Kan ju tillägga, att som montören förklarade det så fungerar bara Poolvärme när pannan är i sommarläger.
Så, i princip, så är ju pool shunten alltid på fullt "pool läge" när det är sommardrift.
 
anders07 anders07 skrev:
Kan ju tillägga, att som montören förklarade det så fungerar bara Poolvärme när pannan är i sommarläger.
Så, i princip, så är ju pool shunten alltid på fullt "pool läge" när det är sommardrift.
Så det sker ingen reglering av värmen via shunten. Bara en fördelning mellan golvvärme och pool. Som yrkesman finner jag det mycket märkligt. Jag säger inte att det är fel. Bara lite annorlunda än vad jag är van vid. Vore bra om du tog reda på var T1 givaren sitter. Jag kan tänka mig att den sitter innan shunten. Och mäter den temperatur som går in i shunten.
 
S Styrtekniker skrev:
Så det sker ingen reglering av värmen via shunten. Bara en fördelning mellan golvvärme och pool. Som yrkesman finner jag det mycket märkligt. Jag säger inte att det är fel. Bara lite annorlunda än vad jag är van vid. Vore bra om du tog reda på var T1 givaren sitter. Jag kan tänka mig att den sitter innan shunten. Och mäter den temperatur som går in i shunten.
Ja, så har jag förstått att det fungerar...

Inne i pannan sitter en växelventil som styr mellan GV/pool och VV.

Upp på pannan sen sitter shunten som styr mellan GV och Pool.

Jag har bara en värmekrets.

T1 sensorn sitter inne i pannan, så före shunten.
 
O
anders07 anders07 skrev:
Ja, så har jag förstått att det fungerar...

Inne i pannan sitter en växelventil som styr mellan GV/pool och VV.

Upp på pannan sen sitter shunten som styr mellan GV och Pool.

Jag har bara en värmekrets.

T1 sensorn sitter inne i pannan, så före shunten.
Ok. Kollar på fotot på display.
anders07 anders07 skrev:
Ja, så har jag förstått att det fungerar...

Inne i pannan sitter en växelventil som styr mellan GV/pool och VV.

Upp på pannan sen sitter shunten som styr mellan GV och Pool.

Jag har bara en värmekrets.

T1 sensorn sitter inne i pannan, så före shunten.
Ok. Kollar på fotot på display. Det står kurva. 18/54 Jag tolkar första siffran som ute givaren. Vid 18 grader ute. Vill vi ha 54 grader på T1. Är det rätt tolkat? Samtidigt är börsvärdet 24 grader på T1.
anders07 anders07 skrev:
Ja, så har jag förstått att det fungerar...

Inne i pannan sitter en växelventil som styr mellan GV/pool och VV.

Upp på pannan sen sitter shunten som styr mellan GV och Pool.

Jag har bara en värmekrets.

T1 sensorn sitter inne i pannan, så före shunten.
Ok. Kollar på fotot på display. Det står kurva. 18/54 Jag tolkar första siffran som ute givaren. Vid 18 grader ute. Vill vi ha 54 grader på T1. Är det rätt tolkat? Känns feltolkat. Samtidigt är börsvärdet 24,3 grader på T1 som stämmer bra med en bra kurva. När jag tittar på historiken på kurvorna ser jag att VPn inte slår av förrän T1 är ca 47 grader. Och börsvärdet är 24,3. VPn verkar bortse ifrån börsvärdet på 24,3 grader. Kanske det är VVproduktion som gör detta. Hur länge har du haft pool? Kan du ställa in så man kan se när VPn gör värme eller VV.
 
Varför blir mina inlägg så konstiga?
 
T
1. Ventilen nr2 är ingen shunt utan en "vanlig" trevägsventil som ska växla mellan golvvärmen och poolen.

Läcker värmen ut på huset när vpn gör varmvatten så är det något med ventilen i vpn som spökar.

