Här gräver vi ca 50m för vatten och el till pumpen. IMG_2559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inkoppling av 32mm PEM slangtill borrhålet. IMG_2560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu i dagarna slutför vi jobbet med dränering samt nedläggning av dagvattenrör. IMG_2596.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huset kommer vecka 6 så det är nära nu. :)
 
Hej.

Kul att se, men känns inte huset dyrt? Har ni fjärrvärme men ej kommunalt avlopp? Har ni frånluftsvärmepump?

Jämför med när vi byggde nytt och nyckelfärdig för 4år sedan, vi betalade 1,995 milj för hus och garage, platta i garage och hus, kakel i kök, bägge badrum, och bägge entréerna, golvvärme givetvis, mycket välisolerat med otroligt låg driftkostnad, 7000kwh totalt, värmer endast med Nibe 750, bor i Umeå, bergvärme känns inte lönt, då vi har lägre förbrukning än grannarna som borrat.
 
Om det är dyrt?
Allt kostar och det är ändå ett relativt stort hus på 166kvm. Värmen kommer från en Nibe f750 frånluftsvärmepump. Vi har egen borrad brunn och enskilt avlopp.

Kalkylen för bygget exklusive tomt är ca 2 640 000kr och jag bedömer att jag kommer att gå under det med ca 200 - 250 000kr.

På fyra år går priserna upp rätt mycket tex när vi skrev på 15-02-20 kostade vårt Regin 1 819 900kr, i dag 11 månader senare kostar det 1 930 700kr dvs en ökning på 110 800kr.

Så det är kanske inte helt enkelt att jämföra kostnaderna.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag gjorde vi parkeringen och nu är allt klart inför husleverans, undrar vad jag ska göra nu? :)

IMG_2657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
IMG_2659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IMG_2661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul att se alla förberedelser i för huset. Ska bli spännande att se när det blir klart.

Vi bygger också ett regin. Jag lyfter dock inte ett finger så kostnaden för markarbete är aningen större för oss.. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag definitivt inte låtit vår säljare förmedla grävtjänsterna då det verkar som om man kan få dessa billigare om man sköter den kontakten själv.

Annars måste jag säga att vår kalkyl i stora drag är ganska lik er. Förutom att vi beräknas spilla mer färg än vad ni ska göra då vi har 45' på den posten :eek:
 
JASET skrev:
Kul att se alla förberedelser i för huset. Ska bli spännande att se när det blir klart.

Vi bygger också ett regin. Jag lyfter dock inte ett finger så kostnaden för markarbete är aningen större för oss.. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag definitivt inte låtit vår säljare förmedla grävtjänsterna då det verkar som om man kan få dessa billigare om man sköter den kontakten själv.

Annars måste jag säga att vår kalkyl i stora drag är ganska lik er. Förutom att vi beräknas spilla mer färg än vad ni ska göra då vi har 45' på den posten :eek:

Jag håller med om att kalkylen på 25000kr för färg är i underkant från försäljaren men jag har förmånen att köpa färg via en bekant för den summan annars skulle färgen gå på ca 45000kr
 
Detta är kostnaden för mig för att iordningställa allt innan huset levereras, dock väntar jag på ytterligare en faktura för grävjobb och mera grus så kostnaden kommer att öka med kanske 50000kr till.


Kostnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I dag kom det ett lass prylar!

IMG_2684.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IMG_2686.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GIX skrev:
Jag håller med om att kalkylen på 25000kr för färg är i underkant från försäljaren men jag har förmånen att köpa färg via en bekant för den summan annars skulle färgen gå på ca 45000kr
Är det färg till fasaden eller är det även inne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.