Hej!

Jag har försökt att få igång värmen i radiatorerna ett par dagar, nu är det fredag och det börjar bli kallt :)

Jag har varmvatten i mängden, golvvärmen verkar fungera på något sätt, det är nästan 20 grader på nedervåningen, dock så kommer ingen värme alls upp till radiatorerna på övervåningen. Jag har luftat alla radiatorer ett par gånger och då kommer det vatten ur dom i varje fall, dock kallt vatten såklart. Trycket är på runt 1.2 bar sedan jag fyllt på med lite vatten efter att jag luftat då trycket gick ned lite. Just nu har jag satt vanliga varmvatten på 0 grader så den bara ska skicka ut allt till värmesystemet, då verkar den i varje fall vrida ventilen och så står den och jobbar, men som sagt igen värme på övervåningen. Några förslag på felsökning, man undrar ju lite vart all värme tar vägen när den står och går hela dagen :)
 
Vad kör den ut för framledningstemperatur och vad är det för returtemperatur? Radiatorer kräver en högre temperatur än golven för att bli varma.
 
TE1 tilloppvatten 38,9 och TE2 Returvatten är 33,2 grader, kopparöret som går upp till övervåningen är dock endast 19 grader mätt på utsidan och returen är 18 grader, tänker att utgående där borde kännas lite värmare.
 
Kan det vara kärvande ventiler på hela övervåningen? Du verkar inte få cirkulation!
 
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Kan det vara kärvande ventiler på hela övervåningen? Du verkar inte få cirkulation!
Dom känns ok och det är ju 6 stycken som inte är så gamla så det känns inte så troligt. Känns mer som den inte orkar trycka upp vattnet på övervåningen av någon anledning men att den precis orkar dra runt det i golvvärmen, men trycket är ju som sagt 1 bar, det var dock 0.3 innan jag fyllde på vatten, då gick den upp fort, sen gick den ned lite igen då jag luftade (kom typ bara vatten ändå). I golvvärmefördelaren hör man ju att det går vatten på kvällen när det är tyst i varje fall, elementen känns helt döda :(
 
Nu har jag slagit av produktion av varmvatten, dragit ned alla termostater till golvvärmen så dom släckts och höjt justeringen av temperaturen till max för nuvarande utetemperatur, nu känns för första tilloppet till övervåningen lite varmt, bra början i varje fall.
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
U user7 skrev:
Nu har jag slagit av produktion av varmvatten, dragit ned alla termostater till golvvärmen så dom släckts och höjt justeringen av temperaturen till max för nuvarande utetemperatur, nu känns för första tilloppet till övervåningen lite varmt, bra början i varje fall.
Ja det är ju ett sätt för att tvinga upp värmen, men det är ändå något fel på cirkulationen tycker jag. Värme stiger också som dom flesta vet, så det kan bli strålningsvärme uppåt i rörgodset, för nu borde den skicka allt till övervåningen. Jag tror på en kärvande pump ändå för då orkar den inte få upp värmen på övervåningen, men det går bra till golvvärmen.
Kan du ta lite bilder kring värmepumpen och rören så jag kan få en liten överblick?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Jag tror på en kärvande pump ändå för då orkar den inte få upp värmen på övervåningen, men det går bra till golvvärmen.
U user7 skrev:
golvvärmen verkar fungera på något sätt
Har inte golvvärmen en egen cirkulationspump i shuntgruppen?
 
D Dilato skrev:
Har inte golvvärmen en egen cirkulationspump i shuntgruppen?
Jo det bör den ha (y) Missade att skriva det! Så om den interna cirkpumpen i värmepumpen är kass, så drar pumpen i golvvärmefördelaren all värme till sig, enkelt förklarat :rolleyes:
 
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Kan du ta lite bilder kring värmepumpen och rören så jag kan få en liten överblick?
Det stämmer, golvvärmen har egen pump så golvvärmen skulle säkert fungera även om andra cirkulationspumpen inte skulle göra det. Nu har jag ställt tillbaka varmvattnet och slagit på golvvärmen nere igen, det går fortfarande lite varmare vatten upp känner jag, men jag har eldat ikväll för att få upp värmen så golvvärmen går nog inte nere på grund av det just nu. Bilden på rören är de två som går de två i mitten som går ned i golvet till och retur från golvvärmen samt att samma går upp till elementen på övervåningen.

. Inuti en värmepumps tekniska komponenter med kopparledningar, kablar, och mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med rör, ventiler och elkomponenter under ett tak. Etiketter och kablar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppar och plast VVS-rör, anslutningar, böjar, T-kopplingar, patina, inomhusinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar såklart temperaturen sjunka på övervåningen igen, funderar på om jag på något sätt kan kontrollera om Wilo-pumpen fungerar som den ska, den verkar ju vara igång och den lyser fint grönt men huruvida den faktiskt jobbar som den ska är väl lite mer oklart.
 
U user7 skrev:
Nu börjar såklart temperaturen sjunka på övervåningen igen, funderar på om jag på något sätt kan kontrollera om Wilo-pumpen fungerar som den ska, den verkar ju vara igång och den lyser fint grönt men huruvida den faktiskt jobbar som den ska är väl lite mer oklart.
Jag tror också att den kan vara kass.. tror det finns en knapp/ratt på den där du kan ändra hastighet samt olika kurvor. Notera hur den är ställd och knappa sen lite för att se om du kan höra skillnad!

Annars har du pumpkopplingar på varsin sida av pumpen med en avstängning för att kunna ta lös pumpen smidigt, dock brukar dom börja läcka när man skruvar på dom :thinking:
 
U user7 skrev:
Nu börjar såklart temperaturen sjunka på övervåningen igen, funderar på om jag på något sätt kan kontrollera om Wilo-pumpen fungerar som den ska, den verkar ju vara igång och den lyser fint grönt men huruvida den faktiskt jobbar som den ska är väl lite mer oklart.
Hej,

Lever upp en gammal tråd.
Har blivit med en IVT 860 jag med, fick du någon ordning på det här? Har nämligen exakt samma fel.
 
Fredrik Mannen Fredrik Mannen skrev:
Hej,

Lever upp en gammal tråd.
Har blivit med en IVT 860 jag med, fick du någon ordning på det här? Har nämligen exakt samma fel.
Jag med. Fick du nån ordning på det?
 
A Antonnotna skrev:
Jag med. Fick du nån ordning på det?
Inte fått något svar här men vi har bokat in en ny tekniker som ska komma och kika på det. För tidigare har en annan firma inte hittat något fel.

Men har skrivit ner vad jag provat utan att få igång radiatorerna utan framgång.
 
  • Pappersdokument fotograferat diagonalt, text om värmeöverföring, anteckningar skrivna för hand längs höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.