S
Månadsspara 10% av lönen i gamestop
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
P
I Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Lön kan ju plötsligt försvinna, har du en förmögenhet som är realiserbar även om allt kraschar, typ depressionen 1929 ?
Att vara skuldfri med realiserbar förmögenhet, guld, silver, annat har ju varit säkert historiskt, men idag med en galning i Moskva med fingret på knappen ??
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
You had me at “tredubblad lön”!

Jag har många bra idéer vad du kan göra med pengarna.
Hör av dig!

Mvh
Din vuxne och förhoppningsvis blivande adoptivson
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Köpt längdskidor
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Månadsspara 10% av lönen i gamestop
Kan ju sätta lönen på Eurojackpot...
 
S
P Peter787 skrev:
Kan ju sätta lönen på Eurojackpot...
10% Gamestop och 10% Bitcoin då?
 
Jag hade köpt mer mark och byggt fler hus 🥰
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur länge tänker du lönearbeta åt nån annan? Att gå ner i tid, sluta jobba eller kanske starta eget är värt att fundera på?
Jag sade upp mig för några år sedan med tanken att jobba mindre. Riktigt så blev det inte men ganska nära för jag tjänar plötsligt betydligt mer för samma typ av jobb. Dessutom kan jag oftast välja de jobb och tider jag gilla och då blir arbetet betydligt mer trivsamt och så länge det är så här lättvindigt att skrapa ihop till brödfödan lär jag fortsätta.
Om ett och ett halvt år försvinner nog en tredjedel av inkomsterna så då blir det lite mer fritid varken jag vill det, eller inte 😀.
Jag har funderat på eget, men det verkar inte tillföra något jag inte redan har för skall jag ta ut lön skattas det på samma vis och firman skulle inte ha några tillgångar utöver mina händer, vad jag kan förstå.
 
I Intet skrev:
Jag har funderat på eget, men det verkar inte tillföra något jag inte redan har för skall jag ta ut lön skattas det på samma vis och firman skulle inte ha några tillgångar utöver mina händer, vad jag kan förstå
Läs på om 3:12 så inser du skillnaden
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Bekymrad är jag inte men jag vill inte heller kasta mina surt förvärvade pengar i sjön. Jag har redan det jag tycker är kul, så någon fritid till grubblerier finns inte. Mina leksaker kostar helt enkelt ganska lite.
Du lever i fel land om du vill undvika att kasta dina pengar i sjön: Extremt skattetryck, tråkigt klimat med långa mörka vintrar och en fruktansvärt deprimerande samhällsutveckling. Personligen kan jag knappt vänta tills barnen är självgående så jag kan emigrera (jag uppmuntrar även dom att våga ta steget ut i världen).

Är företagare och digital nomad med stort kapital, så det finns inga andra hinder än just familjesituationen för närvarande. De flesta av mina vänner har redan dragit.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
I Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Kanske dags att unna sig lite i livet innan det är över? Du verkar ju inte ha gjort det hittills - om fastigheterna har ett större värde vill säga.

Tredubbel lön säger inte så mycket, den kanske var låg innan. Kanske bor du i lågprisområde så att husen är billiga?

Lågkunjunktur har vi varit i ett tag nu, den kommer inte att vara över innan 2026 enligt expertisen. Det trodde jag alla kände till.

Hoppas inte du har pengarna i kontanter som du skriver. Då blir det svårt att använda dom. Blir det en så kraftig lågkonjuktur som du verkar tro så är väl kontanta medel ett av de sämsta alternativen.
 
Nissens Nissens skrev:
Hoppas inte du har pengarna i kontanter som du skriver.
Som du skriver. Inte jag!
 
Nissens
I Intet skrev:
Som du skriver. Inte jag!
Vad var det du funderade på att gräva ner i trädgården då?
 
Redigerat:
Investera i fastigheter till Novemberpriser i vinter.
I områden som kommer att vara attraktiva om 5-20år.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Nissens
Huddingebo Huddingebo skrev:
Investera i fastigheter till Novemberpriser i vinter.
I områden som kommer att vara attraktiva om 5-20år.
Eller nu direkt innan räntorna sjunker, för då stiger priserna.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.