12 956 läst · 63 svar
13k läst
63 svar
Isoleringens vara eller inte vara!
Vi ska ju oavsett vad riva bort både den gamla panelen och den isolering som sitter där idag samt ta bort betongpannorna och de överdimensionerade takutsprången så för den sakens skull kan vi ju lika gärna göra en tilläggsisolering oxå. Men som sagt det förfular huset... det vet jag bättre än många tror jag med tanke på vad som hänt med vårt hus Så vi vill ju inte tilläggsisolera utvändigt...därför blev vi oxå besvikna när det visade sig vara ett skiftesverkshus istället för timmer.Farzan skrev:Nu är det väl så att inte ens de kommunala energirådgivarna brukar rekommendera tilläggsisolering av väggar? Lönar sig bara om man ändå måste byta fasad av andra skäl och kan passa på att tilläggsisolera samtidigt, brukar det heta.
Men det beror väl på vad de räknar med att utgångsläget är - deras typfall är kanske inte hus som är så gamla att de är helt oisolerade.
Det är i alla fall inget jag skulle ge mig på om jag inte kände att jag måste efter att ha sett över tak, runt fönster etc + dragtätat väggar + väntat och känt efter ett tag.
Utvändig tilläggsisolering förfular. Det här såg en gång ut som ett tjugotalshus:
Detta var en gång ett torp...
Frolsson: Dina inlägg är mycket intressanta. Jag har dock inte hunnit läsa igenom länkarna ännu. Även om allas åsikter är bra och tänkvärda så känns dina extra relevanta med tanke på att ert hus är uppbyggt som vårt och ligger bara några mil från vårt.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Jag har heller inte kikat på länkarna, men något jag tycker är extremt intressant att man inte lerklinade hela väggar i våra två nordligaste län, och om man gjorde det, klinade man bara såten (i vårt hus är inte ens såten klinad. De har istället täljt kilar som fyller ut såten). Om lerklining är så isolerande som det ibland sägs, varför gjorde man det inte i större utsträckning här uppe där det kan bli så oerhört kallt? Kan det ha med luftegenskaperna att göra? Vi har ju så oerhört torr luft, ffa på vintern, kanske lerkliningen med sin fuktbalanserande egenskap utjämnar diffusionstransporten utifrån och in?frolsson skrev:
En känsla baserat på historierna om hur kalla dessa torp var förr på vintrarna. Är det is på insidan (ryggen) av ett klädskåp så bör det ju via väggen kylan kommer. Men visst är vindpappen det allra viktigaste.frolsson skrev:Är det en känsla du baserar det på? Skulle gärna vilja ha det lite mer utlagt - det är en värdefull åsikt du har som jag är jäkligt nyfiken på
Man brukar säga att ca 10% av energiförluster går genom väggen - låt säga att du får bort 5% av dem med "min" lösning. Då har man en förlust på 5% - är det verkligen för klent eller menar du att man inte får bort något av de 10%:en?
Att lerklining skulle isolera är nys. Även Gudmunsson har fått krypa till korset i den frågan. Jag ser inte hur den rätt lilla mängd ballast man blandar upp den med skulle göra så stor skillnad. I övrigt är lerklining utmärkt på alla vis. Inte minst mot vind och möss.
Och visst rekommenderas tilläggsiolering av ytterväggar av energirådgivarna om huset är helt oisolerat. Å andra sidan rekommenderar de att byta ut fönster också, så det säger väl mindre...
På www.energiberakning.se kan man enkelt räkna vad olika väggkonstruktioner kostar att driva. Ex. 75mm trävägg har U-värde 1,36. Som ett hyffsat fönster. 75mm trä + 45mm glasull har U-värde på 0,57.
Så här mycket sparar man på 45mm isolering med 150m2 väggarea:
Med 140000 gradtimmar (norrbotten) sparar man ca. 16500KWh/år
Med 90000 gradtimmar (södra sverige) sparar man ca. 10500KWh/år
Hur många kilo CO2 det blir låter jag nån annan att beräkna.
Det står förstås inget om hur varmt man har inne då, men jag antar runt 20-22gr. Väljer man yllekläder och 15grader inne så sparar man 5% per sänkt grad.
