Själv gick jag mot strömmen och lade bara cellplast. Den är också kapilärbrytande. Den är däremot inte dränerande som isodrän, men jag har aldrig fattat varför man skulle behöva ha dränerande material under källargolvet, när det ändå inte finns någonstans för vattnet att ta vägen eftersom man inte ansluter till dräneringsrören på utsida väggen.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Själv gick jag mot strömmen och lade bara cellplast. Den är också kapilärbrytande. Den är däremot inte dränerande som isodrän, men jag har aldrig fattat varför man skulle behöva ha dränerande material under källargolvet, när det ändå inte finns någonstans för vattnet att ta vägen eftersom man inte ansluter till dräneringsrören på utsida väggen.
Hade du inget dränerade material under cellplasten heller?
 
Ett par cm makadam, men det var mest för avjämning. Men visst, det kanske är onödigt att lägga cellplasten direkt i leran :) Jag har typ 5 cm makadam, 15 cellplast och ca 8-9 betong
 
S Simmeman skrev:
210-220
Jag bygger så jag får 210cm. Med vita släta tak och infällda spottar etc så tycker jag det fungerar. Är man 2m lång kanske det är värt att få 10cm till men annars lägger jag nog hellre 20cm isolering än hittar 10cm till i takhöjd....:)
 
R
S Simmeman skrev:
Tack för svar. Anledningen att jag inte kör golvvärme är pga att jag bara får in 10cm isodrän som isolering i golvet.

Har jag fattat rätt att ju högre KPA högre hållfasthet?
Sätt golvvärmerör ändå och sätt fuktspärr ...
Lägg markduk i botten under singeln
Isolera randen mot yttervägg
Det som händer med golvvärmen om du har kapilärbrytande skikt under betongen ev ventilerat
Är att isolerverkan inte blir bättre än vad 10 cm isodrän ger men att du kan se till att temperera golvet den kalla årstiden så att du slipper kondens
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Sätt golvvärmerör ändå och sätt fuktspärr ...
Lägg markduk i botten under singeln
Isolera randen mot yttervägg
Det som händer med golvvärmen om du har kapilärbrytande skikt under betongen ev ventilerat
Är att isolerverkan inte blir bättre än vad 10 cm isodrän ger men att du kan se till att temperera golvet den kalla årstiden så att du slipper kondens
Menar du att om man har kapillärbrytandeskikt så behöver man inte oroa sig för omvänd fuktvandring?
 
R
S Simmeman skrev:
Menar du att om man har kapillärbrytandeskikt så behöver man inte oroa sig för omvänd fuktvandring?
Nja fuktvandring kan uppstå i grundmuren där man inte har åtgärdat isolering men om man sätter fuktspärr och randisolerar samt ser till att luften cirkulerar så blir det bara märkbart vid årstidsskiften när man slår på och av golvvärmen
Se till att inte ha fuktkänslig isolering material mot känsliga ytor som yttervägg
 
C corre skrev:
Jag tror du kan använda vilken skiva som, eftersom du har betongsyllar under väggarna som är lastbärande. Golvet ska bara bära sig själv.

Jag gjorde ett likande jobb förra året och använde på rekommendation från grossisten Isodrän 60Kpa
[länk]

Klassningen är den samma oavsett leverantör.
Då kör jag nog på 60kpa för att hålla nere priserna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har just gjort detta för andra gången här hemma. Några synpunkter från det:

1. Lägg i gv-rör. Det är skitjobbigt att ångra sig senare. Varför ska du ha ett mekaniskt ventilerat golv ovanpå betongen när du gör dig besväret att gräva ur?

2. När jag gjorde första halvan av huset använde jag 60kpa-skivan från isodrän. Nu 15 år senare tog jag en ny kontakt och de insisterade på att 95kpa var mer rätt. Nu har det ju bevisligen fungerat med 60kpa men ska du ha någon bärande vägg på golvet är det antagligen en dålig ide. Jag velade lite men kände sedan att det var en rätt liten prisskillnad upp till 95kpa så jag körde på den och köpte direkt fråm MDT (markvaruhuset).

3. Tryckklassningen är samma oavsett vilket fabrikat på skivan du ska använda.

4. 8-16 under isoleringen använde även jag för avjämning. Det var knöligt på de ställen där man inte hade 4-5cm att fylla upp. Har du mindre än så under skivorna ner mot noll är det bättre att ta någon finare fraktion. Det ligger lite mer still om du kör över med en liten padda, men generellt är det svårt att packa 8-16.
jag kör nog på 60kpa, däremot slänger jag nog in GV rör för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag bygger så jag får 210cm. Med vita släta tak och infällda spottar etc så tycker jag det fungerar. Är man 2m lång kanske det är värt att få 10cm till men annars lägger jag nog hellre 20cm isolering än hittar 10cm till i takhöjd....:)

Har du något tips vad jag ska använda för skarvarna på isodrän skivorna? Läste att man kunde använda tejp och fogskum, funkar det med vanlig billig silvertejp och billigaste fogskum?
 
R
S Simmeman skrev:
Har du något tips vad jag ska använda för skarvarna på isodrän skivorna? Läste att man kunde använda tejp och fogskum, funkar det med vanlig billig silvertejp och billigaste fogskum?
Normalt lägger man dubbla lager omlott för skivorna rör på sig
 
R Renoverajämt skrev:
Normalt lägger man dubbla lager omlott för skivorna rör på sig

Har ett lager med makadam och ett lager isodrän, får tyvärr inte plats med mer.
 
R
S Simmeman skrev:
Har ett lager med makadam och ett lager isodrän, får tyvärr inte plats med mer.
Ok då får du kramla Lägg fuktspärr närmast golvet
 
R Renoverajämt skrev:
Ok då får du kramla Lägg fuktspärr närmast golvet

Skivorna bör väl hållas på plats av armering + distanser? Vill dock säkra upp så inte betong sipprar ner mellan skivorna
 
K
Hur stora springor har du?
En Geotextilduk mellan betong och Isodrän är nog vettigt. Vill minnas att det är rekommenderat av Isodrän, för att betongen inte skall leta sig in i skivorna om betongarn får för sig att köra fullflyt med extra flytmedel eller SKB.
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.