Är man prismedveten och rest en del så har man nog noterat att Sverige är ett dyrt land att leva i, och man har nog också märkt att allt smått som var billigt för 10år sedan är betydligt dyrare idag. Det är för att marknaden har noterat trixet "litet kontantutlägg" dvs kunden kommer köpa den lilla påsen färdigblandad sallad vare sig den kostar 9 eller 41 kronor, eftersom beloppet 41 kronor fortfarande går förbi under din "varnings-radar"

Finns tonvis med exempel på små skitsaker som borde vara gratis men som kostar en i förhållande rejäl slant.

Litet sidospår, jag har också noterat hur vissa branscher säljer olika lösningar/paket men oavsett vad man väljer så blir det samma summa more or less. Tänker spontant på optikerkedjan Specsaver samt på alla telecomföretag.
 
magda136 skrev:
Köpte ett paket med två diskmaskinsrengöringstabletter i affär härrom dagen. De kostade typ 55 kr för två stycken. Varför är det så dyrt med diskmaskinsrengöring..? Någon som vet hur det hänger ihop..?
Tja.... eftersom det uppenbarligen finns de som är beredda att betala 55 kr för två tabletter finns det ingen anledning att ta mindre betalt.
 
Att det skulle byggas upp bakterier i diskmaskinen är mer eller mindre trams, om man håller maskinen rent för övrigt. Det viktiga är att ta ut och diska filtren, där kan det annars bli lite bakterier och så måste man kalka av ibland. Det senare gör man med tex citronsyra eller ättika. I vissa maskiner kan det även fastna skräp i armarna, det måste förståss rensas bort också.

De där dyra tabletterna dödar eventuella bakterier (och tar bort kalk), men skräpet som bakterierna kan växa i är kvar. Tar man bort skräpet behövs inte tablettens bakteriedödande effekt, och då går ättika precis lika bra.
 
Hur gör man med ättikan?
 
Nyfniken skrev:
Hur gör man med ättikan?
Häller den i diskmaskinen?
Kör ett fullt program, sedan sköljprogram om det luktar ättika.
 
Anna_H skrev:
Häller den i diskmaskinen?
Kör ett fullt program, sedan sköljprogram om det luktar ättika.
Jamen vilka proportioner talar vi om?
 
Kör man med stinkande ättika är det viktigt att inte hälla i det (1dl) förrän huvuddisken har börjat. Annars spolas det ut direkt. Därför är syra i pulverform bättre då man kan lägga det i diskmedelsfacket. Kör program med max temperatur.
 
Jag kör med citroncyra från willys och tror jag betalade 10kr för en påse som räcker kanske 2-3 avkalkningar. Då tar jag 2 matskedar och lite till i tvättmedelsfacket och kör på högsta temp utan disk.
Hypokloriten har jag inte testat men läst att man inte ska ha i diskmaskiner med rostfritt stål varför vet jag inte, kolla tex punkt 9 på denna sida http://www.wikihow.com/Clean-and-Maintain-a-Dishwasher.
 
Jag brukar köra med nån matsked nån gång om året, men det beror ju rätt mycket på var man bor. Behöver man avkalka kaffebryggare och strykjärn så behöver man avkalka diskmaskinen också. Kaffebryggaren har jag aldrig avkalkat, den är ca 20 år gammal :wow:
 
M
Men har inte diskmaskiner saltavhärdare, dvs en behållare som du fyller salt i? Det används för att ta bort kalk som bildas i ett speciellt filter (eller vad det nu kallas för) i maskinen.
 
Micke64 skrev:
Men har inte diskmaskiner saltavhärdare, dvs en behållare som du fyller salt i? Det används för att ta bort kalk som bildas i ett speciellt filter (eller vad det nu kallas för) i maskinen.
Alla har det inte men om man har det så minskar det radikalt behovet av avkalkning.
 
Micke64 skrev:
Men har inte diskmaskiner saltavhärdare, dvs en behållare som du fyller salt i? Det används för att ta bort kalk som bildas i ett speciellt filter (eller vad det nu kallas för) i maskinen.
Det är inte en saltavhärdare utan en kalkavhärdare. Kalkavhärdare finns i en del diskmaskiner, om den finns så bör/måste det finnas avhärdarsalt i saltbehållaren även om det inte är kalkhaltigt vatten som används. Filtret är ett avhärdningsfilter. Filtret laddas med saltjoner när filtret regenereras, saltjonerna attackerar kalket så att kalken bryts ner.
 
Micke64 skrev:
Men har inte diskmaskiner saltavhärdare, dvs en behållare som du fyller salt i?
Det är inte säkert att det finns salt i behållaren bara för att det finns en behållare... ;)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
poppe12 skrev:
Jag kör med citroncyra från willys och tror jag betalade 10kr för en påse som räcker kanske 2-3 avkalkningar. Då tar jag 2 matskedar och lite till i tvättmedelsfacket och kör på högsta temp utan disk.
Hypokloriten har jag inte testat men läst att man inte ska ha i diskmaskiner med rostfritt stål varför vet jag inte, kolla tex punkt 9 på denna sida [länk].
Déjà vu. Typ. Citronsyra har jag använt i min espressomaskinen. Många gånger. Nu är vi hemma på mammas bakgård. Dåså.
 
Jag kör med en sån "kassett" som man stoppar i kostar 30kr för en rengöring, görs ca varannan månad, behövs inte oftare här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.