Ser inte detta som problem. Nya regler/lagar numera för brandskydd och dagsljus så tuta på ni ;)
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ser inte detta som problem. Nya regler/lagar numera för brandskydd och dagsljus så tuta på ni ;)
Sjysst att ni tar er tid att svara på mina frågor :)
 
Det som har missats är atterfallsutbyggnaden. 15 kvm extra utbyggnad får du även göra. Om den är i 2 plan så blir det 7,5 kvm per plan dvs du kan då bygga 117,5 m2 i två plan. Eller så bygger du 110 m2 i två plan samt 15 kvm uterum exempelvis. Tänk också på att du kan ansöka om generellt 10 % mer BYA det brukar kommunerna anse vara rimligt om grannar hörs (vilket man säkerligen gör i alla fall)
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
rickard_89 skrev:
Det som har missats är atterfallsutbyggnaden. 15 kvm extra utbyggnad får du även göra. Om den är i 2 plan så blir det 7,5 kvm per plan dvs du kan då bygga 117,5 m2 i två plan. Eller så bygger du 110 m2 i två plan samt 15 kvm uterum exempelvis. Tänk också på att du kan ansöka om generellt 10 % mer BYA det brukar kommunerna anse vara rimligt om grannar hörs (vilket man säkerligen gör i alla fall)
Tack för info!

I vilken ordning bör man göra allt detta då? Finns det någon anledning att agera "strategiskt"?
 
spaxx skrev:
Tack för info!

I vilken ordning bör man göra allt detta då? Finns det någon anledning att agera "strategiskt"?
Du kan inte göra Attefallstillbyggnaden samtidigt som huvudbyggnaden. Däremot kan du göra grunden samtidigt och många kommuner tillämpar att du kan söka om lov för attefallaren så snart du fått startbesked för huvudbyggnaden. Kolla med din kommun så bör du kunna få besked.
 
Kommunerna har sin egen tolkning av det, så kontakta kommunen: )

Strategiskt är att börja med tillåten yta, därefter ansöka om tillbyggnaden (atterfallstillbyggnaden) och därefter ansöka om 10 % mer BYA.
 
rickard_89 skrev:
Kommunerna har sin egen tolkning av det, så kontakta kommunen: )

Strategiskt är att börja med tillåten yta, därefter ansöka om tillbyggnaden (atterfallstillbyggnaden) och därefter ansöka om 10 % mer BYA.
Nja, först bör man maxa BYA och försöka få igenom mindre avvik och därefter gå på de lovligt planstridiga åtgärderna (Attefallstillbyggnad, Attefallshus och Friggebod) när ingen mer lovlig BYA finns att få
 
Det ska inte spela roll. Rättsfallen exempelvis bryr sig inte om du har gjort det du fått göra, det är vad man inte får göra som de lägger sig i. Atterfallshus+atterfallstakkupor+friggebod+atterfallstillbyggnad är ingen avvikelse. Avvikelsen uppstår om du begär mer BYA än tillåten DP.
 
O
Jag skulle undvika att övertrassera bya för även om en del här envisas med att det kommunen brukar godkänna 10% mer. Så finns det inga sådana siffror. Den tolkning jag har gjort eftet att ha lästa många dommar från Möd är snarare Isf 3-4%. Men inget jag skulle räkna med. Tänk på att bygglovet tar längre tid och blir säkert dyrare.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Ja, men Attefallaren ingår i BYAn så snart den är klar
 
Odjuret skrev:
Jag skulle undvika att övertrassera bya för även om en del här envisas med att det kommunen brukar godkänna 10% mer. Så finns det inga sådana siffror. Den tolkning jag har gjort eftet att ha lästa många dommar från Möd är snarare Isf 3-4%. Men inget jag skulle räkna med. Tänk på att bygglovet tar längre tid och blir säkert dyrare.
Jag skulle också ta och undvika att gå in på spåret med mindre avvik. Orsaken till det är att du dels hamnar i kommunens knä och dels hamnar i grannarnas knän. Om man avviker från detaljplanen måste nämligen kommunen ta in grannhöranden och det är inte alltid lyckat för utfallet.

Som sagt - i det här fallet skulle jag första maxa ut BYAn på 110 kvm via planenligt bygglov och därefter gå loss på Attefallstillbyggnaden. Om kommunen är ok med att börja handlägga Attefallsansökan så snart startbesked getts på huvudåtgärden så kan båda ärendena byggas och stämmas av samtidigt.
 
Karl_Pedal skrev:
Ja, men Attefallaren ingår i BYAn så snart den är klar
Det var för mig en nyhet.

Du menar alltå att om jag får bygga 100kvm bya på min tomt, bygger 70 kvm bya, och sedan ett attefallshus på 25 kvm. Då skulle bya för tomten vara slut? Dvs. då skulle jag inte få bygga ut huset till 100kvm?

Det är inte så jag uppfattat attefallsreglerna.
 
hempularen skrev:
Det var för mig en nyhet.

Du menar alltå att om jag får bygga 100kvm bya på min tomt, bygger 70 kvm bya, och sedan ett attefallshus på 25 kvm. Då skulle bya för tomten vara slut? Dvs. då skulle jag inte få bygga ut huset till 100kvm?

Det är inte så jag uppfattat attefallsreglerna.
Nej det är separata byggnader. Men även om man argumenterar för att en Attefallstillbyggnad inte belastar den planenliga BYAn så finns det ingen projektmässig eller byråkratisk logik i att först bygga ut, sen bygga Attefallare och sen bygga ut igen. Först kör man så långt det bara går på planenlig väg och sen går man loss på de planstridiga möjligheterna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O
Karl_Pedal skrev:
...och som Odjuret säger så finns det ingen rätt att få igenom ett mindre avvik. Det finns heller inget hårt värde för vad som är mindre avvik och vad som inte är det. Men det finns domar där 10% ansetts vara ok och det finns domar där det inte är ok (t.ex. [länk]). Undvik det spåret om det går.
Den domen var lite intressant! Men precis som vi konstaterat... Det finns inget magiskt mått. Det handlar om helheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.