Har kollat tidigare trådar på Forumet men inte hittat så mycket info om järnvitrol. Har någon användt detta? Kan man få olika nyanser eller bleknar det med åren? Vet någon prisklass iförhållande till "vanlig" målning av fasaden. hur underhåller man det och är det egentligen nyttigt för fasaden. Tacksam för all info.
Katrin
 
Vet egentligen inte så mycket, men jag pratade med med min praktikhandledare och hon hade målat sitt hus med vitrolfärg. Enligt henne skulle denna färg hålla ca. 50 år utan ommålning. Vitrol skulle dessutom vara betydligt billigare än traditionell färg. De målade sitt hus runt 1985 och de första 6-7 åren såg det omålat ut, vilket de fick ständiga frågor om. Därefter fick huset en svagt grönskimrande färg, speciellt tydligt vid lågt stående sol. Efter cirka tio år övergick huset till att bli grått. Jag har åkt förbi och sett huset och den grå färgen är snygg. Fasaden ser läckert väder- och vindpinad ut.
 
Jag använde järnvitrol på ett störplank jämte tryckimpregnerade stolpar förra året. Med kompletterande färgsättning i vitrolblandningen fick jag redan efter ett par veckor den vackra färg jag var ute efter. Fick följande besked: järnvitrolen ger ett kortsiktigt rötskydd dvs man måste gå på virket regelbundet om det skall ha någon effekt. Dessutom är det giftigt men håller tex borta getingar från att kalasa på obehandlat virke (har haft detta problem på garagedörrarna). Det blir dock läckert vackert och 'gammalt' när det gäller trädgårdsbyggnationer.

När det gäller din fasad skulle samma effekt uppnås om du tex använder virke/panel av lärk eller tryckimpregnerat och då kan man påskynda den eftertraktade färgen med järnvitrol. I någon av villatidningarna såg jag ngn gång en arkitekt som byggt just ett 'lärkhus' som vitrolbehandlats och som blev rasande läckert. Men det passar naturligtvis inte vilket hus som helst. Vitrolen är inte vidare dyr - man blandar ut pulvret i en 20-litersspann vatten & slaskar på :).

Det som jureit skriver är helt korrekt. Vad den där 'handledaren' säger om 'vitrolfärg' förstår jag inte helt. Men det är möjligt att fasadens panel var tryckimpregnerad - i så fall tror jag det borde hålla 20 år ... men det beror inte främst på vitrolen!

Finns säkert någon härinne som kan det här bättre än jag :)
 
Jag tror nog att vitriolen är röthämmande och konserverande - det är ju järnvitriol som är den aktiva komponenten i Falu Rödfärg. Kopparn är ju bara färgämne...
 
Nääää...rödfärgspigment är kopparbaserat. Biprodukt från falu koppargruva vet du :D
 
Vad jag lärt mig är järnvitriol skyddande. Som om träet avstannar i åldrande, konserverande på nåt sätt? Men det blir ju påverkat, så att säga "åldrat" i första skedet.

Järnvitrol marknadsförs ju inte mycket, färghandlarna skulle väl i stort sett skulle få klappa igen om folk järnvitriolade istället för målade...

Pulvret kostar inte många kronor.

Vad jag hört är det svåra att veta hur blandningen påverkar träet. Och man kan inte sluta "måla" (slabba) mitt i och fortsätta nästa dag, för då får du en nyanskillnad.

En del blir grå direkt, endel tar längre tid. Och det är ju lite scary att inte kunna bestämma tonen i förväg - men också charmen.

Även om det är så att man måste slabba på igen efter 10-20 år så är det väl ändå lättare än att skrapa och måla om fasaden med vanlig färg?

Näst puts, tycker jag järnvitriol hus är URSNYGGA i kombination med moderna fönstformer och övriga detaljer.

 
Nej. Det är jättefult. 8)
 
Har någon synpunkter om man skall måla panelen före eller efter montering?
 
Före montering av flera olika skäl men främst för att det är lättare :D.
 
OK. Det var litet det jag misstänkte! :)
 
Jag kommer använda järnvitriol på min fasad, dock har jag blivit rekommenderad att inte använda detta förren virket är rejält torrt.
Med andra ord, mitt får sitt uppe obehandlat till augusti, sedan går jag över det.

Så som jag har förstått är detta en bättre metod
 
Vi funderar på järnvitriol på vårat nybyggda hus. Men som någon nämde så säger färgaffärernas säljare att det inte har någon skyddande effekt samt att träfasaden får sprickor relativt snabbt. Så vemskall man lita på.... :-/
 
Se mitt andra svar ;) Den färghandlare vi köpte vitriolen av sade på mitt påstående: "Men skyddet är ju inte lika bra som färg"... "Det vete fan..." ;)
 
Vi har behandlat vårt hus med järnvitrol med blandat resultat. Vi fick rådet att blanda i silverbets för ett snabbare resultat samt för att inte missa någon yta. Resultatet blev att ytor som ej utsätts för sol har en mörk grönaktig färg. Ytor som utsätts för sol och regn däremot har efter ett par månader fått en ljusgrån fin färg.

Vi har även målat en bod, utan att använda silverbets. Resultatet är ljusare men med en svagt grön färg. Vissa brädor sattes upp ett par veckor efter övriga brädor vilket har gett stora skillnader i nyanser efter behandling. Totalt sett så är vi inte nöjda med resultatet ännu men vi hoppas att sommarsolen skall påskynda processen och jämna ut de skillnader som finns.
 
Strök ni brädorna före eller efter montering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.