När jag tog upp 10 % frågan med min kommun var det iaf inom deras beslutsområde. Givetvis kan detta skilja sig åt.
 
Att kommunen tycker de kan släppa igenom 10% betyder ju inte att det håller vid ett överklagande.
 
Redigerat:
Och det betyder heller inte att det är något som de är skyldiga att göra. Oavsett så hamnar man i grannhörandeloopen och det är inte alltid helt lyckat om man bor i närheten av någon random småpåve.
 
O
rickard_89 skrev:
När jag tog upp 10 % frågan med min kommun var det iaf inom deras beslutsområde. Givetvis kan detta skilja sig åt.
Intressant att de kan sätta en siffra... När MöD säger att det inte finns en siffra...
Oavsett om din kommun sagt som de gjort så är det inget att säga att de brukar godkännas. Bara för att kommunen säger ja så är det inte säkert att det håller i rätten.... Jag tycker att det intressanta är vad som sägs i rätten...
 
O
Karl_Pedal skrev:
Och det betyder heller inte att det är något som de är skyldiga att göra. Oavsett så hamnar man i grannhörandeloopen och det är inte alltid helt lyckat om man bor i närheten av någon random småpåve.
Å man vet inte vem som är småpåve förrens man är där med bygglovet...
 
Men vad innebär ”gårdsbyggnad” i detta fall?

Vi har cirka 40m2 att kunna bygga ut vårt hus med. Men har funderar på om vi inte ska bygga garage istället, på 40m2.

Men kan då garaget räknas som gårdsbyggnad? :(

mom3: Gårdsbyggnader får icke uppföras till större höjd än 2 meter och yttertaket får icke å någon del överstiga denna höjd med mera än 0,5 meter. Byggnadsnämden må dock för särskilda fall medgiva större höjd för sådan byggnad som användes till magasin eller affärsändamål. Gårdsbyggnad må icke innehålla boningsrum, dock må byggnadsnämden kunna medegiva, att gårdsbyggnad, som ej upptager större areal än 40 kmv, får inredas till somarbostad, där hinder ur sanitör eller eldfaresynpunkt icke föreligger.
 
S spaxx skrev:
Men vad innebär ”gårdsbyggnad” i detta fall? Men kan då garaget räknas som gårdsbyggnad?
S spaxx skrev:
mom2: Tomplats får endast uppföras en huvudbyggnad /bostadshus, affärsbyggnad o dylikt / jämte erfoderliga gårdsbyggnader /uthus, garage, lusthus och dylikt./.
Komplementbyggnad.
Eftersom det ingår i deras exempeluppräkning - ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.