Trälim i handkrämen, hälla vatten i hjälmen, kapa av tumstocken en cm och sätta tillbaka metalländen. Ni känner säkert till dem, alla dessa små trix som gör bygget en bättre plats. Min egna favorit är att braka fram stora bilmaskinen och attackera foten på byggkranen.

Här måste det finnas en del rövarhistorier så dela med er!
 
Daveo skrev:
Trälim i handkrämen, hälla vatten i hjälmen, kapa av tumstocken en cm och sätta tillbaka metalländen. Ni känner säkert till dem, alla dessa små trix som gör bygget en bättre plats. Min egna favorit är att braka fram stora bilmaskinen och attackera foten på byggkranen.

Här måste det finnas en del rövarhistorier så dela med er!
en klassiker är väl att spika fast skorna i bänken:)
En annan är att man sätter stripes precis under knäskyddet på brallorna...

Men om man vill jävlas ordentligt så sågar man i handtaget på verktygslådan underifrån...

Men personligen gillade jag när en lirare satte popnit i en annan lirares matlåda så locket satt fast:)
 
P
limma fast korken på drickes flaskor, smörjfett runt bandet i hjälmen "jag fick det o blev kallad den siste mohikanen resten av tiden jag va där :surprised:" och smörjfett runt skyddsmasken! lägga maggot i grönsaker finns även dom som gjort

klassiker är ju o lägge sån tunn genomskinlig plast på toasitsen
 
Snailman
Jag blir riktigt avundssjuk, det enda jag råkat ut för i min branch, är att någon tagit en skärmdump på lunchrasten och lagt överst på dataskärmen...
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Inte i byggbranchen visserligen, men väl i en 3-skiftgående mekanisk verkstad:

Ett av skiftlagen (mitt skift) kom på att vi skulle fräscha upp fikahörnan genom att måla bordet och stolarna. Givetvis gjorde vi detta i slutet av vårat skift :)

Färgen inte hann givetvis inte torka tills nästa skiftlag kom och som hämnd så målade de också om inför nästa skiftlag. Det skiftlaget gjorde givetvis detsamma så att vi hade nymålat när vi kom nästa dag. Vi målade om igen (ville givetvis ha "vår" färg) .. och historien upprepar sig under hela veckan.

Ingen kunde använda fikahörnan på hela veckan. Ståfika i en veckas tid. Det var konstant nymålat.

Många lager färg blev det.
 
En annan liten grej är att hälla vatten i tryckluftshandtaget som man använder till att blåsa av kläderna med. Vill man va lite jävligare tar man vaselinet ist :rolleyes:
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Jag blir riktigt avundssjuk, det enda jag råkat ut för i min branch, är att någon tagit en skärmdump på lunchrasten och lagt överst på dataskärmen...
Sno muskulan var också roligt då det var sådana datamöss. :D
 
Med en megger kan ha väldigt roligt. Har lagt trådar bland annat på dörrhandtag, kylskåpshandtag och toasitsar. Resultatet är alltid lika fascinerande. Någon vrålande hantverkare som vill slå en sönder och samman :D

Glömmer ej heller aldrig bort när jag i min ungdoms dagar tillsammans med en klasskamrat plockade bort klädseln på vår lärares skrivbordsstol och försedde den med häftstift under tyget. Vår lärare hade vanan att alltid dra in stolen under skrivbordet innan han satte sig ner. Stackarn satte sig, reste sig upp av smärtan, slog i låren i skrivbordet och satte sig åter igen ner kraftigt på stolsdynan. Underligt nog blev det ingen utredning om vem som var skyldig.

Tejpa fast en liten bit starkt luktande dansk ost 1X1X1 cm under någon hurts eller ett skrivbord på fredagen.

Öppna en burk surströmming och ställa vid luftintaget.
 
Samma dag som jag gick på semester i fjol så skulle jag jäklas med en jobbarkompis.

Vi har gemensamma batterier och gemensamma laddare till skruvdragarna men han har fått för sig att han har egna batterier och laddare, så gud nåde den som dagen innan hade tagit hans nyladdadde batteri så han fick ett heldött när han skulle byta sitt.

Iaf. så tog jag hans skruvdragare och mekade isär den och vände polaritet på motorn så att den backade när han skulle köra framåt och tvärtom.

Dessutom så stoppade jag i ett heldött batteri som jag dessutom apterat med en dragsmällare med lagom långt snöre så den skulle smälla precis när batteriet var utdraget så smällaren var i kanten på batterihålet. (Jag fick mecka isär halva skruvdragaren och borra ett hål och dona för att få det perfekt).

Så när han kom på jobbet dagen efter och skulle börja jobba så var först och främst batteriet tomt i dragaren och han visste att han hade stoppat i ett nytt innan han gick hem dagen innan, så han var inte nöjd.....iaf så drog han ut batteriet för att byta och smällaren brände av så han höll på att hoppa ur skorna!

