Jag har fasad som är ca 2 år gammal. När den var ny behandlades den med järnvitriol. Nu vill jag behandla med vanlig Falu rödfärg.

Vad behöver jag göra med panelen innan rödfärgen skall på plats?
 
Vad behöver jag göra med panelen innan rödfärgen skall på plats?
Du bör få bort allt löst från panelen. En vitriolad panel eroderas sakta, någon tiondels mm per år. Om panelen är bara 2 år och du skall måla slamfärg så misstänker jag att en ordentlig borstning med rotborste räcker.

Är du inte nöjd med nyansen? Vi är jättenöjda med vår.
 
Ok, så man behöver inte slipa av yttersta delen av panelen eller så?
Bortstning räcker; skönt.

Nyansen:L jodå, inget fel på den. Men det var fastighetens tidigare ägare som målade en liten del av huset med järnvitriol, övrigt med Falu rödfärg.

 
Är det någon som vet om järnvitriolbehandlat trä kan vara giftigt för hästar? Skulle vilja behandla boxväggar med det men har inte så mycket kunskap om materialet..
 
Jo, gnagar de på boxväggarna är det inte bra.. Järnvitriol är giftigt.
 
Är nu tillbaka på funderingar om Järnvitrol. Följande är lite oklart i tråden:

Rostfri spik eller inte:
Har nu sett ett 3 år gammalt hus med vitrol och rostfri spik, snyggt var det, någon som kan visa en bild på "ej rostfritt spikad fasad" där man kan se utfällning/rost på spikskallar?

Måla innan eller vänta:
Fått olika svar här också, vissa säger "låt panelen sitta uppe ett helt år innan", vissa säger måla INNAN upphängning. För/nackdelar?

Kvalitet på panel
28 mm bra kvalisort på panel eller grövre, vilket trädslag och vad gör skillnad?
 
arkitektstudent skrev:
Är det någon som vet om järnvitriolbehandlat trä kan vara giftigt för hästar? Skulle vilja behandla boxväggar med det men har inte så mycket kunskap om materialet..
den är giftig för vattenloppor men hästen klarar sej nog om du inte serverar några hekto dagligen blandat i hästfoder :). Järnvitriol = järnsulfat och klassad som våldig men ej som gift. Sök på "järnsulfat" så får du mer info.
Hittade att fex hundfoder innehåller järn i form av järnsulfat i mängd 50mg/kg foder ::). Vad sägs om det?
gaia
 
Vi har (varm)galvad spik. Kör rostfritt du om du har råd.

Det är mycket lättare att stryka panelen före du sätter upp den och resultatet blir bättre.

28mm och det skall vara GRAN! Granens porer stänger vid torkning varför den inte tar upp så mycket vatten som andra träslag.
 
Nu vill jag veta bestämt om det skall vara gran eller furu ! Om jag inte är helt ute och cyklar så hade man förr oftast furupanel, varför gjorde man det om gran är överlägset bäst .. ?

Fråga nr 2: MÅSTE man måla innan man sätter upp den ? Vi skall sätta upp panelen i vinter och det blir bökigt att måla den före.
 
Jag har så många frågor... vet ej var jag skall börja

Kan man använda järnvitriol som en enkel impregnering av ex. fasadbrädor innan man målar om man har utsattläge?

Kan man välja att använda järnvitriol till fönster,eller är de känsligare än fasad?

Hur ser det ut efter några år på fasaden, är den silver, har den mörkare fläckar, ja hur ser det ut skulle vara tacksam om någon ville visa lite bilder av sin fasad.
 
Har läst med intresse allt på denna sida om järnvitrol. En del säger att panelen skall stå helst upp till ett år andra att bästa resutatet nås med nytt (rått) virke. Jag håller i alla fall på att bygga som bäst o borde besluta om husets skall "målas" nu eller nästa sommar. Utöver dilemmat om man skall måla rått eller panel som stått undrar jag om denna årstid lämpar sig dåligt för en sådan övning. Luftfuktifheten högre samt temperaturen lägre?Har någon kommentarer om detta?
 
har hört man kan köra med spillolja också , timmerfasad får en fin look efter det har dragit in:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.