MathiasS skrev:
Sne4, det funkar som LilleNo beskriver det. Husquarna kan inte neka dig att åtgärda garantifel bara för att deras maskiner råkar ha en hondamotor.

Att HQV inte skulle lämna några som helst garantier tror jag inte ett smack på. Följande kan också läsas på deras webb:

Husqvarnas garantiperiod gäller endast vid försäljning av motordrivna produkter i nytt skick. För enskild konsument löper garantiåtagandet från ursprunglig leveransdag i 24 månader parallellt med de villkor som anges i gällande Konsumentköplagstiftning. För näringsidkare löper garantiåtagandet under 12 månader från ursprunglig leveransdag och med villkor enligt vad som framgår enligt Husqvarnas Garantiavtal,

Dom kan inte göra undantag för delar av produkten heller.
Tja, kolla på[ sid 31 i denna länk t.ex under 'limitations and Exclutions', eller på sid 34 för en matris med vad som täcks eller inte. Som jag skrev så kanske Husqvarna i Sverige har andra regler, vilket som lilleNo också förtydligade att de är tvugna till i Sverige. Om jag inte var tillräckligt tydlig så köptes dessa maskiner i USA när jag bodde där.
 
Ok, för att företag kan ha andra regler i andra länder, men i denna tråd är det rimligtvis endast värdefullt att diskutera vad som gäller här. Jag missade att vi bytte land.
 
Tänkte dela med mig av min riktigt korta erfarenhet av klippo...
Vi köpte en Klippo SH Comet, ny, i maj då vi flyttade till hus.
Kört in den och sista körningen kändes det som den börjat gå lite knackigt, dock inget vi tänkte närmre på just då..
Sen starta vi den igen för att köra den varm när det var dags för oljebyte. Körde ca 10 min, den gick jätteknackigt och tyckte det kom rök från skiten, sen så dog den...
Bytte olja och såg då på klipparen att den var jävla svart vid utblåset... drog igång den igen och insåg att det berodde på att det kom svart rök ur den.
Den gick knackigt som fan tills den dog och sen vill inte starta..

det var på 4 körningar alltså.
Är grymt besviken, la de där extra pengarna på en klippo då jag hört så mycket bra om dem och hoppades på en klippare som inte skulle kräva massa meckande... ska ringa butiken vi köpte av då vi ju bör ha någon garanti kvar på en ca 2 månader gammal klippare.

frågan är vad som är bäst, få den lagade eller ny klippare eller eventuellt pegnar tillbaka och gå till jula och köpa en partner för 1/4 av pengarna?

//Micke
 
Det låter trist att motorn krånglar, jag skulle också lämnat in den direkt - det låter som något fabrikationsfel hos Hondamotorn. Utöver detta så är det enda jag kan tänka mig är att någon tippat gräsklipparen åt fel håll, dvs med förgasaren & luftburken nedåt och ljuddämparen uppåt. Då lär det finnas risk för att motorolja rinner in i förgasaren. Eftersom olja är tjockare än bensin så går motorn dåligt pga munstyckena i förgasaren blir igensatta med olja, sedan så svartryker/bolmar oljan när den förbränns. Om så är fallet torde en ordentlig förgasarrengöring och ev. byte av luftfilter göra susen.
 
Redigerat:
Hej!

Tack för svaret.. Har inte tippat den mer än det som stog enligt instruktionsboken närm an ska göra oljebytet.. då står det tom att man ska tippa den för att tömma olja.
Dock började ju problemet lite innan oljebytet tom, så borde inte ha med det och göra tänker jag...

trist nog beställde vi den online från en butik typ 50 mil härifrån då det var billigare.. ska ringa dem här när de ööpnar snart. Nästa gång tror jag nog fan det är värt några hundra till om man hade haft butiken runt knuten och kan åka dit personligen...
 
Sne4 skrev:
Tja, kolla på[ sid 31 i denna länk t.ex under 'limitations and Exclutions', eller på sid 34 för en matris med vad som täcks eller inte. Som jag skrev så kanske Husqvarna i Sverige har andra regler, vilket som lilleNo också förtydligade att de är tvugna till i Sverige. Om jag inte var tillräckligt tydlig så köptes dessa maskiner i USA när jag bodde där.
Jag hoppas att jag inte framstod som dryg i mitt tidigare inlägg, jag ville bara försöka förtydliga vad som gäller i Sverige. Sedan var jag till en början lite osäker på om du köpt på dig Husqvarnamaskinerna efter du kommit hem till Sverige, eller om du köpte dem i staterna innan du åkte hem (det senare verkar tydligen vara fallet & det mest ekonomiskt logiska). Sedan hoppar MathiasS i & börjar "bråka"..:p

Hursomhelst, allt skulle vara så mycket enklare om fler globala tillverkare släppte sargen och lät sina produkter även ha en global garanti. Folk & konsumenter flyttar ju faktiskt till andra länder idag, i en helt annan omfattning än tidigare.

Back on topic: Husqvarnas Promodeller (48 & 50 mulchers) verkar ha tagit en del teknik & delar från Klippos modeller och den senaste Klippo PRO 21 verkar vara en kopia av Husqvarnan (undantaget det avvibrerade handtaget).
 
Det där med att dom skyller på vanlig 95 oktanig bensin säger jag är bullshit.
Det är märkligt att det fungerar på varenda utbordare som har precis samma konstruktion.
B&S har förvandlats från kvalitet till sopor.
Själv har jag pratat med 2 olika verkstäder och båda sa KÖP HONDA det fungerar.
B&S är bara skit nufördtiden....
 
Fast motorerna utan flottörförgasare (membran) verkar ju må dåligt av den högre etanolinblandningen i modern bensin, membranen torkar/fräter sönder efter en tids användning - det går dock bra med alkylatbensinen som saknar denna inblandning.

Sedan finns det ju gott om B&S-motorer med flottörförgasare och då bör detta problem vara ett minne blott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.