Pocket skrev:
Det är Briggs & Stratton eller Honda som bygger motorerna, och de som har eftermarknadsansvar för sina motorer.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med detta? Kanske du kan förtydliga?
 
Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med detta? Kanske du kan förtydliga?
Det ska nog läsas: "Jag jobbar på Klippo."
 
  • Gilla
Pocket och 1 till
  • Laddar…
Oavsett var Pocket jobbar så stämmer ju inte uppgiften? Det beror förstås på vad man menar med "eftermarknadsansvar" men inte fasen vänder jag mig till Honda om min Klippo med Hondamotor fails to proceed. Eller rättare sagt, det kanske jag gör om jag tycker det är smidigare, men det är Klippo som har garantiåtaganden etc.
 
  • Gilla
LilleNo och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Precis! Honda och B&S bör väl betraktas som underleverantörer till Klippo i det fallet, och således bör man vända sig till den man köpt produkten av och inte deras underleverantörer.
 
fremar skrev:
Jo jag tror att den har körts på vanlig bensin, var iaf det i tanken när jag köpte den. Kör med aspen nu. Är ju inte mycket den sjunker i varv men så att det märks på ljud och att den driver lite saktare just när det händer.
Har inget hänt med regulatorfjäder eller regulatormekaniken så skulle jag ta isär och göra rent förgasaren grundligt. Bra instruktionsfilm hittar du här:
http://www.honda-engines-eu.com/sv/welcome.html

Välj service och instruction movies, filmen: GCV-series carburetor cleaning guide

Det behövs ett bra avfettningsmedel och ett par olika riktigt tunna nålar. Alternativt ultraljudstvätt. Var riktigt försiktig när du lossar huvudmunstycket, risk att förstöra mejselspåret.
 
Redigerat:
Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med detta? Kanske du kan förtydliga?
Jag var lite luddig, meningen var att kommentera det första inlägget, sen såg jag att det var lääääänge sen :p

I startinlägget på denna tråd sades: "Jag hade hört att Klippo stod för kvalitet men det förefaller vara samma lump som allting annat vi lockas köpa. Kan tillägga att dessa förbrukningsdelar var omotiverat dyra."

Då menar jag att Funkiz spyr galla över Klippo, som inte alls har med motorerna att göra. Det är inte Klippo som tillverkar motorerna. De använder samma motorer som i princip samtliga klippartillverkare använder.
 
Korvgubbe skrev:
Precis! Honda och B&S bör väl betraktas som underleverantörer till Klippo i det fallet, och således bör man vända sig till den man köpt produkten av och inte deras underleverantörer.
Ja ni har självklart rätt. Man vänder sig ju till stället man köpt maskinen på. Men det är synd att man tror att det är Klippo som gör dåliga klippare. Och nej, jag jobbar inte på Klippo ;) Tycker bara att de gör de bästa klipparna på marknaden.
 
Pocket skrev:
Har inget hänt med regulatorfjäder eller regulatormekaniken så skulle jag ta isär och göra rent förgasaren grundligt. Bra instruktionsfilm hittar du här:
[länk]

Välj service och instruction movies, filmen: GCV-series carburetor cleaning guide

Det behövs ett bra avfettningsmedel och ett par olika riktigt tunna nålar. Alternativt ultraljudstvätt. Var riktigt försiktig när du lossar huvudmunstycket, risk att förstöra mejselspåret.
Ok, var sitter den regulatormekaniken och hur kan jag kontrollera om något hänt med den?
 
Pocket skrev:
Ja ni har självklart rätt. Man vänder sig ju till stället man köpt maskinen på. Men det är synd att man tror att det är Klippo som gör dåliga klippare. Och nej, jag jobbar inte på Klippo ;) Tycker bara att de gör de bästa klipparna på marknaden.
Men OM Klippo har valt att montera dåliga maskiner i sina klippare så gör ju Klippo dåliga gräsklippare. Man kan ju inte, i det fallet, säga att Klippo gör bra gräsklippare men Honda eller B&S dåliga motorer.

