Ja, nu är måttet rågat och jag börjar bli lite smått arg här på en skata som förstör för mig:). Den tycker det är lagom att gå upp vid 4-5 tiden på morgonen och attackera mina fönster. Inte nog med att den är taskig mot mina fönster, den städar inte heller efter sig utan lämnar fullt med skit överallt, Jag brukar vara ganska tolerant mot djur men nu är jag riktigt trött på den här skatan så den ska dö!

Så vad är era förslag? Jag tycker det finns väldigt lite fågelskrämmor ute på butiker man kan tänka sig ska ha sådant. Jag köpte i alla fall sådana där reflekterande grejer man hänger i fönstret som fanns på jula igår. Men idag på morgonen var fågeln jäveln likväl i ett av fönsterna den gillar att massakrera. Tror inte testet med de blir så länge heller för mitt hus ser mer ut som ett hippiehus med alla dessa färgglada saker hängandes i fönsterna.


Jag beställda i alla fall precis en uggla med roterande huvud som jag hoppas fungerar. Känns dock dyrt med nästan 600:- för att skrämma iväg en jobbig fågel. Tyvärr så har jag inte tillgång till något luftgevär eller liknande.
 
Fånga en fågel, typ kaja eller skata, avliva den och häng sedan upp väl synlig i ena vingen. Du kommer inte att se en fågel av någon sort inom en kilometers radie så länge den hänger. Klassisk bonde- och fiskartrix när det behöver vara fågelfritt.
 
Johan Gunverth skrev:
Fånga en fågel, typ kaja eller skata, avliva den och häng sedan upp väl synlig i ena vingen. Du kommer inte att se en fågel av någon sort inom en kilometers radie så länge den hänger. Klassisk bonde- och fiskartrix när det behöver vara fågelfritt.
Fast det var ju precis det som var problemet - att avliva en skata.
 
Locos problem hade nog varit löst om han hade kunnat "fånga" skatan.

Så den stora frågan är väl: Hur gör man det?
 
andersmc skrev:
Fast det var ju precis det som var problemet - att avliva en skata.
Ja, jävlar vad jag läser snabbt ibland. :D
Satt precis och pratade med farsan om att han hade hängt upp en kaja för att skydda en odling och skrev här samtidigt.
Häng upp ett svart fågelnät mot väggen som fågeln trasslar in sig i. Ett nät som faller ner när den försöker ta sig loss.
 
Redigerat:
Du tror inte det räcker med denna skylt då? Skator är smarta djur.

Visa bilaga 85462
 
  • Gilla
Esam och 3 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Du tror inte det räcker med denna skylt då? Skator är smarta djur.

[media]
Du tänker på kråkor. De hade skruvat ner skylten, skärpt den och hängt i halspulsåderhöjd på hagelbössinnehavarens ytterdörr.
 
  • Gilla
Ola78 och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Fånga en fågel, typ kaja eller skata, avliva den och häng sedan upp väl synlig i ena vingen. Du kommer inte att se en fågel av någon sort inom en kilometers radie så länge den hänger. Klassisk bonde- och fiskartrix när det behöver vara fågelfritt.
Problemet är bara att man begår jaktbrott om man 1 - inte använder godkänd fälla eller kulvapen (licensfria luftvapen är ej tillåtna för jakt) 2 - inte innehar licens för ovan nämnda skjutvapen 3 - inte har jakträtten
 
Minns min bortgångne morfar som för länge sedan berättade att han dödade skator/kajor med vad jag kan minnas karbid (?) som han knådade in i brödbitar. När detta når magen blir det en reaktion som tar kål på skatan.
 
Skator är smarta fåglar , dom lär sig fort vad som är farligt och inte.
Jag har en hane och hona som bor i grannens trädgård , dom är ofta hos mig och ska sno kattmaten för mina kissar på våran altan.
Dom bryr sig inte ens om att katterna är i närheten utan knallar helt fräckt in på altanen och försöker stjäla ändå.
Hänger du upp något så är dom bara försiktiga ett litet tag tills dom har kollat om det är farligt eller inte.
Ang. Karbid , man använde kalciumkarbid för att göra acetylen förr i världen , så den fågel som fick i sig det rapade nog gott.;)
 
Men skämt åsido, hur blir man av med en efterhängsen skata?
(Jag har höns och små kycklingar som går fritt och misstänker starkt en skata för de få kycklingar som har "försvunnit".)

Kan tänka mig att skjuta en med luftgevär, tillåtet eller ej.
Men problemet är att det räcker att knacka på fönsterrutan eller ta i dörrhandtaget till ytterdörren så drar skatan iväg.
Otroligt skygga och vaksamma djur.

Så hur får man dem inom skotthåll?
 
KnockOnWood.. Jag tror tyvärr du får ha kycklingarna i en skyddad inhängnad med nät tills dom blir så stora att dom är ointressanta för skatan. Annars får du bygga dig ett gömställe där du kan sitta hela dagen och vakta tills skatan kommer inom skotthåll.:(
 
Y
Jag var på en kyrkogård häromdagen, dom hade hängtupp massa cdskivor i snören. Hurvida detta bara skrämmer bort duvor eller även skator det vet jag inte. Fast det tar ju inte död på fåglarna vilketsom.
Har man vägen förbi Norge så kan man köpa jaktklassat luftgevär där och smyga med sig hem har jag läst. Sen är det väl bara att sätta ut lite mat en bit ifrån huset och invänta med öppet fönster.
 
Redigerat:
Skatorna hos oss anföll till slut vår katt, ett litet gäng som höll ihop. När en av dom "försvann" så slutade dom andra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.