30 138 läst · 33 svar
30k läst
33 svar
Isolering spirorör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske blev svårare att förstå nu. Ritar så djävulskt illa
Där jag bara har skrivit "Mått", blir ju olika beroende på storlek på spiro.
Och måttet får du ta på ett ungefär. Du får tänka på att isoleringen bygger ut.
Vet inte hur jag ska förklara..
Redigerat:
konstnärlig frihet, men man förstår (sen hur jag ska lyckas med det när jag inte kan dra ett rakt streck.....).
De här måtten borde ju vara givna beroende på vilken diameter på rör man ska isolera, Kanske någon som har det uppskrivet . och så kommer jag osökt in på just längder, Isolerade röret från köksfläkten igår och fattar nog dåligt.
Jag fick en lista på längder isolering beroende på diameter och ex 125 rör skulle ha ca 710 mm. men vanlig omkrets beräkning är det 392, Är det så att man mäter ytter diameter på färdig isolerat rör?
De här måtten borde ju vara givna beroende på vilken diameter på rör man ska isolera, Kanske någon som har det uppskrivet . och så kommer jag osökt in på just längder, Isolerade röret från köksfläkten igår och fattar nog dåligt.
Jag fick en lista på längder isolering beroende på diameter och ex 125 rör skulle ha ca 710 mm. men vanlig omkrets beräkning är det 392, Är det så att man mäter ytter diameter på färdig isolerat rör?
hahaviggen_l skrev:konstnärlig frihet, men man förstår (sen hur jag ska lyckas med det när jag inte kan dra ett rakt streck.....).
De här måtten borde ju vara givna beroende på vilken diameter på rör man ska isolera, Kanske någon som har det uppskrivet . och så kommer jag osökt in på just längder, Isolerade röret från köksfläkten igår och fattar nog dåligt.
Jag fick en lista på längder isolering beroende på diameter och ex 125 rör skulle ha ca 710 mm. men vanlig omkrets beräkning är det 392, Är det så att man mäter ytter diameter på färdig isolerat rör?
Det är inte ristat i sten. Men det är nog svårt att se måtten framför sig om man inte håller på och isolerar hela tiden.
Testa några mått och gör en böj,sätt ihop den över röret. Sen ser du ju vart du behöver ta bort eller lägga till några centimeter för att få isoleringen tät mot den andra skarven.
Men eftersom det bara är värmeisolering är det ju inte jätteviktigt om det glipar lite. Helst ska det ju inte göra det självklart, men ifall det gör det är det inte världens undergång..
710 kan nog stämma, har inte måtten i skallen.
Du mäter diametern på röret,, sen lägger du på ca 350mm. När vi isolerar med 30mm lammellmatta så lägger vi på 190mm. Då blir dom perfekt längd.
Testa dig fram. Har märkt att 50mm mattorna kan vara 40mm ibland, och då stämmer ju inte dom där måtten.
Men lägg på 350mm, sen testar du att lägga runt den och se om den passar.
Väldigt smart, spillet blir ju ej existerande om man skär på det visetTouchofred skrev:
Får hem och offra lite isolering på experiment innan man börjar på det riktiga.
Det enklaste borde vara att isolera alla börjar först. Sen kan man anpassa de raka bitarna till var man hamnade.
Gör man på samma sätt i en 45graders böj?
Det enklaste borde vara att isolera alla börjar först. Sen kan man anpassa de raka bitarna till var man hamnade.
Gör man på samma sätt i en 45graders böj?
Har inte suttit vid datorn, så ursäkta det sena svaret.viggen_l skrev:
Hur har det gått?
Låter bra det.
På en 45 gör du bara två bitar. Då måtter du i mitten på både inner och ytterradie på böjen. Sen skär du ett snitt. Och har du måttat någorlunda rätt så har du hela böjen klar.
Du skippar alltså mittenbiten, den som ser ut som ett timglas.
Du kan också göra biten lite längre än normalt, alltså så biten är lite för stor runt själva röret, sen sätter du dit biten på en rakbit av röret. Sen om du tar i lite borde du kunna trä isoleringen över 45an utan att skära eller något. Har inte hunnit testa det själv änn, men har sett att det ska gå.
