Hej! Jag har en stor yta på ca 2500kvm som jag ska bekämpa med Ferrogent. Jag har en tom Mossa GTI flaska från förra året som jag tänkte använda.
Men om jag blandar den rekommenderade dosen 2dl järnsulfat till 10 liter vatten att sätta på 50kvm gräsmatta så får jag ju fylla Mossa GTI flaskan 10 gånger per 50kvm eftersom den bara rymmer 1 liter.

Går det inte att blanda starkare? Om jag häller i 2dl Ferrogent i Mossa GTI flaskan och fyller upp med 0.8 liter vatten borde ju det funka på 50kvm, eller? Kanske går att köra ännu tuffare blandning för att få ut det på större yta?

Orginallösningen på 1 liter i Mossa GTI flaskan räcker ju till 500kvm(!), det måste ju vara en oerhört stark blandning.
 
LFN skrev:
Går det inte att blanda starkare?
Du kan säkert blanda avsevärt starkare. Den blandning du har i "GTI flaskan" blandas ju ut rätt ordentligt "en gång till" när du sprutar ut det. Jag har dock ingen aning om vilket "blandningsförhållande" du bör räkna med.

Om du tömmer flaskan på 500 kvm så borde du väl rent teoretiskt lösa 2 liter Ferrogent i flaskan om du önskar att sprida 2 dl per 50 kvm. Vet dock inte om detta är möjligt i praktiken.
 
om man provar att lösa upp så mycket ferrogent som det går i vatten (jag brukar ta jummet vatten och låt det stå över natten när jag ska spruta hus med järnvitrol) så blir det kanske bra? blandas som sagt mycket i sprutan sen gör det nog inte så mycket om lösningen blir för starkt, dödar väl mossan snabbare bara? :)
 
Jag kör med en typ "GTI-flaska" och blandar 4-5dl Ferrogent per 2,5l vatten. Vet inte om blandningen blir helt rätt, men hur som helst så blir mossan svart :cool:
 
när är det bästa att börja bekämpa mossan?
 
Ni som sprutar mot mossa, gödslar ni gräset normalt sett också? Ibland får jag känslan att folk sprutar bort men gödslar inte tillräckligt för gräset.
 
Självklart så gödslar man gräset, vill man ha en schyst gräsmatta hjälper det inte bara med Ferrogent. 2-3 gånger per säsong med SuperGranmino.
 
MB77 skrev:
Jag kör med en typ "GTI-flaska" och blandar 4-5dl Ferrogent per 2,5l vatten. Vet inte om blandningen blir helt rätt, men hur som helst så blir mossan svart :cool:
Okej, på hur många kvadratmeter sprider du denna lösning då?
 
LFN skrev:
Okej, på hur många kvadratmeter sprider du denna lösning då?
Ja det var en bra fråga, skulle gissa att det räcker till ca 300m2.
 
Har läst igenom tråden, utan att få klart för mig, om det är bäst att sprida ut järnsulfatet på torr eller blöt gräsmatta. När det verkar bli torrt väder eller när det är regn på gång? Någon av er som vet?

Ser att vissa av er använt tryckspruta från typ Biltema eller Jula. Har själv köpt ett antal trycksprutor, men har, detta till trots, idag ingen som fungerar. Ingen som suger. :(
Någon av er som lyckats rädda en tryckspruta som "tappat sugen" och hur i så fall ...
 
jag har sprutat när det är torrt, och alltid använt en gammal gti-dunk, förutom första gången då jag gick omkring med en vattenkanna, det var inget vidare.
 
Tack fresve! Då "kör jag torrt".

För att få tag på en gti-dunk så måste krävs att man köper ett "modernt mossbekämpningspreparat", som det heter i reklamen ;-) för ett antal hundringar. Vid vanlig påförsel av järnsulfat, så blir det ca 1 kaffekopp per 10 liter. Har du en högre koncentration när du använder gti-dunk? Borde väl bli så? Annars blir det väl åtskilliga påfyllningar ...

PS: Ja, det är väl i o f s bara att öka på dosen till det blir svart ...
 
Redigerat:
Kör med när det är tort, funkar bra.
 
Enligt Mossa GTI dunken ska gräsmattan vara fuktig eller eftervattnas om den är torr!
 
För att värna om mossbekämparens välbefinnande har jag oftast sprutat ut i torrt väder. Mossan har då blivit svart och jag har inte märkt av några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.