svartöra skrev:
Gifter (som Stroller Kombi) tycker jag är motiverat om man har väldigt mycket ogräs i mattan. Ett par pass senare bör mängden ha minskat såpass att man kan rensa för hand. Jag brukar t ex dra upp brunört, jordreva och kirskål när jag svalnar av efter en löprunda. Är det större mängder krävs tyngre artilleri.
Jo, har man en gräsmatta med mycket ogräs kan det vara bästa alternativet att första gången använda gödsel med ogräsmedel.
Och sedan gör man precis som dig, plockar lite då och då, så håller ogräset på kontrollerbar nivå.
Ja, det kan bli rent av lite meditativt :)
 
MB77 skrev:
Precis så där säger alla, mossrivare gör mer skada än nytta...har du provat själv, eller har du läst/ hört det av "proffsen"?
Kan bara tala för mej själv, men jag kommer att fortsätta med mossrivaren på våren, för den hjälper. Vår gräsmatta är ett levande bevis, för fyra årsedan körde vi bara med Ferrogent och gödning. Inte så gott resultat som vi önskade, så åren efter så körde vi med mossrivaren + Ferrogent, och det blev mycket bättre.
Sprider man bara ut någon form av järnsulfat så dör mossan och blir svart, men den kommer igen, var så säker. För bästa resultat så försök att ta bort så mycket mossa som möjligt innan man sprider ut järnsulfat.

Handy Green kan rekomenderas (y)
Klart jag testat, man litar ju inte på proffsen :) Jag hade en mossrivare modell skräp som luggade lite mossa men mest som en hård krattning. Har gett försöken med rivning då det ändå inte blev nån förbättring. Nuförtiden kör jag endast järnsulfat och mossan försvinner helt efter några veckor men den kommer alltid tillbaka så man får gå på med järnsulfat 2ggr/år fläckvis. Där man inte har mossa behöver man inte behandla heller. Mossan växer uteslutande (på min tomt) där det är skuggigt större delen av dagen, i undantagsfall på öppna ytor där solen kommer åt. Att mossa kommer igen är självklart, det är att betrakta som vlket ogräs som helst. Den dagen någon kommer på en metod att för evigt och med en endaste behandling utrota oönskad växtlighet kommer bönderna hjula till banken. Ferrogent har jag ingen erfarenhet av, men antar att det är dyrare järnsulfat.
Har även testat Mossa GTI och det funkar lika bra som järnsulfat, dock lite smidigare att vattna ut.
 
Bowman
Jag har nu kört över järnsulfat över mina 1000-1500kvm jag körde med biltemas 15 liters tryckspruta.
Jag tror det finfördelades för mycket, för det blev bara svartaktigt på vissa ställen trots att jag försökte vara väldigt noggrann.
Jag tror jag använde ca 4x15 L till all denna yta, på tok för lite?
Frågan är bara om man skall köpa en mossa GTI bara för att få utspridaren typ.


Kastade även ut gödsel och det var ju inga problem för hand alls.
 
Redigerat:
Eller så gör du som vi. Alla i familjen fick var sin vattenkanna att gå och sprida med.
 
Kan vara att du inte lyckades blanda upp järnsulfaten riktigt.
Jag brukar hälla i 3-4dl och sedan 2-3l vatten. Sedan skakar jag tryckbehållaren ett tag. Fyller sedan tryckkärlet utan att ha filtret på plats med så kraftig stråle som möjligt från spolhandtaget på vattenslangen.
Har du fuktat mossytan så tar det om du blandat riktigt.
 
DrBosa skrev:
Ferrogent har jag ingen erfarenhet av, men antar att det är dyrare järnsulfat.
Har även testat Mossa GTI och det funkar lika bra som järnsulfat, dock lite smidigare att vattna ut.
Vad handlar du för jãrnsulfat?
Ferrogent kostar knappt 200:- för 15kg. Tror det också används som kosttillskott för t.ex. grisar.
 
Bowman
AndersS skrev:
Kan vara att du inte lyckades blanda upp järnsulfaten riktigt.
Jag brukar hälla i 3-4dl och sedan 2-3l vatten. Sedan skakar jag tryckbehållaren ett tag. Fyller sedan tryckkärlet utan att ha filtret på plats med så kraftig stråle som möjligt från spolhandtaget på vattenslangen.
Har du fuktat mossytan så tar det om du blandat riktigt.