I övrigt håller jag med dig. Klippo (med honda) är bäst. :)
 
fremar skrev:
Ok, var sitter den regulatormekaniken och hur kan jag kontrollera om något hänt med den?
Om klipparen inte sjunker i varvtal under belastning kan du i princip utesluta det felet. Det kan vara så enkelt att det ligger någon flaga av smuts i flottörkoppen som lägger sig i vägen för huvudmunstycket då och då.
 
MathiasS skrev:
Men OM Klippo har valt att montera dåliga maskiner i sina klippare så gör ju Klippo dåliga gräsklippare. Man kan ju inte, i det fallet, säga att Klippo gör bra gräsklippare men Honda eller B&S dåliga motorer.

I övrigt håller jag med dig. Klippo (med honda) är bäst. :)
Sant. Problemet är väl att det inte finns mycket att välja på. Briggs och Honda är ju störst (och bäst med tanke på pris). Att utveckla en egen motor finns det nog ingen ekonomi i. Personligen föredrar jag Rolls Royce Merlin eller Pratt & Whitney ;)
 
Kikade igenom servicemanualen för Honda motorn och tittade på den regulatormekaniken. Var lite dålig spänning på en fjäder så en arm kunde glappa lite, fixade till det och nu sjönk inte varvet på motorn plötsligt som tidigare.
 
MathiasS skrev:
Oavsett var Pocket jobbar så stämmer ju inte uppgiften? Det beror förstås på vad man menar med "eftermarknadsansvar" men inte fasen vänder jag mig till Honda om min Klippo med Hondamotor fails to proceed. Eller rättare sagt, det kanske jag gör om jag tycker det är smidigare, men det är Klippo som har garantiåtaganden etc.
Beror nog på vad/var man köpt...
Jag köpte på mig husqvarna maskiner när jag flyttade hem från USA. Husqvarna lämnar ingen garanti eller servicestöd på vare sig motorer eller växellådor(förutom betsällningsnummer från lev). Det gör mig inte bekymrad då jag har betydligt större förtroende för Honda-Kawasaki-Tecumseh-Tufftorq(som det är i mitt fall) än Husqvarna. Men det är en annan historia. Nu kanske husqvarna i Sverige har andra regler, men jag är skeptisk, husqvarna i sverige säljer inte ens "husqvarna orange" bättringsfärg, utan hänvisar till "billackare på stan"(per återförsäljare, Husqvarna svarar inte överhuvudtaget)

För att komma tillbaks till ämnet så om Klippo har anammat Husqvarnas policy så är det Honda som är kontaktpartnern gällande motorn, vad som gäller just din maskin borde gå att läsa i manualen och pappren med garantivillkoren.
 
Vad gäller garantiåtaganden så har man i Sverige med stöd av konsumentköplagen alltid rätt att få garantifel hanterade/åtgärdade av den som sålt produkten.
Även om tillverkare och återförsäljare kan önska annat och även försöka påverka en som konsument att gå direkt till tillverkaren med garantiproblem, så är det ovanstående som gäller. Dock kan det ofta gå fortare & smidigare om man följer deras råd, men det är ju en annan femma.

Ville bara förtydliga lite... :)
 
Sne4, det funkar som LilleNo beskriver det. Husquarna kan inte neka dig att åtgärda garantifel bara för att deras maskiner råkar ha en hondamotor.

Att HQV inte skulle lämna några som helst garantier tror jag inte ett smack på. Följande kan också läsas på deras webb:

Husqvarnas garantiperiod gäller endast vid försäljning av motordrivna produkter i nytt skick. För enskild konsument löper garantiåtagandet från ursprunglig leveransdag i 24 månader parallellt med de villkor som anges i gällande Konsumentköplagstiftning. För näringsidkare löper garantiåtagandet under 12 månader från ursprunglig leveransdag och med villkor enligt vad som framgår enligt Husqvarnas Garantiavtal,

Dom kan inte göra undantag för delar av produkten heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.