Hej
Ska börja isolera spirorör på viden för vårt ny FTX system. Någon som kan bistå med tips och råd på hur man gör vid kurvor och t-rör.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
beror lite på vilken slags isolering du har. Jag använde 45mm byggrullar och lade 3 lager av detta, "om lott" så att skarvarna flyttades mellan varje varv. 45mm är lättarbetat så det behöver inte skäras så mycket vid böjar och t-rör. För mig gick det åt 6-8 spoltrådsrullar vid montering. Se till att köpa isolering med papp-sida för bättre luftisolerande egenskaper.
 
  • Gilla
simonbe
  • Laddar…
En liten fråga skall oxå krypa på vinden lite nu. Hur kapar ni längderna för rör diametern? Mäter runt befintligt räknar ut vad som behövs bara?
 
  • Gilla
simonbe
  • Laddar…
jag tog en snutt spiro som blev över och "rullade" det över isoleringen för att få till längden :)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Kan ju vara bra att tala om materialet ja. är Isovers lamel matta. kommer inte ihåg tjockleken just nu.
 
  • Gilla
simonbe
  • Laddar…
Fick du nån ordning på det? :)
 
Har inte börjat ännu. är tidigt ute och samlar information. Alla rören ska fixas först på vinden.
Det jag har fått är en bild som exempel på hur man kan göra. Men det kanske finns fler smarta sätt.
Isolering [1308446].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en bra guide tycker jag. Det är bara att köra på. De flesta FTXtillverkare rekommenderar minst 100mm isolering, jag har läst att över 150mm är onödigt pris kontra energieffektivitet.
 
Jag har 50mm. Så jag skall börja lägga på en 45mm till nu. Framför allt på frånluft där jag har temp tapp. Samt sätta in mer dämpare på frånluften.
 
viggen_l skrev:
Har inte börjat ännu. är tidigt ute och samlar information. Alla rören ska fixas först på vinden.
Det jag har fått är en bild som exempel på hur man kan göra. Men det kanske finns fler smarta sätt.
[bild]
Ok. Sådär har jag aldrig sett någon göra. :p
Jag är isolerare och har aldrig gjort sådär.
Jag kan rita upp hur jag gör om du vill ha fler tips.

Du lägger 50mm Lamell med folie?
Mät omkretsen på röret, eller räkna ut. Sen lägger du till 35cm på längden om det är 50mm.
 
Redigerat:
Lite paus på vinden just nu eftersom det inte regnat på 2 dagar, då får man passa på att fixa med projekt nummer 2 total om design av trädgården.
Men du får gärna göra en skiss på hur man gör. Bilder säger så mycket mer.
Kommer att lägga på Isover enligt bild, Vent firma säger 50mm räcker. Men kanske ska lägga på mer. 20160716_141038[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla FTXtillverkare säger minimum 100mm, lyssna på tillverkaren istället för ventfirman är mitt råd.
 
Då det är isolering med difftätt aluskikt så kanske det var på uteluft och avluft de menar att 50mm räcker. Detta stämmer då det räcker väl som kondensskydd. Däremot på till och frånluft som ligger i ett kallt utrymme så bör du isolera minst 90mm gärna mer. Detta för att juh mindre förluster du får i systemet juh bättre verkningsgrad och mindre tillsatsvärme behövs.
 
Eftersom det blev mindre rör på vinden än tänkt så finns det gått om isolering. Kan slänga på 2 lager så blir det 100mm. Går nästan överallt. lite trångt förbi takstolarna där lämnade vi för 50mm.
 
bomm skrev:
Då det är isolering med difftätt aluskikt så kanske det var på uteluft och avluft de menar att 50mm räcker. Detta stämmer då det räcker väl som kondensskydd. Däremot på till och frånluft som ligger i ett kallt utrymme så bör du isolera minst 90mm gärna mer. Detta för att juh mindre förluster du får i systemet juh bättre verkningsgrad och mindre tillsatsvärme behövs.
Av och uteluft räcker med 30mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.