M
Demmpa skrev:
Det är inte en saltavhärdare utan en kalkavhärdare. Kalkavhärdare finns i en del diskmaskiner, om den finns så bör/måste det finnas avhärdarsalt i saltbehållaren även om det inte är kalkhaltigt vatten som används. Filtret är ett avhärdningsfilter. Filtret laddas med saltjoner när filtret regenereras, saltjonerna attackerar kalket så att kalken bryts ner.
Ja du har rätt. Men poängen var inte namnet på prylarna, utan att vitsen med avhärdaren är väl att minska eller ta bort kalkuppbyggnaden helt i maskinen?
 
M
magda136 skrev:
Déjà vu. Typ. Citronsyra har jag använt i min espressomaskinen. Många gånger. Nu är vi hemma på mammas bakgård. Dåså.
Blir det någon skillnad mellan citronsyra och ättiksprit (som ju är billigare)?
 
Angående diskmedel, fick lite tips av en kompis som jobbar med diskmedel i resturangkök osv. Först och främst köp dom billigaste tabletterna/pulver ni hittar, jag kör med pulver då jag har ett fördiskningsfack i min maskin. Se alltid till att sköljmedel och avhärdningssalt ALLTID finns i maskinen oavsett om man har hårt/mjukt vatten. Kör aldrig korta program, kör dom långa programmen(fördisk), har nu följt hans råd då jag hade problem med dåligt diskresultat och jag är förvånad över vilken stor skillnad det är, kör även en sån rengöringskassett 1 gång i månaden/varannan beroende på hur mycket maskinen används. Jag kör med billigast möjliga diskmedel, dock se till att det finns enzymer i medlet. En annan sak som är viktig, överdosera inte, fördelen med pulver är att man kan dosera smidigt.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Ja du har rätt. Men poängen var inte namnet på prylarna, utan att vitsen med avhärdaren är väl att minska eller ta bort kalkuppbyggnaden helt i maskinen?
Jag korrigerade namnet i en kort mening, sedan förklarade jag i grova drag hur avhärdningen fungerar och att avhärdningsfilter inte finns i alla maskiner.

I din beskrivning kan man få uppfattningen att kalken *bildas* i diskmaskinen i ett specifikt filter.
 
M
Ingen fara. Och du har rätt, kalkavhärdare finns inte på alla maskiner, men är något som kan vara bra att hålla utkik efter när man köper en ny maskin.
 
xdigger: Helt rätt, har man mjukt vatten är tabletter vansinne, de är ju doserade för att fungera i de hårdaste vattnen. För oss som har riktigt mjukt vatten räcker 1/4 tablett, tar man en hel blir resultatet skräp.

Samma sak med tvättmedel faktiskt, grå "skräpiga" fläckar på kläderna beror på överdoserat tvättmedel.
 
Jag använder även tvättmedel sparsamt eftersom tvättmedel egentligen är ganska drygt. Jag köper storpack(5kg-10kg?) på färghandeln och ett sånt paket räcker i ca 1-2år för mig.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Det handlar ju eg om 2 olika rengöringar som behövs.
Bakterier som dör med en klorintvätt
kalk som försvinner med syra.
OK, då har jag köpt klorin idag, citronsyra har jag hemma sen tidigare.

Så hur gör jag nu då?

Börjar med en (tom) maskin med klorin antar jag är bäst.

Men hur, var, när och hur mycket doserar jag?

Jag och vår maskin ställer upp som försökskaniner helt enkelt ... ;)
 
Klorin: Häll i 1-2dl när huvuddisken startat (alltså, klorinet ska inte pumpas ut direkt eller försvinna i en fördisk.
) kör ett kortprogram

Citronsyra: 2msk i diskmedelsfacket, kör ett normalprogram och öppna luckan när torkningen kör igång
 
pelpet skrev:
Det skulle behövas någon eldsjäl som kunde upprätta en ersättningstabell för hur man ersätter dyra kemikalier med välmarknadsfört namn med en likvärdiga alternativ.

Jag har alltid undrat vad det är för skillnad på schampoo och schampoo. Det finns ju i alla prisklasser och verkar innehålla mer eller mindre samma sak.
Håller med.

Jag är jättenöjd med att ha kommit på tricket att blanda egen köksrengöring med Yes + vatten.
Inte mest för att jag blir ruinerad på de sprayflaskor man köper i butik men det är smidigt att bara fylla på de tomma flaskorna. (Blanda med lite känsla, Yes är drygt, det behövs inte mycket).

Å andra sidan ringde jag (en långhelg med stängda affärer) min kompis kemisten för att utreda blandbarheten för tre olika primers (för plattsättning). Jag hade fått slut av produkt "A" men hade två halvfulla flaskor ("B" och "C").
Innehållsförteckningar och datablad visade inte på likartad sammansättning...

Kommentaren från min kompis kemisten var att den ena var väldigt snarlik Rocagil(?), känd senast från Hallandsåsen. Tack. Då vet jag det. Jag väntade tills affärerna öppnade och fortsatte med samma primer som jag börjat med.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Klorin: Häll i 1-2dl när huvuddisken startat (alltså, klorinet ska inte pumpas ut direkt eller försvinna i en fördisk.
) kör ett kortprogram

Citronsyra: 2msk i diskmedelsfacket, kör ett normalprogram och öppna luckan när torkningen kör igång
OK.
Ja då är det testat.
Körde kortaste snabbdiskprogrammet, det är på 35° utan fördisk.
Slängde in 1/2 dl klorin efter att maskinen fyllts upp med vatten och börjat spola runt.

Sen när det programmet var klart fyllde jag diskmedelsfacket med citronsyra, bör ha varit 2-3 msk ca.
Körde varmaste programmet, 65°.

Och sen såg maskinen skinande blank ut inuti. :)

Men silen längst ner var dock ej ren, den har någon extremt äcklig fet klägg på sig som inte försvann av detta. Det krävs nog antingen avloppsrensning (natriumhydroxid) eller massor av fettlösare och mekanisk bearbetning eller möjligen högtryckstvätt här. :eek:

Den luktar aningens fräschare också. Jag är noga att leta reda på oparfymerade (eller extremt lite parfymerade) diskmedel, ty jag tycker det är knasigt med tallrikar och glas som doftar parfym.
Och tidigare har det varit en lite lätt unken doft i maskinen (troligen från det feta klägget i silen) som för tillfället är borta.


Nu ska nästa projekt bli att fundera på hur silen och silbrickan ska rengöras på bästa och enklaste och minst vidriga vis. :)
 
Det minst sunkiga och mest miljövänliga sättet är ju att göra rent silen med rätt frekvens. Då funkar YES jättebra.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Glömde säga detta om silen. Den brukar bli jättesunkig och som magda136 skriver, hett vatten o handdiskmedel så är den ren. Men tänk bara varifrån det möget kom ifrån:x
 
Nimajneb skrev:
...Men tänk bara varifrån det möget kom ifrån:x
Kom ifrån?
Kanske det växte i maskinen, med lite näring från diskens matrester.
Eller hur menar du?
 
KnockOnWood skrev:
Kom ifrån?
Kanske det växte i maskinen, med lite näring från diskens matrester.
Eller hur menar du?
Exakt vad jag menade, kanske var lite flummig där...:D Men allt detta mög har suttit någonstans i maskinen och förpestat varje disk man kört... URK:sly:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.