Beklagar sorgen.
 
Den där förbannade j-vla cancern!
Beklagar sorgen.
 
Tack alla!


Long time no see. Jag var tvungen att kolla bakåt i tråden hur långt jag kommit med uppdateringarna. :) Jag inser att jag inte ens redovisat taket riktigt färdigt och fyller på med lite bilder.

Här en bild på taksprånget. Jag sågade ovankant av muren efter takstolarna och försökte få till ett mellanrum på 1-2cm mellan mur och råspont. Innan vi grundade ytterväggarna stack jag sedan in en remsa takpapp som jag häftade fast i råsponten cirka 2cm utanför muren. Mellan mur och papp fogade jag med vanligt B-bruk så att taket hela vägen ligger på fast upplag på muren och det inte någonstans finns några glipor för vind att driva in fukt över muren. Putsen på ytterväggen kommer sprutas upp mot taket och skapa en tillräckligt tät anslutning.
IMG_4242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tegelpannan Tiefa Supra från tyska Laumans. Det är ett falsat lertegel belagt med mattsvart glasyr.
IMG_4295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med lite släkt, familj och allmänt löst folk fick vi lagt nästan hela taket en solig lördag.
IMG_4431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sak som jag ogillar på vanliga hus är den traditionella lösningen med vindskivor och vindskiveplåt. Jag tycker inte att lösningen blir snygg, vindskivan blir väldigt väderutsatt och avslutningen nere vid hängrännan blir ofta lite konstig. När vi fick syn på Laumans gavelpanna fastnade vi därför direkt. Pannan ger ett överhäng utanför vindskivan som skyddar den mycket bättre mot väta och avslutningen ner mot hängrännan blir snyggare. Den snygga nockavslutningspannan får man på köpet! Jag kan starkt rekommendera detta, enda svårigheten är att man på detta sätt inte kan justera bredden på taket så mycket. Pannorna kan justeras max cirka +/-2mm per panna. Taksprånget måste därför kapas exakt efter tillverkarens måttabell. I vårt fall blev bredden på taket 13969mm inkl. 28mm vindskiva. (vindskivans tjocklek inkl uppvikt papp passade exakt i gavelpannans undre fals, om man istället hade valt 22mm vindskiva hade man haft en viss justermån här.)
IMG_4316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, jag vet, den högra vindskivan blev 1cm för kort uppe i nocken och ja, jag borde inte skarvat på en så liten bit. Men jag orkade inte åka och köpa en ny bräda. :)
IMG_4338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt plåtarbete är gjort i Plannjas Mörk silvermetallic RAL 9007. Jag hade beställt en plåtslagare som skulle sätta alla hängrännor och ränndalar i god tid före takläggning. Han sköt på det hela tiden och till slut lovade han komma dagen innan teglet skulle läggas på. Kvällen innan sms:ade han och sa att han inte kunde komma pga sjukdom så det var bara att åka och hämta all plåt och efter en 15min-kurs i takavvattning efter bästa förmåga sätta alla rännor själv. Jag fick i alla fall låna alla verktyg och krokbockningsverktyg av honom. Brorsan jobbade för några år sedan på en plåtfirma och slutförde sedan det sista på morgonen medan vi andra la tegel. En lärdom är man inte skall snåla på fogmassa i skarvarna. Behöver komplettera skarven på bilden till våren eftersom det droppar när det regnar mycket. På bilden syns också att väggen här blivit grundputsad. Mer om i ett senare inlägg.
IMG_4348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 24 till
  • Laddar…
tommib
Jaaa!
Byggahus bästa tråd/TS är tillbaka! Välkommen tillbaka!
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Lite bilder på när vi har grundat fasaden. Vi sprutade på grundningsbruk med en putsmaskin. Grundningsbruk liknar Cementbruk A men är till skillnad från detta pumpbart. Rödgrund fungerar givetvis lika bra (annan tillverkare). Fördelen med den röda pigmenteringen av bruket i rödgrund är dels att man lättare ser att man verkligen fått täckt hela ytan (inget stort problem eftersom Finjas grundingbruk är ganska brunt och därför lätt särskiljs från stenens färg) och dels att man som kund eller kontrollant kan kontrollera att entreprenören har grundat fasaden. Genom att karva ut en liten bit i en putsad fasad ser man lätt om understa bruket är rött (jag har hört av äldre murare att man tidigare fuskade genom att helt enkelt hoppa över grundningen fast ändå ta betalt för den, smart va?). IMG_4384.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täckning av muröppningar här på insidan för att alla smygar skall bli grundade.
IMG_4330 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni kommer ihåg så murade jag ju ett rullskift med tegel i bjälklagsskarven. Den har jag här täckt för att skydda vid putsningen. Täckningen kommer jag ta av när vi sprutat på ytputsen så att vi kan skura till ytan riktigt snyggt mot teglet.
IMG_4331 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist ett par detaljbilder. Ibland har jag sett hur hantverkare har grundat lättklinker genom att bara spruta på ett tunt lager grundningsbruk. Detta är enligt min mening helt felaktigt. Det blir visserligen en god vidhäftare för nästa lager puts MÄÄN (som en viss dansdomare skulle sagt), det är inte rätt. Grundningsbruket skall borstas in i ytan av två skäl. Dels jämnas ytans sugförmåga ut mer vilket gör att nästa lager blir mycket jämnt i struktur och nyans (fogarna suger mycket mer vatten än stenen vilket orsakar en grövre struktur i putsen när den skuras) och dels (eller kanske framför allt) tätar cementbruket ytan. Tänk ungefär på funktionen av vindduk i en trävägg. Detta är speciellt viktigt i smygar där fönster eller dörrar skall monteras och på avsnitt som skall täckas med plåt osv, och ännu mer om någon får för sig att sätta en träfasad på en stenkåk. Utan en ordentligt borstad yta med grundningsbruk blir inte väggen tillräckligt tät. Här har jag tagit en bild under takfoten där vi slarvat och det har blivit en porig yta (som väl var inte på så många ställen). Inte bra.
IMG_4395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här skall det se ut: Borstat i grov struktur, bruket så tunt att det precis täcker stenen, sug utjämnat:
IMG_4394.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
raspen86 och 11 till
  • Laddar…
V
Kul att se hur det ska göras! Trevligt med lite extra förklaringar och detaljbilder 👍🏻
 
