Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat några inlägg här som jag uppfattade som djurplågeri.

Annars klassas skata som skadedjur som du har rätt att avliva och jaga utan jakträtt. Läs mer här under rubriken Jakt utan jakträtt. [länk]

Där står också att jakt ska bedrivas på ett sådant sätt att vilt inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara, vilket slås fast i jaktlagen och regleras i jaktförordningen. Av denna anledning är endast vissa typer av vapen tillåtna för jakt.

Luftgevär kan användas vid för jakt på skata, som föreslås här i tråden. Dock måste kalibern vara minst 5,5 mm och utgångshastigheten minst 180 m/s och kulan ska ha konstruerats för att expandera/deformeras.
Luftgevär kaliber 5,5 över 10J (ca 138 m/s) är dock licenspliktigt, gäller ej inköpta innan 1992.
 
Marlen Eskilsson skrev:
...
Där står också att jakt ska bedrivas på ett sådant sätt att vilt inte utsätts för onödigt lidande...
Aj då, där föll Kizz, Iron Maiden och Megadeath :rolleyes:

Marlen Eskilsson skrev:
...Luftgevär kan användas vid för jakt på skata, som föreslås här i tråden. Dock måste kalibern vara minst 5,5 mm och utgångshastigheten minst 180 m/s och kulan ska ha konstruerats för att expandera/deformeras
.

4,5 mm är absolut vanligast, 5,5 mm kaliber är svindyra.
Undrar om skatan märker någon skillnad.
Men alla omantlade blykulor deformeras nog vid träff i alla fall.


Tack för bra info Marléne!
 
KnockOnWood skrev:
4,5 mm är absolut vanligast, 5,5 mm kaliber är svindyra.
Undrar om skatan märker någon skillnad.
Men alla omantlade blykulor deformeras nog vid träff i alla fall.
Det är stor skillnad på dem. Risken med de klenare gevären är att kulan bara sätter sig i en muskel eller under huden, med långvarigt lidande som följd.

Sedan är det en stor skillnad på att kulan är designad för att deformeras på ett sätt som dödar djuret effektivt och att den bara deformeras lite hur som helst.

Som jag skrev tidigare, använd något som är kraftigt nog att garanterat göra jobbet, eller låt bli. Dessutom, följ lagen.

Svårare är det inte.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat några inlägg här som jag uppfattade som djurplågeri.

Annars klassas skata som skadedjur som du har rätt att avliva och jaga utan jakträtt. Läs mer här under rubriken Jakt utan jakträtt. [länk]

Där står också att jakt ska bedrivas på ett sådant sätt att vilt inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara, vilket slås fast i jaktlagen och regleras i jaktförordningen. Av denna anledning är endast vissa typer av vapen tillåtna för jakt.

Luftgevär kan användas vid för jakt på skata, som föreslås här i tråden. Dock måste kalibern vara minst 5,5 mm och utgångshastigheten minst 180 m/s och kulan ska ha konstruerats för att expandera/deformeras.
Då krävs det vapenlicens för ett sånt luftgevär sombrekommenderas.

Jag ifrågasätter inte om det är rätt eller fel att skator är skadedjur och får jagas eller ej, däremot skulle jag inte lita på Wikipedia som källa. Speciellt inte i så känsliga frågor som jakt på djur.
Själv har jag stora problem med trastar som flygbombar vår altan och hus med skit. Inte kul att börja lördagsförmiddagen med att tvätta bort massa fågelskitar på den nymålade fasaden. Efter en natt räknade jag till 32 träffar på målet(vårt hus). På en sida. Suck...
Däremot är skatorna och knycker ägg och fågelungar av dom, så det kanske finns nåt gott i dom svartvita skönsjungarna.
 
För några år sedan hade man problem med kajor som satt i ett träd i Borgholm på Öland, där vi var och semestrade. Tydligen avverkade man dessa genom ett antal jägare utrustade med pumphagelgevär och en med en håv. Man ställde sig helt sonika under trädet och brassade på. De skadeskjutna fåglarna som inte dog på fläcken utan bara trillade ner och sprang runt fångade man i håven och avlivade på okänt sätt. Låter tämligen brutalt men tydligen är det så det går till ibland.

Som jag skrev innan är det bästa valet för skatan antingen en kaliber .22 med ett bra kikarsikte elelr en hagelbössa med blyhagel av hageltyp 6-7 . Soft air gun, luftgevär och annat är inga "jaktredskap".

/S
 
Jag kan berätta en historia, som jag inte är stolt över. Handlar om ungdom och dumhet och en koltrast.
När jag var yngre, kanske 12-13. Så gillade jag att skjuta med luftpistol. Hade en tävlingspistol. Diana något. Var och är en bra skytt. Oftast så sköt jag bara på tavlor och trän... Men en sommar, mitt i puberteten troligen, så tyckte vi (jag och en kompis) att det skulle vara kul att skjuta lite fågel. Sköt ett par småglar. De dog direkt. Sedan såg vi en koltrast leta mask i gräsmattan, ungefär samma storlek som en skata kanske något mindre. Den var kanske 50m bort. Siktade på huvudet, men kulan vred av och träffade bröstet... Fågeln rullade runt och haltade sedan iväg in i skogen. Såg fågeln på avstånde många dagar efter detta, tills jag tillslut fick komma nära nog för att avsluta jobbet. Skott i huvudet. Denna bilden och denna fågeln har plågat mig sedan dess...
Allt var rätt om man säger så, tror dock att kalibern var 4,5mm. Men det var en rejält stark pistol. Men träffar man fel med en luftpistol så lider djuret. Hittar man inte det direkt så dör det av förblödning eller förgiftning,

Vi har också massa problem med skator här. Främst för att de drar hit grannarnas sopor, men också för att de äter upp våra bär och skräpar ner. Men samtidigt är just skator någon av vår vackraste fågel... Men tyvärr så är det en skräpfågel... Vi försöker få bort alla godsaker, så att de bara passerar genom vår trädgård utan att förstöra något.

