Är skeptisk till spöken som bara visar sig om natten. Vad gör de om dagarna? Sover?
 
joflopp skrev:
Är skeptisk till spöken som bara visar sig om natten. Vad gör de om dagarna? Sover?
Jag med!
Jag känner mycket större förtroende för spöken som även visar sig dagtid. :rolleyes:

Spöken finns självklart inte. Däremot finns det naturfenomen vi ännu inte kan förklara. Många av dessa kan säkert förväxlas med spöken, tomtar och troll.
 
eviljava skrev:
Spöken finns självklart inte. Däremot finns det naturfenomen vi ännu inte kan förklara. Många av dessa kan säkert förväxlas med spöken, tomtar och troll.
Fast så länge vi inte kan förklara dem så är det ju lika sannolikt att det är spöken, tomtar eller troll som något annat ;)
 
Det heter ju som sagt inte hjärnspöken utan anledning.

Den mänskliga hjärnan har en enastående förmåga att fylla ut tomrum i kunskaper och kännedom med "logiska" förklaringar. Den kan få dig att må så dåligt att du kan dö bara för att du tror att du är sjuk, och likväl kan den få dig att må enormt mycket bättre genom att du tror att något du gör hjälper dig.

På samma vis funkar det när man tycker sig se och höra dessa andliga väsen. Kan man inte förstå vad som händer och varför så skapar man förklaringar, och börjar man fundera åt något håll så hjälper hjärnan genast till att leta saker som förstärker ens teori och sorterar bort sånt som talar emot.

Det hela är mycket mer kraftfullt än vad man kan föreställa sig och är upphov till mången spökhistorier :)
 
eckeph skrev:
Fast så länge vi inte kan förklara dem så är det ju lika sannolikt att det är spöken, tomtar eller troll som något annat ;)
Nja, jag skulle nog ändå vilja kalla dem för naturfenomen.

Ponera att det nu verkligen skulle vara röster som hörs, då kanske dessa bara är en sidoeffekt av ett okänt kvanttillstånd som på något sätt manifesterar sig på deras vind?

Skulle det verkligen finnas andar och väsen är ju dessa i sådana fall per definition också en del av naturen och således att betrakta som naturfenomen.

Jag vill dock påstå att förklaringen i de flesta fall inte är fullt så komplicerad.
 
timmelstad skrev:
Det heter ju som sagt inte hjärnspöken utan anledning.

Den mänskliga hjärnan har en enastående förmåga att fylla ut tomrum i kunskaper och kännedom med "logiska" förklaringar. Den kan få dig att må så dåligt att du kan dö bara för att du tror att du är sjuk, och likväl kan den få dig att må enormt mycket bättre genom att du tror att något du gör hjälper dig.

På samma vis funkar det när man tycker sig se och höra dessa andliga väsen. Kan man inte förstå vad som händer och varför så skapar man förklaringar, och börjar man fundera åt något håll så hjälper hjärnan genast till att leta saker som förstärker ens teori och sorterar bort sånt som talar emot.

Det hela är mycket mer kraftfullt än vad man kan föreställa sig och är upphov till mången spökhistorier :)

Håller med. Det börjar dock bli intressant när flera personer upplever exakt samma sak.
Det visar antingen på att det är en verklig fysisk manifestation av någonting, alternativt att den mänskliga hjärnan uppför sig mycket förutbestämt (som en maskin som får ett bestämt beteende om den får en viss input).

Oavsett vilket är det intressant.
 
Jag ska göra såhär, stänga av allt och sätta mig på nerevåningen och lyssna, Är det huset som håller på bör dessa ljud komma/vara framme hela tiden. Är det nån hyresgäst som inte betalar för sig kanske man kan avslöja var de befinner sig och kräva betalning för uppehälle!

Btw, kom gärna på lite enkla saker som jag kan kolla rörande ljuden. Vetenskapligt elr ovetenskapligt :)
 
Redigerat:
x-amin skrev:
Jag ska göra såhär, stänga av allt och sätta mig på nerevåningen och lyssna, Är det huset som håller på bör dessa ljud komma/vara framme hela tiden. Är det nån hyresgäst som inte betalar för sig kanske man kan avslöja var de befinner sig och kräva betalning för uppehälle!

Btw, kom gärna på lite enkla saker som jag kan kolla rörande ljuden. Vetenskapligt elr ovetenskapligt :)
Jag avråder starkt att testa det "ovetenskapligt"!
 
kamilenski skrev:
Jag avråder starkt att testa det "ovetenskapligt"!
Man får ju inte ta detta på allt för stort allvar heller :) Hade jag tagit det på stort allvar hade jag för länge sen slutat att sova i mitt hus.
 
x-amin skrev:
Man får ju inte ta detta på allt för stort allvar heller :) Hade jag tagit det på stort allvar hade jag för länge sen slutat att sova i mitt hus.

Ähh... du kan ta det lugnt.

Antalet inrapporterade dödsfall per år som orsakats av närkontakt med andliga väsen skall tydligen ligga på ganska låga nivåer.

Utifrån denna statistik har du alltså inget att frukta. d^_^b
 
Om det nu är spänningar i vattenledningar och husets konstruktionsdelar (mycket troligt) så orsakas de ju främst av förändringar i temperatur och fuktighet. Jag skulle därför börja med att logga inne/utetemperaturer, gärna även luftfuktighet, liksom att föra bok vid vilka tider man använder varmvatten, och se om det finns något samband med när det knakar och låter. Finner man då att det är mycket ljud som följer på en stor förändring i temperatur (ex. 0 grader ute på dagen, -15 på natten), så är man ju något på spåren
 
eviljava skrev:
Ähh... du kan ta det lugnt.

Antalet inrapporterade dödsfall per år som orsakats av närkontakt med andliga väsen skall tydligen ligga på ganska låga nivåer.

Utifrån denna statistik har du alltså inget att frukta. d^_^b
Nä, så orolig för att bli slaktad om nätterna är jag inte, mer att man vill vakna utvilad och inte ligga när man ska sova o fundera på vilka ljud man känner igen och vilka som är nya, vilka ljud man hör vad det är och vilja man inte har nån aning om vad det är.
 
x-amin skrev:
Nä, så orolig för att bli slaktad om nätterna är jag inte, mer att man vill vakna utvilad och inte ligga när man ska sova o fundera på vilka ljud man känner igen och vilka som är nya, vilka ljud man hör vad det är och vilja man inte har nån aning om vad det är.
Sätt upp en kamera som reagerar på ljud. Sedan kan du kolla på den dagen efter.

Men tänk om du skulle få se något du inte gillar? T.ex. något som ser ut som en karaktär ur de japanska skräckfilmerna (typ "the grudge" eller "the ring")

Det skulle eventuellt kunna göra att du får lite svårare att sova?

Hemma hos x-amin???:
http://www.youtube.com/watch?v=e8R1dODSbzU
 
Spela in å lägg upp en ljudfil.
 
Noseone skrev:
Spela in å lägg upp en ljudfil.
Ja, funderar verkligen på det. Ska se om jag hittar nån microfon hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.