Fantastiskt fint!
 
"...stack jag sedan in en remsa takpapp som jag häftade fast i råsponten cirka 2cm utanför muren"

Jag förstår det som att du har takpapp över både råsponten (undersidan) och muren. Stämmer det? Bild kanske?

Var det enbart målade undersida av råspont, eller någon mer behandling? Vad är det för typ av färg?

Köpte du takpannorna i Sverige? Letat lite själv olika alternativ och återförsäljare och hittat en del i Polen, men vet inte om jag vågar på mig, dvs vilken kvalitet det är på de osv. Gillar just lösningen med gavelpannan - liknande som Monier har jag sett.

Fin struktur på sista bilden. Vad borstade ni med?
 
denanu skrev:
"...stack jag sedan in en remsa takpapp som jag häftade fast i råsponten cirka 2cm utanför muren"

Jag förstår det som att du har takpapp över både råsponten (undersidan) och muren. Stämmer det? Bild kanske?

Var det enbart målade undersida av råspont, eller någon mer behandling? Vad är det för typ av färg?

Köpte du takpannorna i Sverige? Letat lite själv olika alternativ och återförsäljare och hittat en del i Polen, men vet inte om jag vågar på mig, dvs vilken kvalitet det är på de osv. Gillar just lösningen med gavelpannan - liknande som Monier har jag sett.

Fin struktur på sista bilden. Vad borstade ni med?
Jag utförde murkrönet samt anslutningen mellan mur och takstol enligt Tegelmästers instruktioner: http://www.tegelmaster.se/Resources/render.aspx?id=13006. Skillnaden var bara att jag gjorde bruksavjämningen efter att rådponten monterats. Jag fogade då m ellan den yttre stenen och pappen som med hjälp av bruket pressades mot taket.

Ja, råsponten är bara målad. Eller faktiskt än så länge enbart grundmålad. Vindskivorna och takfotsbrädan är grundade och strukna två gånger. Jag skäms lite över hur lite tid jag lagt på att sätta mig in i träfärgen, latmasken växte till i mig (kan målning på puts bättre :)). Jag har använt någon akrylatfärg av vanligt förekommande fabrikat.

