image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Spännande! När blir det inflytt?

Om tomten var 5300kvm varför placerar ni huset så pass nära det befintliga huset?
 
Slutbesiktning är den 15/3.
Huset kan inte ligga längre bort, är bara sex meter kvar av tomten bakom huset
 
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
Spännande. Men varför inte gjuten platta? Är detta en modernare variant av torpargrund?
 
  • Gilla
Postman1138
  • Laddar…
Jag har för mig att när vi var i husbyggartankar så ingick gjuten platta när man byggde Älvsbyhus. VI byggde dock ej aldrig nytt. Men det kanske är olika setuper beroende på vilken region i Sverige de handlar om. Eller så får man kanske välja, ovan lösning är ju billigare. Sätter man gjuten platta idag vill man ju ha vattenburen golvvärme, speciellt när det är enplanshus för då behöver man ju inte ha radiatorer.
Min morbror har ett liknande enplanshus med liknande grund. Han hade en firma där för något år sedan som klädde hela marken under huset med något folieliknande så att inte fukt ska stiga från marken mot huset och sen en intelligent fläkt som går igång om luftfuktigheten blir för hög och de blir risk för mögel. Tror han la ca 35k för kalaset.
 
Redigerat:
Det har mig veterligen aldrig funnits Älvsbyhus med gjuten platta. Är själv uppvuxen i ett från sjuttiotalet och bygger ett nytt nu.

Numera göra grunderna i stil med det din morbror ändrade till.
 
O
GIX skrev:
Slutbesiktning är den 15/3.
Huset kan inte ligga längre bort, är bara sex meter kvar av tomten bakom huset
Då hänger jag med!
 
JASET skrev:
Det har mig veterligen aldrig funnits Älvsbyhus med gjuten platta. Är själv uppvuxen i ett från sjuttiotalet och bygger ett nytt nu.

Numera göra grunderna i stil med det din morbror ändrade till.
hmm vi pratade aldrig om torpargrund men de kanske var smålandsvillan som erbjöd gjuten platta...?
 
Stod och små pratade med en av montörerna då han sa att han skulle ned i grunden och koppla avloppsrör. Han blev glad då jag sa att jag redan kopplat in allt nere i grunden. Nu ligger jag på plus och det kan vara bra :)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En anning stökigt inne.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zydrius
  • Laddar…
Härligt! Bara mata på med bilder! 👍
 
Hoppsan!

Jag som trodde att allt , inklusive tandborstmuggarna och hushållspappershållaren, var färdigt när man köpte ett Älvsbyhus.
 
  • Gilla
Raskus och 2 till
  • Laddar…
Köket i ryggen och tittar mot vardagsrum.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allrum och två sovrum.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lilla toan med dusch.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.