J Jag12345 skrev:
Är det helt kört att få tag i det nu? Jag hittar inget vettigt på svenska sidor, men det är inte förbjudet ännu.
Gärna koncentrerat, men inte så stor mängd. Jag vill ha det för att kontrollerat spruta ner det i tammarna på parkslide.
Alltså inte till annat ogräs eller grusvägar eller så.
Har ni tips på var jag kan köpa det?
Finns på Granngården
 
Claes Sörmland
J JY82 skrev:
Den 24% ättikan var så klart inte olaglig att inneha, det är ju ett livsmedel. Men användningen faller under bekämpningsmedelslagstiftningen och var därför olaglig.
Jag orkar inte sitta och leta upp lagrum och annat för nåt som är så solklart, mitt förslag är att du vänder dig till Länsstyrelsen eller KEMI så upplyser dom gärna dig.
Min poäng är att då är det ju inte så solklart.

Jag säger inte att du har fel, jag har t o m en känsla av att du har helt rätt. Men det verkar som att du inte har lagrummet klart för dig. Därmed är det i praktiken bara en ståndpunkt som du ger uttryck för.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Men hur är det nu med glyfosfat? Är det förbjudet att använda för privatpersoner nu? Eller är det i oktober i år det blir förbjudet?
Får jag som privatperson köpa det från ett annat EU-land eller ej?
Jag har hittills inte sett något vederhäftigt svar på frågan, med referenser till lag eller förordning.
De som arbetar med dessa frågor tenderar tyvärr att blanda ihop regelverken för kommersiell hantering med de regler som gäller privatpersoner.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller ... du ska nog stryka röka, byta ut mot att dricka kaffe.
Koffein och glyfosat har hamnat i samma grupp av eventuellt cancerframkallande ämnen.
Rökning ligger i en helt annan härad vad gäller detta, det är också väl belagt inom forskningen.

Så, du skulle skrivit:
För den som vill hävda sin rätt att använda cancerframkallande substanser som ännu är lagliga, rekommenderar jag att börja dricka kaffe.
För att ta ämnen ur samma riskgrupp (ordentligt utforskat också).
Min ena morbror fick flatlöss i början på 50- talet. Han lånade ddr-sprutan av morsan och farsan.

Det var möjligen på nåt sätt rimligt då, men jag tvivlar :)
 
A Alriksson skrev:
Vill ha källa på de du påstår ang detta:

"I princip alla grönsaker man äter som ej är ekologiska är besprutade med Glyfosat. "

Att glyfosat används i svenskt jordbruk är jag medveten om men jag vet även när de får användas vilket få verkar göra. De används till avdöda vall, kontroll av besvärliga ogräs samt avdödning av raps (som då ej får gå till humankonsumtion) Kan på dispens få användas att avdöda spannmål vid riktigt svår väderlek på hösten men är då ofta ingen mening. Spannmålen får då, precis som med rapsen ej gå till humankonsumtion.
Dessutom glyfosat dödar grönsaker ganska så enkelt .... vad man kanske gör är att man avdödar ogräs på hösten och sedan sår under vår eller eventuellt efter sådd, då för att bli av med bladförande ogräs.

Vad man däremot använder i grönsaksodlingar är olika insekticider och medel mot mögel.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Då provar jag en gång till..

EU direktivet 1107/2009 är det som styr detta, det är implementerat och bindande för alla EU länder.
Art 28- A plant protection product shall not be placed on the market or used unless it has been authorised in the Member State concerned in accordance with this Regulation.

Svart på vitt, inga konstigheter, ingen som helst skillnad på privat eller kommersiell användning.

Nu släpper jag denna, jag vet vad som gäller och har försökt förklara det. Om nån känner att det fortfarande är oklart, gå in på KEMIs hemsida, där finns all information ang detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
J JY82 skrev:
Då provar jag en gång till..

EU direktivet 1109/2009 är det som styr detta, det är implementerat och bindande för alla EU länder.
Art 28- A plant protection product shall not be placed on the market or used unless it has been authorised in the Member State concerned in accordance with this Regulation.

Svart på vitt, inga konstigheter, ingen som helst skillnad på privat eller kommersiell användning.

Nu släpper jag denna, jag vet vad som gäller och har försökt förklara det. Om nån känner att det fortfarande är oklart, gå in på KEMIs hemsida, där finns all information ang detta.
Commission Regulation (EC) No 1109/2009 of 19 November 2009 establishing the standard import values for determining the entry price of certain fruit and vegetables

Sen återigen - viljen bäring har ditt direktiv (om det nu finns) på mig som privatperson?
 
Sorry, blev ett skrivfel, det är 1107/2009

Direktivet reglerar produkten och det kvittar om du är privatperson eller kommersiell.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
P
D droopy skrev:
Om din blandning är så fantastisk. Varför använder inte bönderna detta.. Måste ju vara otroligt mycket billigare än dyra bekämpningsmedel för dem att använda och köpa.?
Glyfosat bryts ner ganska fort i jord. En del andra bekämpningsmedel har värre långtidseffekter.