Läcker värmen ut på huset när poolen ska värmas så är det något med ventil nr2 så spökar
 
S Styrtekniker skrev:
Ok. Kollar på fotot på display. Det står kurva. 18/54 Jag tolkar första siffran som ute givaren. Vid 18 grader ute. Vill vi ha 54 grader på T1. Är det rätt tolkat? Känns feltolkat. Samtidigt är börsvärdet 24,3 grader på T1 som stämmer bra med en bra kurva. När jag tittar på historiken på kurvorna ser jag att VPn inte slår av förrän T1 är ca 47 grader. Och börsvärdet är 24,3. VPn verkar bortse ifrån börsvärdet på 24,3 grader. Kanske det är VVproduktion som gör detta. Hur länge har du haft pool? Kan du ställa in så man kan se när VPn gör värme eller VV.
Det är nog feltolkat... Vet inte riktigt vad den visar där med 54... 🤔
Bläddrat i manualen men hittar inte något.
18 är utetemperatur, det kan stämma bra, och kurvan är runt 24 grader...

T tobbetk skrev:
1. Ventilen nr2 är ingen shunt utan en "vanlig" trevägsventil som ska växla mellan golvvärmen och poolen.

Läcker värmen ut på huset när vpn gör varmvatten så är det något med ventilen i vpn som spökar.

Läcker värmen ut på huset när poolen ska värmas så är det något med ventil nr2 så spökar
Det händer tydligen när pannan vill göra VV och värma pool samtidigt.
Jag stängde av poolen helt igår och då gick det bra.
Jag startade sen poolen igen efter några timmar och då kom larmet igen.

Nu, i natt, så har jag haft en skruvtving på "shunten" till poolen så den är på 100% poolvärme och den har gått 10 timmar utan larm nu.

Det är då antingen något med ställdonet eller själva styrningen för poolen som spökar.

Min gissning blir att ställdonet då inte längre orkar trycka pinnen i botten så varmvatten läcker över till GV sidan.
 
Digital gränssnitt för inställningar av värmesystem, visar temperaturvärden och rumsinverkan med svenska texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade denna nu i Easyserve... Är det min. och max. på kurvan den visar med 18/54 månne?
Vet inte annars vad vänster och höger värde skulle vara...
 
Nej, det lyckades inte med skruvtvingen som jag trodde... Jag hade glömt att slå på Poolvärmen igen... 😒

Problemet är ju helt klart trevägsventilen (eller det jag kallat för shunt). Det kommer 54 gradigt vatten (vilket ju är för varmt för GV) upp från pannan till trevägsventilen när den vill värma poolen.

Efter trevägsventilen så ska ju bara då poolvärmen få värme, men det blir varmt även på GV sidan:
Rörsystem med temperaturangivelser, teknisk utrustning, och elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, klart då att trevägsventilen läcker värme till GV kretsen och det är därför det läcker över.

Jag "motionerade" trevägsventilen igår och då "small" det i yttre läget men inte ett ljud från när den var helt intryckt.
Idag motionerade jag igen och knackade rejält på den med handtaget till en skruvmejsel och nu "smäller" den både när jag trycker in och släpper ut pinnen, så det kanske är lovande...

Ställdonet på den är fullt "ute" (pinnen helt intryckt alltså) så det torde då tyda på att poolstyrningen gör "rätt" och det är ventilen som inte slår över.

@tobbetk har nog rätt då att det är en trevägsventil eftersom det nu tydligt "smäller" när den växlar över mellan utgångarna...

Hoppas att motionerandet och den nya "smällen" kan lösa det nu då... Märkte också att tvingen inte trycker tillräckligt,
 
anders07 anders07 skrev:
Nej, det lyckades inte med skruvtvingen som jag trodde... Jag hade glömt att slå på Poolvärmen igen... 😒

Problemet är ju helt klart trevägsventilen (eller det jag kallat för shunt). Det kommer 54 gradigt vatten (vilket ju är för varmt för GV) upp från pannan till trevägsventilen när den vill värma poolen.