I år åt de upp alla våra första jordgubbar. Förra året alla våra körsbär. Visst blir man trött :)

Vill inte med detta peka några fingrar på någon tidigare skribent. Bara delge mitt misstag i min ungdom och hur det har hängt med i många år.
Hade inte haft några problem att döda tex ett rådjur med rätt vapen, men luftpistol för större fågel. Aldrig igen.
 
Stew, om man inte träffar rätt kanske det inte spelar så stor roll för fågeln om man skjuter med 4,5 eller 6,5 mm ammunition.

Att direkt kunna döda en liten fågel med ett kulvapen har naturligtvis mycket låg sannolikhet.
Huvudet på en skata t.ex. är väl inte större än en enkrona, när fjädrar och näbb borträknas.

Så att bedriva jakt på tättingar, dit skator räknas, gränsar väl alltid till djurplågeri, om man inte använder hagelgevär.

Men lika förbannat vill vi ibland bli av med dem.

Så vad göra? Skaffa en jaktfalk :surprised:
 
Stew skrev:
Var och är en bra skytt.
Stew skrev:
Den var kanske 50m bort. Siktade på huvudet, men kulan vred av och träffade bröstet...
Ja jag måste inflika att om man tror sig kunna träffa ett koltrasthuvud på 50 meters avstånd med (luft)pistol så är man en bra skytt, en extremt bra skytt. :eek: Jag skulle nog fundera på att ställa upp och sopa rent i nästa OS...
 
Alfredo skrev:
Ja jag måste inflika att om man tror sig kunna träffa ett koltrasthuvud på 50 meters avstånd med (luft)pistol så är man en bra skytt, en extremt bra skytt. :eek: Jag skulle nog fundera på att ställa upp och sopa rent i nästa OS...
Hehe, ja sjäv är jag nöjd om jag lyckas med den bedriften sittandes i skjutbänk med studsare, rejäl kikare samt stöd. Men då är jag ingen mästerskytt heller... =)

Kan tillägga att det där med uggla gjorde vi försök med här på bruket där jag jobbar då vi har problem med kajjor. Funkade till att börja med men efter ett tag använde kajjorna uv:en som sittplats.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Så att bedriva jakt på tättingar, dit skator räknas, gränsar väl alltid till djurplågeri, om man inte använder hagelgevär.

Men lika förbannat vill vi ibland bli av med dem.

Så vad göra? Skaffa en jaktfalk :surprised:
Du har själv svarat på din fråga: använd hagelgevär.

Dessutom, chansa aldrig. Skjut om du är säker på att träffa, låt bli annars och vänta tills nästa gång. Är skatan ett så stort problem att den behöver skjutas så lär det inte dröja innan det klockrena läget kommer.
 
Alfredo skrev:
Ja jag måste inflika att om man tror sig kunna träffa ett koltrasthuvud på 50 meters avstånd med (luft)pistol så är man en bra skytt, en extremt bra skytt. :eek: Jag skulle nog fundera på att ställa upp och sopa rent i nästa OS...
Kanske var lite överdrivet avstånd :) 10-15 meter var nog närmare sanningen. Det var 18 år sedan :)
 
Är lite förvånande på all tips på olagligheter här. Hade jag frågat efter en bra metod att "ta bort" varg som stryker på min gård så hade nog tråden stängts omgående och jag blivit polisanmäld. Ni får göra som oss som har problem med "skadedjur": stängsla in allt och känn känslan att leva i ett fängelse.
 
Har själv problem med en eller möjligen flera skator. Vaknade i morse kl ca 05 av att den kraxade förtjust utanför dörren samtidigt som den länsade kattens mat i kattskålen (på förstukvisten). Som jägare är jag mån om att avlivning av djur görs snabbt och utan onödig plåga. Och även om jag är ägare av bra vapen för uppgiften (som nämnts tidigare gärna hagel eller ett kulvapen kal .22) så är problemet just skatornas varsamhet samt nyfikenhet.

För någon vecka sedan var det inte den vanliga soppåsen med viss matlukt den tog, utan bajsblöjorna som skatan dragit ut över bron. Fanns inget ätbart i den påsen så jag trodde i min enfald att den kunde stå på bron till morgonen därpå (Vi har 700 m till sopkärlet) men så tyckte inte skatan. Är ingen rolig morgon att börja sanera bajsblöjor från bron en stressig morgon.

Har gjort några halvdana försök med min 22LR, men aldrig lyckats komma till ett skottläge med rätt kulfång. Kanske måste åtla och bygga mig ett gömsle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.