Då får VP lite hicka när den inte blir av med värmen, något bestämmer tempen ut för start/stopp. Kanske en mellantank på ca 500 L i serie mellan VP och system är bra
 
J jonaserik skrev:
Då får VP lite hicka när den inte blir av med värmen, något bestämmer tempen ut för start/stopp. Kanske en mellantank på ca 500 L i serie mellan VP och system är bra
Nu känna det som att själva VPn kör bra, det enda jag tycker är att varmvattnet försvinner för fort.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu känna det som att själva VPn kör bra, det enda jag tycker är att varmvattnet försvinner för fort.
Pratade med Bosch termoteknik direkt (som har hand om Autoterm mfl bvp). De sa att pga den måttliga isoleringen av tanken så sjunker VV temp snabbt. Tydligen inget konstigt enligt dem. Jag tycker dock det är konstigt att tempen sjunker så fort…
 
J juanxxx skrev:
Pratade med Bosch termoteknik direkt (som har hand om Autoterm mfl bvp). De sa att pga den måttliga isoleringen av tanken så sjunker VV temp snabbt. Tydligen inget konstigt enligt dem. Jag tycker dock det är konstigt att tempen sjunker så fort…
Men det förklarar inte varför det tar 4h utan pump och 1h med :thinking:
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Efter att ha läst manualen igen konstaterar jag att givaren för varmvatten inte sitter i toppen utan botten av manteln :seenoevil:, se bifogad schematisk bild.
Schematisk bild av varmvattensystem med markeringar för givarpositioner och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det enda jag kan komma på nu som innebär att ett flöde i radiator retur kan påverka vattnet i botten av beredarens mantel blandas med det kalla returvattnet på grund av flödet genom dem, detta då anslutningen mellan dem är väldigt kort. Sitter i princip ett kort kopparrör på manteln och direkt på sitter T-korset.
Spontant tror jag att förlänga avståndet där mellan skulle minska effekten kraftigt, alternativt sätta en magnetventil som går samtidigt som växelventilen. :thinking:
 
Att givaren för VV sitter där den sitter är nog för att VP bryter på returtempen till den och då är det max temp i toppen av tanken. Returen från systemet måste gå i botten, så att med någon form manipulering kommer nog inte att hjälpa. Tråkigt med den konstruktionen då VV kyls av returen. Att det tar längre tid utan pump är nog att returflödet inte finns och kan kyla ner. Vet du hur många liter manteln är på, ser lite tunt ut på din skiss. Och det intressanta är att veta förhållandet mellan VV och mantel ( mellanrummet.)
 
J jonaserik skrev:
Att givaren för VV sitter där den sitter är nog för att VP bryter på returtempen till den och då är det max temp i toppen av tanken. Returen från systemet måste gå i botten, så att med någon form manipulering kommer nog inte att hjälpa. Tråkigt med den konstruktionen då VV kyls av returen. Att det tar längre tid utan pump är nog att returflödet inte finns och kan kyla ner. Vet du hur många liter manteln är på, ser lite tunt ut på din skiss. Och det intressanta är att veta förhållandet mellan VV och mantel ( mellanrummet.)
Jag får rita en ny skiss på hur jag tänker, kommer nog ikväll.

Varmvattnet är 165l ocl manteln innehåller 60l.
 