Jag har utöver kondensisolerat uteluft och avluft även lagt 50 extra mm isolering på uteluftröret, för på "kallvinden" en het sommardag kan det kliva upp emot 40grader varmt. Vill därför hålla ner uppvärmningen av tilluften så mycket det bara går.bomm skrev:Då det är isolering med difftätt aluskikt så kanske det var på uteluft och avluft de menar att 50mm räcker. Detta stämmer då det räcker väl som kondensskydd. Däremot på till och frånluft som ligger i ett kallt utrymme så bör du isolera minst 90mm gärna mer. Detta för att juh mindre förluster du får i systemet juh bättre verkningsgrad och mindre tillsatsvärme behövs.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Jag gjorde det lätt för mig.
De rör som går längs med takstolarna ligger ju i bjälklagsisoleringen.
De andra rören ligger i "kattvindarna".
Där sprutade vi 50 cm lösull samtidigt som vi isolerade takbjälklaget på stallet.
Inget kapande, krypande och tejpande, men välisolerade ventilationsrör
De rör som går längs med takstolarna ligger ju i bjälklagsisoleringen.
De andra rören ligger i "kattvindarna".
Där sprutade vi 50 cm lösull samtidigt som vi isolerade takbjälklaget på stallet.
Inget kapande, krypande och tejpande, men välisolerade ventilationsrör
Hej.
Jag är också på gång att installera FTX systemet som jag köpte för drygt 1 år sen
Fråga.
1.Vilken typ av isolering använder ni för att isolera rören, ex. strumpa, matta och vilken typ?
2. Hur hängde ni upp / fäste FTX aggregatet, mitt ska sitta på en kallvind.
Tack på förhand.
Jag är också på gång att installera FTX systemet som jag köpte för drygt 1 år sen
Fråga.
1.Vilken typ av isolering använder ni för att isolera rören, ex. strumpa, matta och vilken typ?
2. Hur hängde ni upp / fäste FTX aggregatet, mitt ska sitta på en kallvind.
Tack på förhand.
1: Uteluft och avluft. 30-50mm strumpa plast/alu eller lamellmatta med aluskikt samt alutejp på skarvar.
Från och tilluft. Glasull på rulle gärna med pappersskikt, samt fäst dessa med spoltråd. Isolera minst 80mm och om möjligt lägg rören även i bjälklagsisoleringen.
2: Placera aggregatet på en elefantmatta (=hård stenullskiva, markisolering av stenull) eller häng upp aggregatet i fjädrar från takstolarna. Sätt gärna flexibla rör/slangar eller ljuddämpare på alla fyra anslutningar så aggregatet inte heller sprider ljud/vibrationer via kanalisationen.
Från och tilluft. Glasull på rulle gärna med pappersskikt, samt fäst dessa med spoltråd. Isolera minst 80mm och om möjligt lägg rören även i bjälklagsisoleringen.
2: Placera aggregatet på en elefantmatta (=hård stenullskiva, markisolering av stenull) eller häng upp aggregatet i fjädrar från takstolarna. Sätt gärna flexibla rör/slangar eller ljuddämpare på alla fyra anslutningar så aggregatet inte heller sprider ljud/vibrationer via kanalisationen.
Redigerat:
Isoleringen är 50mm isover alulamellmatta med alu. tejp och sen trådrunt.
FTX + vatten batteri står på ben med vibrationsdämpare. Rören hänger från takstolarna.
Tog några bilder på "isoleringen av böjar" eller in knöllningen (för att inte stötta mig med de som jobbar med isolering)
Jag använde en metod där man gör trianglar, Se bild tidigare i inlägget.
1. Börja med att mätta ytter radien på böjen, utanpå isoleringen från anslutande rör. Efter lite försök la jag på 4-5cm på det måttet annars blev det för litet.
