D09
Kanske fel ställe att lägga tråden i men gör ett försök

Har mycket järn i vattnet och mitt vattenfilter bråkade under en period.

Det har hunnit bli beläggningar på porslinet samt plast ( handfat, dusch, toa etc )

Finns det någon mirakelmedicin för att ta bort detta? :)

T ex Kemikalier eller är det mekanisk borttagning som gäller?
 
Prova väteperoxid 3% + bikarbonat. Rör ihop till gegga, smeta på. Gå och ta en öl eller nått i en halvtimma. Torka bort. Är de riktigt ruskiga kanske du får gnida lite. Men det tar bort det mesta.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag använde utspädd saltsyra (1-2%) här i huset på den tiden det var enskilt järnhaltigt vatten. Vill minnas att det bet bra.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Testa samma medel som du har för kalkavlagringsmedel.
Till toakröken funkar en skvätt (30%?) saltsyra.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Tack för alla svar :)

Var köper man dessa grejor ?

Ica , apotek, färghandeln?

Kaliumet vet jag :)
 
Citronsyra (pulver på påse i livsmedelsbutik). Lätthanterligt och rätt effektivt. Löser kalkavlagringar och får bort beläggningarna i toan.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Väteperoxid 3% - apotek. Förvaras i kylen, så finns oftast bakom kassan inte ute bland andra sårvårds produkter.

Bikarbonat - ica, bland kryddorna. Om du inte redan har det hemma från pepparkaksbaket.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Saltsyra har jag sett på K-Rauta och jag vill minnas att de hade större partier citronsyra där också.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Notera tex att jag brukar använda poolkemikalier istf dyra specialprodukter eller kryddor.
Det är ju också ett val.

Men sårtvätt har man ju redan hemma (bra att ha om man har en drulle med verktyg i huset :) ), likså det där joxet man köper varje år till pepparkaksbaket sen inte har någon annan användning för.
 
Saltsyra 30% och väteperoxid 17% finns på iaf min färghandel.
men inte samtidigt då det fräter på koppar

Protte
 
prototypen skrev:
Saltsyra 30% och väteperoxid 17% finns på iaf min färghandel.
men inte samtidigt då det fräter på koppar

Protte
Värre än så:
Väteperoxid har på senare tid också blivit känt för att i kombination med saltsyra och aceton skapa det högexplosiva sprängämnet acetontricykloperoxid.
:x
 
  • Gilla
JanneGuleböj
  • Laddar…
D09
Nimajneb skrev:
Värre än så:

:x
Ha ha undrar om det går på drulleförsäkringen när loftet lämnat området ;)
 
Oxalsyra är också ett alternativ som finns i handeln och som används inom industrin för rostborttagning. Man bör dock vädra ordentligt eftersom det kan ge cancerframkallande ångor i kontakt med vissa material (kommer inte ihåg vilka) dock ej rost.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
enligt vad jag fått höra av vattenfilterförsäljare fastnar järnet etc i kalk som i sig fastnat i vad det nu är. Således: den lille kemisten i alla ära men det kan vara en idé att testa med vanligt kalklösande medel, t.ex. änglamarks badspray (som dock är för stark för finare stenytor). Problemet med för starka produkter liksom med för hård mekanisk skrubbning är att det kan skada ytan, tex emalj osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.