan - och när ”den där mattan/rullen/kablarna” under ratten byttes .. slocknade den igen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ha.. nu har jag forskat i papprena .. okok.. jag hittade inte all info så jag åkte till mecken o fråga :cool:

Vi hade INTE bytt bromsklossarna bak.. när vi bytte skivor o belägg i höstas!

Och hen kollade av ”problemsidan” lite snabbt igen när vi kom in.. och som hen sa ”perfekt o steka bacon på” (även denna gång, fast vi inte upplever den som låst nu.. men ett jäkla gnirk i emellanåt).

Eftersom jag stört mig på bägge tidigare (ljudmässigt).. sa jag åt hen o boka in byte på bägge..

..och airbaglampan kollade vi av på datorn och den sa samma sak som jag.. den där jävla rullen/mattan/sladden under ratten (vi bytte den typ 2018 ...)

Tjoho eller nått :seenoevil:
Det kan även vara bromsslangen som börjar bli dålig och sväller invändigt och fungerar då lite som en backventil, den släpper ut tryck till bromsoket, men släpper inte tillbaka trycket lika bra. Det skulle även kunna förklara varför den verkar fungera efter ett tag, den har då hunnit "läcka tillbaka" trycket från oket.
 
En Jeep jeep dom är inte bättre, varje dag något nytt som pajar, vissa saker lagar sig själva och andra får man leva med....
Har precis samma problem med min, bromsarna ligger på ibland, inte oken som kärvar, just nu har jag inte tid så jag lever med det. Nästa steg är att byta alla slangar, har råkat ut för samma som Strontus beskriver.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
A
Gimp Gimp skrev:
En Jeep jeep dom är inte bättre, varje dag något nytt som pajar, vissa saker lagar sig själva och andra får man leva med....
Har precis samma problem med min, bromsarna ligger på ibland, inte oken som kärvar, just nu har jag inte tid så jag lever med det. Nästa steg är att byta alla slangar, har råkat ut för samma som Strontus beskriver.
slangen byter man när man byter ok..
eller gör ni inte så?
Det är sedan gammalt att man byter detta vid renovering..
 
Maskintok skrev:
slangen byter man när man byter ok..
eller gör ni inte så?
Det är sedan gammalt att man byter detta vid renovering..
Ska kanske fråga det.. och om de inte gör det kanske jag ska fråga vad det kostar extra om inte annat..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
slangen byter man när man byter ok..
eller gör ni inte så?
Det är sedan gammalt att man byter detta vid renovering..
Även om det är en bra idé att göra det så misstänker att många nog bara kontrollerar så att slangen ser bra ut utvändigt istället för att ha som rutin att byta den också.
 
A
S Strontus skrev:
Även om det är en bra idé att göra det så misstänker att många nog bara kontrollerar så att slangen ser bra ut utvändigt istället för att ha som rutin att byta den också.
Jo men den brukar inte kosta många kronor till att köpa.. Och är en billig investering... Blir bara mer jobb och dyrare att låta bli..
 
A
Snigla Snigla skrev:
Ska kanske fråga det.. och om de inte gör det kanske jag ska fråga vad det kostar extra om inte annat..
gå in på autodoc eller annan site och kolla vad grejerna ska kosta..
Jag köpte nyss bromsslang för 35 kr st..
ok för 300 kr st.
belägg båda sidor.. 99 kr..
Tog även hjullager.. 149 kr..
fullständigt värt det att bara byta.. :cool:
 
Maskintok skrev:
slangen byter man när man byter ok..
eller gör ni inte så?
Det är sedan gammalt att man byter detta vid renovering..
Man byter väl inte saker som inte är trasiga.... Nä, byter också alltid slangar, men nu funkade oken bra efter att motionerat dom ett tag så jag köpte varken ok eller slangar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.