Så, här kommer en bild på hur det ser ut. T-korset sitter direkt på tanken:
nQ6bzh7ZNbxT1ffYO65jH4b0V56Q6agLjFUf40UDfT6ZZGZ3E29Kfk1CgKYiLHUKwpW-rd1XcBcGb5osvYD5Qnjo-24hUdwS4Q4771lCxGm9yt_fEoyWspWlz5c4Q8jO_fYB8USpphh_9rAfJS_9IQc8ek9S4Pfedj5NLjPZiUk50gqd2ndvv1hUPL8L-yBfA05MBKIgYwf2TgRSA2QNaM62tey8ztBuXO5y5tw15UbXAek5y63NzhLtolfkBs2NvntsTtNJSyo-3eUlm4j8-5OrsUfEldasmH5DrzHWAVUHSlBwMYrLi6luiJeBKlCrnOuUK2MKVaYA2xX14fObXtUzviuVIdR1DqvMkL67cU4TgwntsqP-NndmkLmPRHsiX3F_kgQc_OaLATWGkxZpnPC-wuqolK3GOSyQR9kO3XZTrHxsMUjDxtiWYMNubBmBfZ3IlXXJGRGmsg9TRP8W8GcNoJno5iph3i4AA2D3v4gRdPbKi_KCN2qu9AR--g-Y7iSXBLBnpFAgOTL09M8Wqg07_TwGcpvpp1LPLDXleXBQLiGQW20p7Qv3ciOVfyIAM0T8opLKIXt5YOV3ChPzXJKMB7_8dz57YnFPLqWo65ZlRa6ZO2UloDZ5vbHM1JbZWfnLxcsrOU6QUbU5T1PqKzauMh0JsYGdgOUmkB5lfuTLVCyKUZQQPeKnmA9wApNlyaTT-Ea2-TCU1jgNFqsoWhHHDhHHoB_HYOWrFmXShGBVHknIPyTDq8wH6_-QUQtzdOG-snpfTevrrCu4dHdddhKE7XJGJzb8DalLyRmYVhUNks9fKi51pw8EbMluzUq56dYsPqL2lo9ly0DQ1g8sTreNLGZxzfgjJC6mOzMBGK6UIdnRoNrLmnvoBOPOoXNIfgWGLTLOGMhzlsDy6uKeinoiM5EWsz0_BbJsJvuXKw=w727-h969-no
Och här kommer en schematisk vy, inkl hur jag ser på min lösning.
Schematiska illustrationer av vattenflödet i rör med T-kors vid en varmvattenberedare, före och efter en lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ställde frågan på värmepumpsforum, fick omgående ett tips om en pryl:
index.php
 
Det är en form av strypare., tror inte det gör något. Men din växelventil på skissen ska ju vara tät mot tanken när inte VV görs. Är du säker på att ventilen sitter liksom rätt väg A-porten ska alltid vara öppen och det är nedåt på den röda , normaldrift ( opåverkad ) öppen rakt upp och vid VV öppen till höger ( påverkad ) .Med stängd så ska det inte någon cirk i tanken. Ser inte framför mig funktionen nu. Det går att känna på rören hur värmen går..
 
J jonaserik skrev:
Det är en form av strypare., tror inte det gör något. Men din växelventil på skissen ska ju vara tät mot tanken när inte VV görs. Är du säker på att ventilen sitter liksom rätt väg A-porten ska alltid vara öppen och det är nedåt på den röda , normaldrift ( opåverkad ) öppen rakt upp och vid VV öppen till höger ( påverkad ) .Med stängd så ska det inte någon cirk i tanken. Ser inte framför mig funktionen nu. Det går att känna på rören hur värmen går..
Precis, den gör att returvattnet från radiatorerna inte smiter in i tanken och kyler den.
IVT-pumpar av senare årgång har denna installerad från fabrik istället.
 
Hur i H-E kan radiatorvattnet gå in i tanken om VV-ventilen är stängd, om det ser ut som på din skiss. Går över mitt förstånd.
 
J jonaserik skrev:
Hur i H-E kan radiatorvattnet gå in i tanken om VV-ventilen är stängd, om det ser ut som på din skiss. Går över mitt förstånd.
Som jag tänker, och som jag fick svar på värmepumpsforum är att det korta med stora T-röret gör i kombination med hastigheten på radiatorvattnet gör att det blandar sig där, så lite kallt vatten kommer in, och varmt vatten pressas ut.
Det nya T-röret gör att blandningen inte sker, och man får behålla sitt varmvatten.
 
OK då är det en backventil och ska sitta på kalla sidan i botten på tanken, lite lustigt att behöva en sådan. Växelventilen ska ju stänga mot tanken och då ska det vara tvärnit och inget flöde kan gå igenom tanken
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter att ha läst manualen igen konstaterar jag att givaren för varmvatten inte sitter i toppen utan botten av manteln :seenoevil:, se bifogad schematisk bild.
[bild]
Det enda jag kan komma på nu som innebär att ett flöde i radiator retur kan påverka vattnet i botten av beredarens mantel blandas med det kalla returvattnet på grund av flödet genom dem, detta då anslutningen mellan dem är väldigt kort. Sitter i princip ett kort kopparrör på manteln och direkt på sitter T-korset.
Spontant tror jag att förlänga avståndet där mellan skulle minska effekten kraftigt, alternativt sätta en magnetventil som går samtidigt som växelventilen. :thinking:
Precis där sitter givaren på min tank också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.