Så här mycket sparar man på 45mm isolering med 150m2 väggarea:
Med 140000 gradtimmar (norrbotten) sparar man ca. 16500KWh/år
Med 90000 gradtimmar (södra sverige) sparar man ca. 10500KWh/år
Hur många kilo CO2 det blir låter jag nån annan att beräkna.
Det står förstås inget om hur varmt man har inne då, men jag antar runt 20-22gr. Väljer man yllekläder och 15grader inne så sparar man 5% per sänkt grad.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
gafsan: Där vi grävde brunn bestod marken bara av blålera (dessvärre). Och det finns ett par hus i byn som har skorstenar murade av hemgjort lertegel! Nej men, vi har samma typ av jordart här som i större delen av landet - morän. VId kusten silt och lera, liksom i älvdalarna under högsta kust-linjen. Jag förmodar att den naturliga tillgången på lera här i Västerbotten och södra Lappland är ungefär som i större delen av landet.
Medlem
· västra götaland
· 9 inlägg
Hej det bästa sättet är att lerklina väggarna inomhus ca 2- 3 cm tjockt lager men se till att dreva med husmossa eller liknande matrial där det är glipor och springor så att det blir tätt. Sen sikar du på tunna läkt diagonalt på väggen så att leran har något att bita i. 3cm tjock lera motsvarar 10 cm isolering. fördelen med leran är att den torkar istället för att härdan på det sättet så suger den åt sig fukten i huset utan att den tränger igenom väggen. och sedan så släpper den ifrån sig fukten
Hör och häpna, men vi har precis haft kontakt med en energirådgivare som, efter jag hade sagt att vi inte skulle byta ut våra originalfönster, sa 'nej, det hoppas jag verkligen inte'. Så det kanske finns hopp . Det som är så konstigt med de som automatiskt hävdar att man måste slänga ut gamla fönster är att de inte verkar bry sig ett smack om vilka resurser som krävs för att bygga nya fönster och att det genenerar en hel del skräp. Ska man verkligen ta hänsyn till helheten måste man ju se till en produkts hela livslängd. Speciellt som vissa nyare fönster är murkna efter 20 år, vilket några kompisar till oss råkat ut för. Hur miljövänliga var de treglasen?TorpSara skrev:
Om nyproducerade fönster ruttnar på tjugo är är de antingen -
a. felaktigt tillverkade,
b. felaktigt installerade,
c. felaktigt underhållna eller
d. en kombination av a, b och/ eller c.
Om man ändå måste renovera (byta) panel ska man absolut lägga åtminstone vindtätt skikt heltäckande framför både bjälklag och fasadytor. Om man dessutom kan lägger någon centimeter isolering utvändigt (givetvis helst utan att förvanska byggnadens karaktär) bör man hellre välja detta än att isolera invändigt.
a. felaktigt tillverkade,
b. felaktigt installerade,
c. felaktigt underhållna eller
d. en kombination av a, b och/ eller c.
Om man ändå måste renovera (byta) panel ska man absolut lägga åtminstone vindtätt skikt heltäckande framför både bjälklag och fasadytor. Om man dessutom kan lägger någon centimeter isolering utvändigt (givetvis helst utan att förvanska byggnadens karaktär) bör man hellre välja detta än att isolera invändigt.
pslilleman skrev:Hej det bästa sättet är att lerklina väggarna inomhus ca 2- 3 cm tjockt lager men se till att dreva med husmossa eller liknande matrial där det är glipor och springor så att det blir tätt. Sen sikar du på tunna läkt diagonalt på väggen så att leran har något att bita i. 3cm tjock lera motsvarar 10 cm isolering. fördelen med leran är att den torkar istället för att härdan på det sättet så suger den åt sig fukten i huset utan att den tränger igenom väggen. och sedan så släpper den ifrån sig fukten
Finns en sak till som är intressant med lera. Den suger fukt och drar ut fukt från träplankorna som finns under. Det har med porstorlekarna att göra och deras naturliga fuktkvot. Eftersom leran vill ha mer än träet så suger den bort fukt därifrån.