Ja precis
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Hade så klart vattenläcka i taket i helgen. Tog beslutet vid lunch idag att riva allt och lägga ny papp. Plåten, antagligen falsad, får läggas till våren om pengar finns.

65 kvm riva och ny duk på 4h för 2.5 man, det kan man vara stolt över!

Arbetare river gammal takpapp på ett hus i förberedelse för att lägga ny, med material och stegar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat plantak efter vattenläcka med synlig gammal papp och vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammal, skadad takpapp med sprickor och en stor fläck där pappen är bortriven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med rivet ytskikt, synliga läckagespår och en vent med skyddsplast, redo för ny papp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny svart takpapp installerad på tak efter vattenläcka, med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rullar av ny takpapp redo att användas vid takrenovering, stående på våt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt takpapp på träreglar på ett hus i skymningen, orenoverat tak väntar på plåtläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Vad är lutning?
 
8.6 °
 
Rickard.
Fasen vad lurad man blir av bilderna, blev lite orolig när jag såg bilderna och du skrev att ni skulle lämna det sådär över vintern.

Drygt 8° är perfekt för en bandtäckning (y).

Är det snålt med pengar kanske papp kan vara ett alternativ, det där taket lägger 2 rutinerade på en dag så det bör finnas en del att spara där.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Fasen vad lurad man blir av bilderna, blev lite orolig när jag såg bilderna och du skrev att ni skulle lämna det sådär över vintern.

Drygt 8° är perfekt för en bandtäckning (y).

Är det snålt med pengar kanske papp kan vara ett alternativ, det där taket lägger 2 rutinerade på en dag så det bör finnas en del att spara där.
Vad tror du falsat tak går på då?
Ca 70 kvm.

Material + montage + rödmålad plåt
 
Så såg taket ut innan. Äldre pannplåt.
Bygglov osv tillåter inte annat än plåttak.
Rödmålat plåttak på en äldre vit husfasad med synligt tegeltak i förgrunden och grönskande omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
G Gabsson skrev:
Vad tror du falsat tak går på då?
Min gissning är inte värd nått ring en plåtslagare, dom det är ju ett enkelt tak att dom bör kunna höfta väldigt nära.

Att byta tak brukar inte behöva bygglov så det låter lite märkligt att det skulle vara ett problem. Röd papp finns om det är färgen det hänger på.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Haha fick en offert idag från en lokal firma.
80-85 000 kr vill de ha för jobbet (material + arbete exkl rotavdrag).
Falsat tak då inklusive allt plåtarbete.

Detta är helt uteslutet prismässigt.

Hmm, det billigaste är ju så klart pannplåt, som jag hade förut, men problemet blir ju infästningen till sponten då är lite klen i sin konstruktion då man inte får det helt tätt. Ett falsat tak som ligger dikt mot underlagspappen får ju bättre infästning.

Dala pannplåt från Plåtgrossisten kostar följande; (exkl moms)

Tabell med priser på byggmaterial, inklusive Dala pannplåt och tillbehör, med specifikationer och kostnader.

Problemet är att sådan plåt ska ha minst 14 grader taklutning...
 
Rickard.
Ett falsat plåttak är dessutom många gånger tätare än pannplåt.

Jag tror inte du fått ett överpris och i min värld har du bara papp som annat rimligt alternativ. Du verkar ganska händig så du kan säkert lägga ett själv om du vill även om jag absolut rekommenderar ett "riktigt" Svetsa papptak.
 
Rickard.
Det är skitsnack :) , det går hur bra som helst. (vet att det inte är enligt rekommendationerna)

Den är däremot overkill för ett svetsat papptak.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Kolla Plannja Trend om ni kan tänka er att göra arbetet själva, den är godkänd ner till 8 grader om jag inte missminner mig.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Rickard.
Plannja Trend är tveksamt både täthetsmässigt och ekonomiskt med tanke på att du har 2 huvar. Ingen plåtis i världen kommer vilja lämna garanti på dom.
 
Synd för Plannja Trend kostar 267kr/kvm och det kan ju en lekman lägga på en dag.
Sen får man ju så klart ta in en plåtis på detaljjobben även om vindskivor/nockplåt osv levereras från tex Plåtgrossisten.

Är det verkligen så illa med skorstenarna & Plannja Trend? Skulle få ned kostnaden från 80 000 till typ 30 000 med detta val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.