mycke_nu

Den manicken vill jag ha !!!
Var köpa? :D
 
kamilenski skrev:
Jag ser bara 3 möjlga svar.

1. du bor i ett spökhus
2. du blev skrämd som barn och tolkar det mesta som du vill/galenskap
3. huset lever och uppför sig som vilket gammalt hus som. Glöm inte att även gammal trä lever.

För att lösa ditt problem.
1. be spöket snällt och bestämt att lämna huset.
2. sök psykolog hjälp.
3. renovera huset och skaffa modern tv.
Stör oljudet, sätt på en cd med havets/natur musik och somna till detta.
1:be spökena lämna kan jag göra men inte på ett snällt sätt.
2: möjligt..
3: huset är totalrenoverat och jag har iof tänkt att köpa projektor men 47" lcd stannar nog ett tag..

"
3. huset lever och uppför sig som vilket gammalt hus som. Glöm inte att även gammal trä lever." Detta är troligast.

Hur många gg kan en bräda försöka slå sig utav temperaturväxlingar? Om det nu är tempväxlingar som gör att någon bräda vill slå sig. Jag räknade till 15+ gg igår natt med 10-20sekunders mellanrum. Somnade efter 20 minuter skulle jag tro så jag tappade räkningen därefter.. Nån gång måste de ju sluta låta tycker man..
 
Det kan uppstå knakningar, knäppningar och ljud där värme och varmvattenledningar går fram och passerar genom golv, tak eller väggar, och där material ligger mot varandra.
Du kanske går in i badrum/toalett på kvällen, spolar varmvatten och när du sedan lagt dig kallnar varmvattenröret med ljud som följd.
Hos oss kan man höra det i ett sovrum när värmepumpen producerat varmvatten och sedan återgår till värme att det knäpper i golvet när elementrören får varmare vatten på nytt.
 
Om spöken, andar och likande finns eller inte låter jag vara osagt men troll, tomtar, älvor och andra väsen är ett troligare alternativ. Speciellt troll för dom verkar jag ha problem med i mina hemmaprojekt och ibland på jobbet. :cool:
 
TS.

Skaffa öronproppar,
brandvarnare,
brandsläckare.

Sen kan du sova som ett stock.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Kom just ihåg en liten dj-vulsk manick som någon monterade in i taklampan hos en intet ont anande studerande i en korridor i Linköping.

Ca 20 minuter efter att det blivit mörkt i rummet började ett högfrekvent ljud - ni vet av det slag som inte går att lokalisera. Killen hoppar ur sängen och tänder lampan. Tystnad.

Killen hittar givetvis inget, släcker lampan och går till sängs, 20 minuter senare börjar det igen..
Exakt en sån byggde jag och en kompis och terroriserade tjejerna med på ett läger vi åkte på i vår ungdom. :D :D :D
Enkel pryl, en LDR-sensor (om jag minns rätt) en 556 timer, en pytteliten högtalare och någon enstaka konding och motstånd.

Tur förövrigt att det var billiga saker i den, för vi fick givetvis inte tillbaka den sen, åtminstone inte som hela delar. :D
 
Mikael_L
Det finns väl folk här som bott i flera olika äldre hus ...?
En fråga, kan det skilja väldigt mycket från hus till hus hur mycket det låter och så?

Jag har bott i ett rätt gammalt och stort hus en tid, där upplevde jag inte att huset hade speciellt mycket egenljud.
Tvärtom så upplevde jag huset normalt sett oerhört tyst i avsaknad av fläktventilation.
 
Redigerat:
Jag har bott i ett gammalt hus.
Och det spökade. Sen fick vi be spöket lämna oss och det blev tyst.

Personligen tror jag på "andra sidan". Vet inte vad det är/ vem vet?
Om 50 år kommer det att finnas en
förklaring?
 
TS, gör bara inte som killen i "paranormal aktivity" ;)

Jag har haft liknande upplevelser som TS.
Jag har en ö i skärgården, och på 1700-talet beboddes den ön av gruvarbetare, de bröt malm på en ö inte långt därifrån.
Min sommarstuga på ön har delar av huset kvar av det som fanns då.

Och jag lovar att jag varit med om en del skumma saker, bl.a. som TS beskriver...
 
Redigerat:
Inatt va det knäpptyst.. Jag kan vara nåt på spåret tror jag, iaf vad det är som får någon större bräda att vrida sig.
Jag duschade inte igår, det gjorde jag i förrgår natt när det lät som brädan ville hoppa ur led.
Ska tänka på det nästa gång jag duschar o går o lägger mig direkt efter. Låter som en trolig orsak.

Det hade varit rätt ballt o haft spöken, så länge de är snälla dvs, för om det finns spöken/andar så bör ju det finnas både snälla och onda..
 
  • Gilla
svanbe
  • Laddar…
kamilenski skrev:
Jag har bott i ett gammalt hus.
Och det spökade. Sen fick vi be spöket lämna oss och det blev tyst.
Är de sant? Hur ber man spöken/andar att dra vidare, elr dit pepparn växer?
 
Jag vet inte hur man bör göra. Men prästen som jag kände så att man ber den att lämna stället ifred.
Har högt sagt att "du är död och skrämmer oss. Lämna huset och gå vidare".

Vet inte vad hände men det blev tyst.

Det som vill kallar spöken, andar kan bara skrämma oss visuellt, ljud, temperatur.

En poltergeist har jag inte och vill inte ...
 
x-amin skrev:
Är de sant? Hur ber man spöken/andar att dra vidare, elr dit pepparn växer?
varför skickar man spöken till sydamerika? är det något reservat eller liknande där?;)
 
kamilenski skrev:
Jag vet inte hur man bör göra. Men prästen som jag kände så att man ber den att lämna stället ifred.
Har högt sagt att "du är död och skrämmer oss. Lämna huset och gå vidare".

Vet inte vad hände men det blev tyst.

Det som vill kallar spöken, andar kan bara skrämma oss visuellt, ljud, temperatur.

En poltergeist har jag inte och vill inte ...
Jag antar att du/ni hade ett spöke som inte var önskvärt, Gjorde spöket/anden nåt som var fel?
Rent hypotetiskt, Skulle man kunna säga till en ande/spöka "det är ok att du är här men du behöver vara tyst"?

Mvh Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.