Ja, vi köpte teglet av svensk återförsäljare. jag har i jobbet väldigt goda erfarenheter av att handla från Östeuropa. Många företag som riktar sig mot nordiska marknaden är väldigt seriösa men då har det handlat om material som jag kan utan och innan (ex. armering). det var nära att vi köpte fönster från Litauen men det föll på att de ville ha betalt i förskott. Även om det enligt kontakter var en mycket kompetent fabrik med lång närvaro på nordiska marknaden så ville vi inte ta risken.

Hela ytan är borstad med den här borsten med avsågat skaft! Riktigt bra resultat med den!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Olsson och 1 till
  • Laddar…
För ett tag sedan var vi nere i källaren och härjade. Vi rev all bjälklagsform som vi inte hade hunnit med än. Här är trapphålet. Trapan okmmer vara u-formad och ligga rakt under trappan mellan plan 1 och 2. Den blir platsgjuten, så klart.
IMG_4420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här skall det bli en murad nisch som trappan går runt.
IMG_4443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klar.
IMG_4448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivning av form i rummet med tegeltak i källaren.
IMG_4415 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4413 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår bara det dryga jobbet att foga stenen. Fogen är i genomsnitt fylld till kanske 4/5-delar. Jag ångrar lite nu att vi inte fyllde fogarna helt eftersom det är så mycket jobb att göra nu, Å andra sidan kommer det givetvis bli mycket snyggare men jag tror nog att jag hade kunnat leva med ruffigare fogar i taket. Jag har för mig att det tar ungefär 1 timme per kvadratmeter att foga om fasad. Tak har jag aldrig fogat om men det tar säkert den dubbla tiden.
IMG_4414 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 33 till
  • Laddar…
Mycket fint! Inte alla som har sånt tak hemma. :)
 
Vilken man-cave! Riktigt snyggt
 
Jaha, i fredags hittade man den här tråden, och nu har inget av helgens inplanerade jobb här hemma blivit gjorda bara för det.
Å ingen nytta har man av innehållet heller iom gammal träkåk och inga som helst planer på stenkåk. Suck.

Det är som en sen kväll framför dumburken, man borde gå och lägga sig men är inte riktigt sovtrött. Zapp, zapp, zapp, och za..., nej vänta lite, det här var ju faktiskt intressant. Så har man helt plötsligt spenderat en timme med att titta på kvinnors levnadsvillkor i Tibet...

Här rök en hel helg på likartat sätt.
Det är sådant som skiljer kvalitet från nonsens. :)

Kepsen av för sådan planering, hantverkskunnande och förmåga att använda huvudet till det det är till för genom förkovran och sedan att klura ut smarta lösningar på verklighetens flervariabelproblem vid behov. (y)

Fortsätt så och ro projektet i hamn.
Glöm inte familjen som är ditt viktigaste stöd i livet, värt mer än alla världens stämpar!
 
  • Gilla
dextrocell och 7 till
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Jaha, i fredags hittade man den här tråden, och nu har inget av helgens inplanerade jobb här hemma blivit gjorda bara för det.
Å ingen nytta har man av innehållet heller iom gammal träkåk och inga som helst planer på stenkåk. Suck.

Det är som en sen kväll framför dumburken, man borde gå och lägga sig men är inte riktigt sovtrött. Zapp, zapp, zapp, och za..., nej vänta lite, det här var ju faktiskt intressant. Så har man helt plötsligt spenderat en timme med att titta på kvinnors levnadsvillkor i Tibet...

Här rök en hel helg på likartat sätt.
Det är sådant som skiljer kvalitet från nonsens. :)

Kepsen av för sådan planering, hantverkskunnande och förmåga att använda huvudet till det det är till för genom förkovran och sedan att klura ut smarta lösningar på verklighetens flervariabelproblem vid behov. (y)

Fortsätt så och ro projektet i hamn.
Glöm inte familjen som är ditt viktigaste stöd i livet, värt mer än alla världens stämpar!
Tråkigt att höra att de inplanerade jobben inte blev av. Vi ber om ursäkt för det men lovar ingen bättring eftersom projektet kommer löpa ett bra tag till. :D Skämt åsido så tackar vi för ett underhållande inlägg. Vi skrattade gott och fick en dos energi ytterligare! Idag har vi fri dag från bygge och gosar tillsammans i familjen istället.
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Härliga tegelvalv! Hmm, finns det inget sätt att foga som man fogar klinker? Mkt jobb att tvätta, men det kanske går fortare än att fylla alla fogar separat? Ngn maskin som kan tvätta underupp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.