Efter trevägsventilen så ska ju bara då poolvärmen få värme, men det blir varmt även på GV sidan:
[bild]

Så, klart då att trevägsventilen läcker värme till GV kretsen och det är därför det läcker över.

Jag "motionerade" trevägsventilen igår och då "small" det i yttre läget men inte ett ljud från när den var helt intryckt.
Idag motionerade jag igen och knackade rejält på den med handtaget till en skruvmejsel och nu "smäller" den både när jag trycker in och släpper ut pinnen, så det kanske är lovande...

Ställdonet på den är fullt "ute" (pinnen helt intryckt alltså) så det torde då tyda på att poolstyrningen gör "rätt" och det är ventilen som inte slår över.

@tobbetk har nog rätt då att det är en trevägsventil eftersom det nu tydligt "smäller" när den växlar över mellan utgångarna...

Hoppas att motionerandet och den nya "smällen" kan lösa det nu då... Märkte också att tvingen inte trycker tillräckligt,
Det ska inte smälla i i trevägaren. Var försiktig med fjädern så trevägaren inte går sönder. Jag tror inte det är inte trevägsventilen som fördelar pool eller golvvärme. Som det är fel på. Felet är att VPn producerar mer värme än T1:s börvärde. Därför larmar det. Är det fel på någon trevägare är det den i VPn som fördelar mellan VV och värmekretsen. Ja har gjort fel en gång när jag bytte ställdonet och monterade det nya ställdonet fel i en VP. Det var av fabrikat ESBE. Som är lätt att montera fel om man inte har stenkoll. Vilket jag har nu😁 med mycket tankearbete innan.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Det ska inte smälla i i trevägaren. Var försiktig med fjädern så trevägaren inte går sönder. Jag tror inte det är inte trevägsventilen som fördelar pool eller golvvärme. Som det är fel på. Felet är att VPn producerar mer värme än T1:s börvärde. Därför larmar det. Är det fel på någon trevägare är det den i VPn som fördelar mellan VV och värmekretsen. Ja har gjort fel en gång när jag bytte ställdonet och monterade det nya ställdonet fel i en VP. Det var av fabrikat ESBE. Som är lätt att montera fel om man inte har stenkoll. Vilket jag har nu😁 med mycket tankearbete innan.
Hmm... Jag hittar i Easyserve att "värme höger bör värde" var 54 grader vilket ju kännas helt galet.
Jag hittar inte någon sådan inställning i pannan, men det står ju 18/54 i displayen och enligt Easyserve är värme vänster 18,och värme höger 54.

Jag har ändrat värdet i Easyserve till 45 grader "höger" nu. Konstigt att jag inte hittar något om 54 grader i pannan.

Värmekurvan i pannan går till 45 grader också.

Det har ju fungerat i flera år, och det är nog tre år sedan jag installerade Easyserve...
 
Skärmdump av gränssnitt för värmepumpsinställningar på svenska, inklusive rumstemperatur och kurvor för värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
V/H är värmekurvan grundinställning
V är önskad framledningstemperatur vid +20
H är önskad temperatur vid -35 😶
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
V/H är värmekurvan grundinställning
V är önskad framledningstemperatur vid +20
H är önskad temperatur vid -35 😶
Mm, jo... men har fasen har den kunnat bli 54 grader... Pannans meny visar ju bara max. 45 grader på kurvan... :thinking:

Jag mätte tempen och den är 54 grader, det som går till poolen nu, så varmare än de 45 grader som GV ska vara... Undrar om det är något poolstyrningen ändrar när den går över i sommardrift?
 
T
Vad säger vpn att den gör, värmer den VV eller värmer den poolen ?

Om du får vpn att göra varmvatten, blir rören ut på systemet kalla eller är dom fortfarande varma ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.