2. Märk ut och skär ut triangel, Spets till spets (vänster till höger) är omkretsen på röret med isolering, Uppifrån ner är uppmätt mått
3. Passa till biten, eftersom den är lite större blir det lite knölande.
4. Tejpa och lägg tråd om.
FTX + vatten batteri står på ben med vibrationsdämpare. Rören hänger från takstolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog några bilder på "isoleringen av böjar" eller in knöllningen (för att inte stötta mig med de som jobbar med isolering)
Jag använde en metod där man gör trianglar, Se bild tidigare i inlägget.
1. Börja med att mätta ytter radien på böjen, utanpå isoleringen från anslutande rör. Efter lite försök la jag på 4-5cm på det måttet annars blev det för litet.
2. Märk ut och skär ut triangel, Spets till spets (vänster till höger) är omkretsen på röret med isolering, Uppifrån ner är uppmätt mått
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3. Passa till biten, eftersom den är lite större blir det lite knölande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Tejpa och lägg tråd om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Antar att det där funkar på mindre rör. Men blir det lite större rör är det nog svårt att få till.viggen_l skrev:Isoleringen är 50mm isover alulamellmatta med alu. tejp och sen trådrunt.
FTX + vatten batteri står på ben med vibrationsdämpare. Rören hänger från takstolarna.[bild]
Tog några bilder på "isoleringen av böjar" eller in knöllningen (för att inte stötta mig med de som jobbar med isolering)
Jag använde en metod där man gör trianglar, Se bild tidigare i inlägget.
1. Börja med att mätta ytter radien på böjen, utanpå isoleringen från anslutande rör. Efter lite försök la jag på 4-5cm på det måttet annars blev det för litet.
2. Märk ut och skär ut triangel, Spets till spets (vänster till höger) är omkretsen på röret med isolering, Uppifrån ner är uppmätt mått
[bild]
3. Passa till biten, eftersom den är lite större blir det lite knölande.
[bild]
4. Tejpa och lägg tråd om.
[bild]
Sen blir det ju lite mer spill att skära sådär. Isolering är ganska dyrt ändå.
Sen så har tejpen lätt för att släppa efter en tid om det blir lite spänningar i isoleringen.
Beror lite på vilken lamellmatta man använder, och om det är glasull eller mineralull.
Men ditt resultat blev många många gånger bättre än än andra hemmafixare. Har sett endel skräckexempel.
Vissa har jobbat med isolering i 20år påstår dom och får sämre resultat än ditt. Bra kämpat viggen !!
Som jag visat ovan i bildformat. Sådär skär jag mina böj. Och dom blir såhär (inte för att det spelar någon roll på en vind..) fast just dom här rören är 630 i diameter. Bitarna blev 2,3m långa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den grå skumplastisoleringen på rören, där det sitter två ballofixer. Går dom till batteriet? Såg ut som att isoleringen glipade lite tänkte för kondensen skull.
Redigerat:
Så ser det ju ut när proffsen är framme. Därför jag kallar mitt knöla isolering. Jag provade att göra på det viset men mina konstnärliga möjligheter håller sig till geometriska raka figurer så det fick bli triangel metoden. Men det blir snyggt när man gör det "på riktigt".
Helt riktigt är det ballofixer som går till batteriet och det glipar inte lite, Har bara hängt ditt bitarna så jag inte ska tappabort dem. Har kvar att isolera vattenbatteriet innan jag kan passa till dem och fäster.
Helt riktigt är det ballofixer som går till batteriet och det glipar inte lite, Har bara hängt ditt bitarna så jag inte ska tappabort dem. Har kvar att isolera vattenbatteriet innan jag kan passa till dem och fäster.
Hej,
Jag bumpar denna tråden.
Jag är i skrivande stund igång med att installera en ftx-anläggning och har en fråga.
Måste jag isolera den bit av spiroröret genom väggen, (se bild)?
Det är dubbelvägg, med isolering mellan varje lager.
Tack för svar.
Jag bumpar denna tråden.
Jag är i skrivande stund igång med att installera en ftx-anläggning och har en fråga.
Måste jag isolera den bit av spiroröret genom väggen, (se bild)?
Det är dubbelvägg, med isolering mellan varje lager.
Tack för svar.