tja, jag var ute efter den där vackra silvergråa nyansen och fick rådet att vänta för att få den rätta effekten - man skulle kunna säga att jag fortfarande gör det, väntar, troligen blir det ett nytt hus istället ... ;)
 
OK. Jag tro inte det funkar så. Impreg virke ändrar inte färg med järnvitriol. Du skulle ha startat med<obehandlat virke, tyvärr.
 
Järnvitrol..

Som att köpa en olackad bil bara för att man vill ha en åldrad patina snabbare... Hur klyftigt låter det?

Jaja smaken är som baken.

Hoppas ni är nöjda!

MVH Bujan
 
Alla talar om träfasad och järnvitriol.

Samma ämne är vanligt även som färg till putsfasader och främst då i kalkfärger.

Där löser man 4 liter järnvitriolpulver i 10 liter kokande vatten under omrörning och använder denna blandning i olika mängder i kalkfärgen för att få rätt nyans man är ute efter.

Rolig detalj: När du tillsätter den blaskgrå järnvitriollösningen i kalkfärgen blir den illgrön. Så är den under påmålning men vartefter den härdar (torkar) så reagerar den med luften och blir röd.

Många av de mörkt röda putsade kåkarna i gamla kvarter är målade med järnvitriol.
 
Bujans analogi haltar något. Järnvitriol har en viss rötskyddande effekt. En järnvitriolbehandlad fasad håller tom bättre än en målad med täckade plastfärg som inte låter träet andas.

Vi kollade på en del äldre hus före vi bestämde oss.

Dock är det inte alla hus som passar, lika litet som alla hus passar i falurött.
 
Du kan inte måla järnvitriol på metall.
 
Hittade detta om Järnvitrol på länsmuseumets hemsida : Järnvitriolen skyddar mot solens uttorkning av träets eget bindemedel samt mot bildandet av mögelsvamp. Järnvitriolen kan ge viss grånad varför man till ljusa slamfärger använder zinkvitriol istället.

Verkar som om det skyddar ganska bra ändå eller???
 
Japp. Vitriolen har en viss fungicid effekt. Däremot "täcker" den inte och innehåller ej pigment så den skyddar ej mot UV-strålning.

(Vi har som sagt var en järnvitriolad fasad)
 
Ska måla med järnvitriol i sommar, fasaden har varit uppspikad olika länge från ca 3 mån - 1 år. Har hört att detta kan påverka skiftningarna. Har någon erfarenhet om det möjligen räcker med tre mån. Tacksam för tips vid målning. ::)
 
Har någon tips, bilder på järnvitriolad fasad med fönsterkarm och foder i olika grå nyanser. Även andra förslag. Har någon provat vitriola fodret, funkar det bra, det är ju lite mer utsatt än panel.
 
Anna-Karin:Vår fasad var mellan 8-4 månader och vi såg en klar skillnad, det gamla virket blev gråt det andra blev mer åt brunt.
Idag ett år efter syns skillanderna ännu, men bara om man vet var man skall leta. Dock så har det blivit en klar skillnad på plankor som varit i sol eller ej.
Detta förstärker skuggspelet på huset och ser verkligen bra ut.
Till nästa sommar tror jag att vi fått bort allt det bruna och har bara grå/vita toner med silverskimmer i. Riktigt nöjda är vi ;D
Under året som gått har det nog varit 15-20 personer som har frågat om vi använt järnvitriol och hur vi har gjort så det är kanske ett ok betyg (alternativt ville de veta hur man ej skall göra)

Ang att använda Järnvitriol på foder känner jag rent spontant att det skulle göra huset lite dött, skulle nog bli rätt tråkigt. Men jag blir gärna motbevisad ;)
Vad du behöver tänka på om du gör detta är att virket skall ha struktur och inte vara hyvlat.
Vi har använt en kraftigt röd kulör på dörrar, foder och garageport. Nästan Ferrariröd.
 
Anna-Karin: Vi körde med rött (TVT9678). Du kan kolla in på vår hemsida.

Byggherren: Vi har samma erfarenheter som du. Många frågar. Åsikterna är delade och vår treåring är bekymrad att huset inte har någon färg... ;)

Vi och arkitekten är dock mycket nöjda.
 
Rött har vi funderat på men det ska vara diskret och lågmält, ligger på en naturtomt. Det blev ljusgrått på karm och foder förmodligen mörkare grått i vitriolens färgskala.

Anders G: adress hemsida kunde jag ej hitta.

Byggherren: Har ni bra recept på vitriol? Har ni använt kopparvitriol eller bara järnvitriol? Vi vill ha nyansen i silvergrått.
 
Hej

Vi vill bygga ett däck/altan i lite grövre virke, 45x145mm för att få ett stabilare golv. Lite som en gamal brygga. Jag fundera då om det är lämpligt att behandla den med järnvitrol istället för att använda träolja, tjära eller impregnerat virke (dyrt).
/ N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.