När han hämtat sig från chocken och hittat reda på ett nytt batteri så tyckte han att dragaren gick åt fel håll men tänkte att han kanske mindes fel åt vilket håll knappen skulle vara.....efter ett tag kom han dock på att något var knas med dragaren så han fick skruva isär den och vända tillbaks polerna på motorn.
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
För en herrans massa år sedan jobbade jag med provning av kontrollskåp för kraftöverföring.

Matningen i skåpen gick på kopparskenor i taket och på lunchen passade man såklart på att slå av dvärgbrytaren till polarnas skåp och montera dit den gamla typen av blixt lampor fylda med någon magensium ull ;)

När polarna kom tillbaka och skulle jobba vidare fanns det ingen spänning i skåpet och vad hände när de slog till dvärgen igen =)

He he he...

Under tidig stenålder gick jag också verkstads tekniskt program, klassiker var att slå av huvudströmbrytaren på svarven, slå om kranen till kylvattnet, rikta in munstycket ca 50cm ovanför huvudströmbrytaren, sätta sig ner och vänta på underhållningen....

Mvh
Jante
 
Köp två st Wunderbaum med nån vidrig doft.
Öppna den ena lite grann, så som man skall göra, och häng upp den snyggt och prydligt.
Öppna den andra helt och göm den under sätet eller nån annan bra plats. Det brukar ta några dagar innan dom fattar att det finns en till gran.
Jag gjorde en dekal där det stod "Vänster - Koppling Mitten - Broms Höger - Gas" och satte bakom solskyddet på några polares bilar, ungefär som en fusklapp.
 
Skämt i all ära, det kan gå illa för den som försöker skämta :(

Jag arbetade på en stor bank och sommarvikarierna i kassan kom på att de kunde vidarekoppla dagens bibelord till varandra, vilket alla tyckte vara jätteroligt. Sen kom de på att de skulle vidarekoppla till kompisarna på ett annat kontor. Tyvärr var det en äldre dam i den ordinarie personalen som svarade. Hon fattade absolut noll och trodde det var ett bombhot. Polisen kontaktades och det blev ett stort pådrag. Det var sista sommaren de sommarvikarierna jobbade.
 
Hehe.. några arbetskompisar spikade fast elektrikernas verktygsbälten i taket med spikpistol, medan de var och åt lunch.

Hörde en annan historia om när några smög ner porrtidningar i en gubbes kylväska, så han fick med dem hem. Tilläggas bör att offret och hans fru är djupt religösa :)
 
Tusan, måste få berätta något som en polare berättade.
Han jobbade på ett kraftverk där det var en stor revision, en massa hantverkare var inblandade.
Några fast anställda sa till en snickare en morgon att de behövde en träkubb, åttkantig skulle den vara, med sidorna 10cm, längden skulle vara 40cm. Det var mycket noga med måtten.
Sagt och gjort, snickaren satte igång med stor frenesi och höll på hela dagen, de första alstren skrotades av de anställda för måtten "höll sig inte inom toleranserna". Framåt tretiden var dom nöjda med träkubben, tackade snickaren och försvann iväg med kubben. Vid fyra satte sig snickaren i bilen och skulle åka hem. Han lade i ettan och släppte upp kopplingen....inget hände. I med backen...lika där...vafan nudå?? Han klev ur igen och gick runt och tittade. Till slut fick han syn på det.........bakaxeln var upphissad på träkubben som han ägnat en hel dag åt att tillverka.
 
  • Gilla
Montören
  • Laddar…
bax skrev:
Tusan, måste få berätta något som en polare berättade.
Han jobbade på ett kraftverk där det var en stor revision, en massa hantverkare var inblandade.
Några fast anställda sa till en snickare en morgon att de behövde en träkubb, åttkantig skulle den vara, med sidorna 10cm, längden skulle vara 40cm. Det var mycket noga med måtten.
Sagt och gjort, snickaren satte igång med stor frenesi och höll på hela dagen, de första alstren skrotades av de anställda för måtten "höll sig inte inom toleranserna". Framåt tretiden var dom nöjda med träkubben, tackade snickaren och försvann iväg med kubben. Vid fyra satte sig snickaren i bilen och skulle åka hem. Han lade i ettan och släppte upp kopplingen....inget hände. I med backen...lika där...vafan nudå?? Han klev ur igen och gick runt och tittade. Till slut fick han syn på det.........bakaxeln var upphissad på träkubben som han ägnat en hel dag åt att tillverka.
Det var tamefan det roligaste jag hört i den vägen, skrattade högt framför datorn, grannarna måste tro jag är tokig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.