Köpte ett paket med två diskmaskinsrengöringstabletter i affär härrom dagen. De kostade typ 55 kr för två stycken. Varför är det så dyrt med diskmaskinsrengöring..? Någon som vet hur det hänger ihop..?
 
Tillgång och efterfrågan.
 
Du tänker så. Jag tänkte mer om det fanns någon form av kemisk eller teknisk motivering bakom prisskillnaden mellan en diskmaskinstablett och en diskmaskinsrengöringstablett.
 
prövat citronsyra? Det blir skinande rent i maskinen. Jag prövade bara med en mindre dos men rent blev det.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det handlar ju eg om 2 olika rengöringar som behövs.
Bakterier som dör med en klorintvätt
kalk som försvinner med syra.

Köperengöringen brukar innehålla citronsyra och parfym

Med detta sagt så måste jag även säga att Citronsyra och Klorin får under INGA omständigheter blandas!!!
Separata diskomgångar krävs.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Titta på priserna i allmänhet på kemisk/tekniska produkter.

T.ex. deodoranter: De kostar 10 - 50 kr för 50 ml, dvs 200 - 1000 kr litern.
Innehållet är vatten och aluminiumklorid, två mycket billiga beståndsdelar, och inte mycket mer.
Men vi luras av reklamen att köpa denna kemikalieblandning till fantasipriser.

Det finns alltså ingen koppling mellan produktionspris och försäljningspris.
Förpackning, distribution och marknadsföring är nog 95% av kostnaden (förutom moms så klart).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Varför får de inte blandas?
 
Klorgas är ju otrevligt. Det är min gissning...

Som vanligt är det bättre att göra själv. Det stinker apa om YES rengöringstabletter. Eller wc-anka iaf. Och det är lite otrevlig lukt i köket.
 
Tack, då ska jag låta bli. :)
 
Som tonårig gosse läste jag att man absolut inte fick blanda Klorin med ättika eller annan syra, för då bildas en livsfarlig gas.
Naturligtvis blev jag otroligt nyfiken och gick genast ner i källaren och blandade ihop för att se vilken livsfarlig gas det skulle bli. På den tiden fanns inte Google. Det luktade som en simhall i källaren i ett par dygn.
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Det skulle behövas någon eldsjäl som kunde upprätta en ersättningstabell för hur man ersätter dyra kemikalier med välmarknadsfört namn med en likvärdiga alternativ.

Jag har alltid undrat vad det är för skillnad på schampoo och schampoo. Det finns ju i alla prisklasser och verkar innehålla mer eller mindre samma sak.
 
  • Gilla
Cider och 3 till
  • Laddar…
För avkalkning (syra) brukar jag använda Natriumbisulfat. Säljs bla som pH- inom poolvård. Jag brukar betala runt 100-lappen för 5kg
För rengöring kör jag med kalciumhypoklorit, även det en poolprodukt (granulat) som kallas Chock-klor. Detta brukar kosta ett par hundra för 3kg.
Har man ingen pool så finns det mycket mindre förpackningar, typ 500g.

Man behöver typ en matsked av kemikalierna ovan för en tvättmaskinsrengöring.
 
Funderar om man kan köra samma saker för att rengöra bubbelbadkaret? man måste såklart spola rent noga efteråt.

Jag såg ett kar med ett speciellt fack för en diskmaskinstablett som sedan spolade igenom systemet. Smart, men karet kostade också dubbelt mot konkurrenterna.

Så man kanske skulle köra karet med maskindiskmedel, skölja, citronsyra eller liknande, skölja, klorin, skölja, en gång om året för att få det riktigt rent?
 
Jag har kört samma kur som ovan för bubbelkaret. Kanske 1g/år med avkalkning och oftare med kloren. Viktigt då att man löser upp pulvret innan i varmt vatten. Kloret brukar jag blanda i efter ett bad och låta karet stå och pumpa runt i 20min för sig själv. Syran tappar jag upp ett rent bad och kör.
 
  • Gilla
Cricket
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.