Sophie skrev:
Bålehus... det är i princip samma som skiftesverk va? Vårt hus ser troligen ut så här...

Frågan är ju om man ska "chansa" och låta bli att isolera men täta ordentligt utvändigt och lerklina invändigt så det blir helt tätt. Eller om det då inte räcker så man blir tvungen att göra om sen...det är ju inte så spännande om man upptäcker det när man är "klar". Då vill man ju gärna isolera nu innan så man har det gjort. Det är ju det som är min grundfråga...om vi måste isolera eller det räcker ändå om vi vill ha bra inomhuskomfort. Det måste inte vara jättevarmt men visst är det skönt att kunna ha konstant värme och slippa frysa om morgnarna...
Ser ut som om delen till höger i bild kunde vara i timmer medans det vi ser till vänster är en äldre tillbyggnad i skiftesverk?
 
Linusm skrev:
Ser ut som om delen till höger i bild kunde vara i timmer medans det vi ser till vänster är en äldre tillbyggnad i skiftesverk?
Nej det är faktiskt skiftesverk alltihop, fast det har suttit en dörr i mitten på den vänstra delen. Denna gaveln av huset har tidigare varit hönshus. Och det är inte vårt hus det är min mammas. Vi har inte rivit ner vår panel ännu så vi vet ju inte till 100% hur vårt ser ut.
 
3 tum tjocka plankväggar kommer att upplevas som kalla vintertid i sverige. Spelar ingen roll vad du gör med taket, fönster, ventiler och så vidare. Jag har ett hus murat i en slags tidig lättklinker. 100mm tjocka väggar med ett skattat u-värde på ca 1.2. Med stora fläkten i gång går det att komma upp 22 grader även på vintern men sitter du i närheten av en yttervägg fryser du i alla fall. Kroppen sänder ut värmestrålning men får väldigt lite tillbaka från ytterväggen eftersom den är kall. Kalla ytterväggar ger dessutom kalla golv eftersom kall luft väger mer. Jag kan ha 23 grader i taket o 17 på golvet. Då räcker det knappt at tha dubbla strumpor.

Jag prenumererar också på Gård o Torp men överväger att sluta helt på grund av Gudmundsson. Han är farlig. Dessutom är han i sin ton ofta direkt otrevlig.

Visst finns det mycket tokigt som har gjorts när det gäller renovering och energieffektivisering men det beror på dåliga branschrekommendationer som gjorts i egenintressets namn. Och dit hör det mesta som kommer från herr Gudmundsson. Jag rekommenderar alla att läsa på lite om byggnadsfysik. Finns lättfattliga böcker att tillgå. Jag kan varmt rekommendera en skriven av en professor i byggnadsfysik vid Chalmers: Vandrande fukt, strålande värme : så fungerar hus. Av Hagentoft, Carl-Eric
2002 (ISBN 9144042183)
 
Husvagnsthord skrev:
3 tum tjocka plankväggar kommer att upplevas som kalla vintertid i sverige. Spelar ingen roll vad du gör med taket, fönster, ventiler och så vidare. Jag har ett hus murat i en slags tidig lättklinker. 100mm tjocka väggar med ett skattat u-värde på ca 1.2. Med stora fläkten i gång går det att komma upp 22 grader även på vintern men sitter du i närheten av en yttervägg fryser du i alla fall. Kroppen sänder ut värmestrålning men får väldigt lite tillbaka från ytterväggen eftersom den är kall. Kalla ytterväggar ger dessutom kalla golv eftersom kall luft väger mer. Jag kan ha 23 grader i taket o 17 på golvet. Då räcker det knappt at tha dubbla strumpor.
Men är det inte skillnad på isoleringsförmågan i ditt "lättklinker" och timmer? Vi fick nämligen samma rekommendationer från Byggnadsantikvarien på Regionmuseet i Kristianstad som jag fått av några ovan som har hus liknande vårt. Byggnadsantikvarien var inte "byggnadsvårdstaliban" förvånande nog, utan tyckte det var viktigt att man kunde bo i husen även om de var gamla. Jag tror själv på att ordentlig tätning utvändigt och lerklining invändigt kommer täcka upp en hel del. Vi får väl se... kanske ångrar vi oss men jag tror med all säkerhet att vi ångrar oss om vi inte testar!

Dessutom är vårt hus så totalt ombyggt att ingen egentligen kan få oss att ha dåligt samvete vad vi än gör. Det är i princip bara stommen kvar som är gammal. allt annat är bytt vad vi har förstått. Men det betyder inte att vi vill fortsätta på det såpret. Så även om det blir nytt och inte bevarat vill vi göra det "rätt"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.