Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Givet en plan inredning, själv har jag 39 trappsteg roboten kan ta livet av sig i........
Men hade jag 5 robotar kunde jag täcka in mina våningsplan, med en tuff jävel som kan jobba framför brasan.
Ja det förståss alla har inte optimala förhållanden.
Trappor, brasor eller andra "farliga" områden är inga problem för smarta dammsugare men som sagt jobbigt att flytta mellan olika våningsplan.
Jag hade då alla ggr valt flera robot alt 1 robot + sladdlös dammsugare än nå centraldammsugare.
Som sagt känns inte i tiden riktigt.
 
Det är nog snarare robotdammsugarna som så småningom kommer att åka ut när det blir för mycket ostädat under och bakom möbler. På govsocklar, i springor och överallt som inte är på en öppen golvyta förblir ostädat.
Vi har visserligen en också, men jag anser den vara en leksak som åker runt och vispar på golvets öppna ytor innan den fastnar under soffan. Ska det dammsugas på riktigt så åker slangen fram. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
RSRC och 24 till
  • Laddar…
Ge den en chans när den nu finns där, centraldammsugare är det enda jag saknar från mitt förra hus.
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
robotdammsugarna som så småningom kommer att åka ut när det blir för mycket ostädat
Garanterat. Städtanten har mycket bättre framtidsutsikter än robotsugaren, det är iallafall min spådom.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är nog snarare robotdammsugarna som så småningom kommer att åka ut när det blir för mycket ostädat under och bakom möbler. På govsocklar, i springor och överallt som inte är på en öppen golvyta förblir ostädat.
Vi har visserligen en också, men jag anser den vara en leksak som åker runt och vispar på golvets öppna ytor innan den fastnar under soffan. Ska det dammsugas på riktigt så åker slangen fram. :)

Haha det är rejält offtopic nu men det verkar som man trampar folk på tårna när man säger att en robot är att föredra. :D
Men fortsätt ni dra era dammsugare och centraldammsugar slangar runtkring i huset så fortsätter jag med rena golv varje dag utan att göra desamma :D
 
  • Gilla
  • Haha
Haladria och 3 till
  • Laddar…
Skulle aldrig i livet klara mig utan mina robotar! Inte en chans att jag dammsuger 320kvm. Bästis 1 och Bästis 2 kör ett par ggr i veckan och under tiden kan jag göra annat. :cool:
 
  • Gilla
F_man och 4 till
  • Laddar…
M MPinje skrev:
Skulle aldrig i livet klara mig utan mina robotar! Inte en chans att jag dammsuger 320kvm. Bästis 1 och Bästis 2 kör ett par ggr i veckan och under tiden kan jag göra annat. :cool:
Hur gör du med soffan?
Badrummen?
Alla trappor? Skåp och lådor som städas?
Damsuger du bara golven?
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi har en robotdammsugare, men jag kommer ändå installera en centraldammsugare. Nu skall jag ju totalrenovera, så jag får möjligheten att dra rätt mycket dolt så det omintetgör ju en hel del av TS klagomål.

Robotdammsugare är superbra, men man behöver ändå en vanlig, för trappor och andra ställen där roboten inte kommer åt. Sladdlösa är helt enkelt inte tillräckligt bra.

Men var och en blir salig på sin fason.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur gör du med soffan?
Badrummen?
Alla trappor? Skåp och lådor som städas?
Damsuger du bara golven?
Jag har en Dyson handdammsugare som är grymt bra att använda till möbler och i lådor. Är där bara torrt på golven i badrummen så är det inga problem för robotarna att köra. Har inga golvsocklar. Inga trappor. Trösklar endast till badrummen.
 
  • Gilla
D Hellden
  • Laddar…
Karlia
Min trappa dammar jag oftast, fuktig trasa om det är fläckar. Öppet mellan trappstegen så ev grus hamnar på golvet - robotdammsugaren tar hand om det.
Skåp och lådor samma, damning/våttorkning. Aldrig använt dammsugare där.
 
Läs testen i Råd&Rön av robotdammsugare och sen för du bestämma dig för om du vill ha rent eller att dammet har vispat runt i huset.
Vi satte centraldammsugare både i förra och nuvarande huset, gillar inte damm.
 
  • Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Trodde inte ens folk hade centraldammsugare kvar i drift idag. En robot per plan, sen kan man väl ha en vanlig dammsugare till trappen :)
Vi har trösklar på mellan 5 och 10 cm mellan samtliga rum (skitgammal timrad kåk). Hade behövt en robot per rum i så fall.

Faktum är att jag numera tar åtminstone hälften av städningen med en riktigt bra mikrofibermopp. Kan ta allt damm på övervåningen (140 kvadrat) på nånstans runt 5-6 minuter. Sen plockas dammsugaren fram för att ta lite tussar och mattor. Går snabbare än att dra sladdar och slangar till förbannelse.
 
Jonas Persson
Ska man få bort fint damm ligger robotdammsugare och centraldammsugare i var sin ände av hur rent det blir. Ingen robotdammsugare är i närheten av en vanlig dammsugare på att suga upp fint damm. Det finns det otaliga tester som bekräftar. Centraldammsugaren gör det ännu bättre. Ni som bara använder robotdammsugare måste ha mycket fint damm i på hyllor och andra ytor som ni måste torka bort betydligt oftare än om ni håller rent med en centraldammsugare.

Vi monterade in en centraldammsugare i vårt gamla hus för fem, sex år sedan och kommer aldrig att gå tillbaka. Vi har en 12 m lång slang och då uttaget till centraldammsugaren är monterat mitt i huset, når slangen över alla 145 kvm.
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur gör du med soffan?
Badrummen?
Alla trappor? Skåp och lådor som städas?
Damsuger du bara golven?
Konstig fråga som man ofta får när man har en robot.
Svaret är, vad tror du förmodligen på samma sätt som du, men det är ju inget man gör varje dag.inte jag iaf.
Roboten tar golven varje dag, det blir inte dammigt då.
Men det är samma skepsis man får när det gäller gräsklippare robotar.
Robotar gör inte lika bra jobb som en människa.
Men med robotar kan man göra det oftare så resulterar det mindre jobb för människan och ett bättre helhetsresultat över tid. Nått Som bara syns direkt efter människan annars gjort nått.
 
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
Robot som planerar bra (xiaomi)+ liten sladdlös makita-dammsugare till soffan och badrummet har gjort att vi inte använt vår vanliga på 6år.

Roboten kör nästan var dag, och en bonus är att det säkert är nån på xiaomi som övervakar vårt hem och förhoppningsvis säger till om det skulle vara något!
 
  • Haha
  • Gilla
F_man och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.