Jodå det blandades fint, inga problem alls. Mossytan borde fuktats tycker jag gick lugnt och försiktigt över hela ytorna.
Du gör som jag alltså och tycker det funkar?
 
Gjorde det i måndags och mossan är nu brunsvart. En tank, brukar fylla i ca 10-12L vatten och 3-4dl ferrogent, uppskattar jag räcker till ungefär 150-200m2.
Varierar ju lite beroende av mossmängd.
Går sakta och gör två svep med munstycket över ytan. Jag använder munstycke med en bred sprutyta, ingen rundstråle.
Har du väldigt mycket mossa så vänta några veckor och gör en ny behandling när gräset fått fart av din gödsling.
Det blir säkert bra när du hittat "rätta knycken" (citat stulet från känd Astridserie).
 
Bowman
AndersS skrev:
Gjorde det i måndags och mossan är nu brunsvart. En tank, brukar fylla i ca 10-12L vatten och 3-4dl ferrogent, uppskattar jag räcker till ungefär 150-200m2.
Varierar ju lite beroende av mossmängd.
Går sakta och gör två svep med munstycket över ytan. Jag använder munstycke med en bred sprutyta, ingen rundstråle.
Har du väldigt mycket mossa så vänta några veckor och gör en ny behandling när gräset fått fart av din gödsling.
Det blir säkert bra när du hittat "rätta knycken" (citat stulet från känd Astridserie).
Japp det var bättre idag, ganska mörkfärgat på dom flesta ytorna, ser en del ränder osv. Men jag får köra lite långsammare och mer noggrant en gång till som du säger så blir det nog kalas!
Tack för dina svar!
 
DrBosa skrev:
Ferrogent har jag ingen erfarenhet av, men antar att det är dyrare järnsulfat.
Här är en länk. Hittar du järnsulfat billigare så får du gärna tipsa om det. En dylik säck räcker dock så pass länge att priset inte är så noga.
 
Antingen så har väldigt många skaffat grisar eller så är det många som läser den här tråden för ferrogent är tokslut på granngården just nu.
Vilket är rätt typiskt när man precis köpt en tryckspruta på jula när dom har kampanj på dom små 5 litersvarianterna
 
  • Gilla
Carla
  • Laddar…
Idén med att hålla på och kladda med att köra egen järnsulfatblandning i en Mossa GTI-flaska förkastar jag. Det går snabbt och enkelt att köra vanlig grön vattenkanna med gul sil plus gratis koll på koncentrationen.
Min säck järnsulfat fick jag av en kille som jobbade som VA-tekniker.
 
DrBosa skrev:
Idén med att hålla på och kladda med att köra egen järnsulfatblandning i en Mossa GTI-flaska förkastar jag. Det går snabbt och enkelt att köra vanlig grön vattenkanna med gul sil plus gratis koll på koncentrationen.
Min säck järnsulfat fick jag av en kille som jobbade som VA-tekniker.
Jo, då är det dyrare med Ferrogent men för de flesta som måste handla ett medel är nog Ferrogent i 15kg säck det mest ekonomiska, såg nu att priset var 170:-. Och med den dosering som anges räcker en säck för vanlig villa trädgård säkerligen i 10år.
 
Jag köpte och hällde ut järnsulfat (FerroGen) för att ta död på min mossa och sedan slängde jag på 12-5-18 gödning på den. Järnsulfat kan du köpa på granngården. 15 kg för 199 kr. Blandas 2 dl till 10 l vatten. och sedan häller du bara ut det med vattenkanna och tillhörande stril. Men skaffa flera kannor och en hjälpsam medarbetare som hjälper dig att fylla som så du bara kan gå och hämta nya kannor hela tiden!
Gjorde detta för ca 3 veckor sedan och vilken jävla skillnad det blivit. Innan var det massor med mossa på stora delar av tomten. Den blev svart direkt, eller iaf inom ett par timmar. Och sedan efter gödningen så växer den massor. Klippte gräset förra helgen, i torsdags fick jag klippa den ca 7-8 cm och innan idag klippte jag den ca 5 cm:) Så växer gör den. Och nu väntar jag bara på att gräset verkligen ska ta över på dom delarna av gräsmattan där det var som mest mossa innan.
 
Jag köpte Ferrogent på Grangården förra helgen, inga frågor eller någon som tittade snett på mig :)

Någon som har ca blandning, ska köra det i min GTIdunk, antar att jag behöver mer än 2-3dl på 10liter vatten? eftersom det blandas med vattnet från slangen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.