Använd aldrig glyfosat i närheten av vattendrag eller vattensamlingar. Där tar en mindre evighet innan det bryts ner och dödar alltså mängder med organismer.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J JY82 skrev:
Sorry, blev ett skrivfel, det är 1107/2009

Direktivet reglerar produkten och det kvittar om du är privatperson eller kommersiell.
Tack det direktivet var rimligare.

Men det verkar som att gödningsmedlet glyfosfat kan vara ok.
 
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För mig är det fortfarande oklart. Jag önskar laghänvisningar för att förstå. Vilka delar av miljöbalken och vilken del av förordningen är det som är tillämpliga? Vilket straff kan jag förvänta mig nu? (Återigen önskar jag lagtext och inte att något dras ur röven.)

Var det olagligt att också inneha den 24%-iga ättikan som jag uppenbarligen använde för ett olagligt syfte?
lär de ut den här debattmetoden på LHS? Du är skyldig att följa lagen vare sig du förstår den eller inte. Ingen är skyldig att sitta och förklara lagtext för dig. Ta en för laget och anmäl dig till polisen istället.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mats-S
E erimos skrev:
Du är skyldig att följa lagen vare sig du förstår den eller inte. Ingen är skyldig att sitta och förklara lagtext för dig
Njae ... om jag inte kan tolka lagen så är myndigheterna skyldiga att svara om jag ställer frågor angående hur lagen ska tolkas. Och här verkar det tydligen vara olika tolkningar ang vad lagen säger :thinking:

Men i det här fallet gäller det som oftast "Att fråga är att be om ett nej"
... så ni som inte vill ha ett nej, fråga inte, importera och använd det med största förstånd och sparsamhet. :beer:
 
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S
S sunqan skrev:
Men hur är det nu med glyfosfat? Är det förbjudet att använda för privatpersoner nu? Eller är det i oktober i år det blir förbjudet?
Får jag som privatperson köpa det från ett annat EU-land eller ej?
Jag har hittills inte sett något vederhäftigt svar på frågan, med referenser till lag eller förordning.
De som arbetar med dessa frågor tenderar tyvärr att blanda ihop regelverken för kommersiell hantering med de regler som gäller privatpersoner.
Vad var det som inte var vederhäftigt eller kunde missförstås i mitt inlägg 101? Fungerade inte länken till lagtexten?
https://www.byggahus.se/forum/threa...oudup-med-glyfosat.420090/page-7#post-4267877

Det är helt solklart olagligt för dig utan licens att hantera, använda och äga glyfosat förutom några enstaka produkter som t.ex. en gel du kan köpa på Jula.

Varför dyker samma frågor upp igen och igen när både jag och JY82 svarat klart och tydligt?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
E
Mats-S Mats-S skrev:
Njae ... om jag inte kan tolka lagen så är myndigheterna skyldiga att svara om jag ställer frågor angående hur lagen ska tolkas. Och här verkar det tydligen vara olika tolkningar ang vad lagen säger :thinking:

Men i det här fallet gäller det som oftast "Att fråga är att be om ett nej"
... så ni som inte vill ha ett nej, fråga inte, importera och använd det med största förstånd och sparsamhet. :beer:
Myndigheterna i fråga har haft vänligheten att besvara den här frågan för länge sedan och adekvata länkar till dessa svar har presenterats vid upprepade tillfällen. Själva miljöbrottet prövas dock i en domstol. Jag tror dock inte Claes vågar driva sin aktivism så långt eller att det ens skulle tas upp för prövning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Alriksson skrev:
När man växtskyddar så pratar man om mängd preparat av en viss sort, preparatet i sig har en viss mängd aktiv substans. Appliceringsmetoden styr sedan vilken mängd sprutvätska man har.

Sprutvätska = Vatten + preparat

Beroende på vad jag vill komma åt med växtskyddningen så använder jag olika mängder vatten i sprutvätskan. Skulle de rent tekniskt gå att köra med sprutvätska på 4-5 liter/hektar vore de kanon men idag är inte tekniken där. Finns några system där man kan gå ner till 25-30 liter/hektar.

Normalt ligger jag på 150 liter sprutvätska/hektar. Vid vissa körningar som styrs av preparat så föredrar jag 200 liter/hektar.

Aldrig någon som påstått att man sprutar med 4 liter glyfosat av 360g/l rent. Man blandar alltid en sprutvätska.

För att bekämpa riklig förekomst av kvickrot används 4 liter 360g/l glyfosat. Dvs 1440 gram/hektar, eller 0,144 g/m2. Kan garantera att de är extremt mycket mindre än du använder på dina punktbehandlingar.

Var du får dina 35g per hektar får stå för dig.
Uträkning. 2600 000 hektar. 700 ton aktiv substans. 2600/700, det blir ca 3,7 ha per kilo(!) Aktiv substans. Bara o räkna om du är osäker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.