5 451 läst · 55 svar
5k läst
55 svar
Isolering, dränering, kapillärbrytande källargolv
Själv gick jag mot strömmen och lade bara cellplast. Den är också kapilärbrytande. Den är däremot inte dränerande som isodrän, men jag har aldrig fattat varför man skulle behöva ha dränerande material under källargolvet, när det ändå inte finns någonstans för vattnet att ta vägen eftersom man inte ansluter till dräneringsrören på utsida väggen.
Hade du inget dränerade material under cellplasten heller?joakim_j skrev:Själv gick jag mot strömmen och lade bara cellplast. Den är också kapilärbrytande. Den är däremot inte dränerande som isodrän, men jag har aldrig fattat varför man skulle behöva ha dränerande material under källargolvet, när det ändå inte finns någonstans för vattnet att ta vägen eftersom man inte ansluter till dräneringsrören på utsida väggen.
Sätt golvvärmerör ändå och sätt fuktspärr ...S Simmeman skrev:
Lägg markduk i botten under singeln
Isolera randen mot yttervägg
Det som händer med golvvärmen om du har kapilärbrytande skikt under betongen ev ventilerat
Är att isolerverkan inte blir bättre än vad 10 cm isodrän ger men att du kan se till att temperera golvet den kalla årstiden så att du slipper kondens
Menar du att om man har kapillärbrytandeskikt så behöver man inte oroa sig för omvänd fuktvandring?R Renoverajämt skrev:Sätt golvvärmerör ändå och sätt fuktspärr ...
Lägg markduk i botten under singeln
Isolera randen mot yttervägg
Det som händer med golvvärmen om du har kapilärbrytande skikt under betongen ev ventilerat
Är att isolerverkan inte blir bättre än vad 10 cm isodrän ger men att du kan se till att temperera golvet den kalla årstiden så att du slipper kondens
Nja fuktvandring kan uppstå i grundmuren där man inte har åtgärdat isolering men om man sätter fuktspärr och randisolerar samt ser till att luften cirkulerar så blir det bara märkbart vid årstidsskiften när man slår på och av golvvärmenS Simmeman skrev:
Se till att inte ha fuktkänslig isolering material mot känsliga ytor som yttervägg
Då kör jag nog på 60kpa för att hålla nere priserna.C corre skrev:
jag kör nog på 60kpa, däremot slänger jag nog in GV rör för säkerhets skull.MathiasS skrev:Jag har just gjort detta för andra gången här hemma. Några synpunkter från det:
1. Lägg i gv-rör. Det är skitjobbigt att ångra sig senare. Varför ska du ha ett mekaniskt ventilerat golv ovanpå betongen när du gör dig besväret att gräva ur?
2. När jag gjorde första halvan av huset använde jag 60kpa-skivan från isodrän. Nu 15 år senare tog jag en ny kontakt och de insisterade på att 95kpa var mer rätt. Nu har det ju bevisligen fungerat med 60kpa men ska du ha någon bärande vägg på golvet är det antagligen en dålig ide. Jag velade lite men kände sedan att det var en rätt liten prisskillnad upp till 95kpa så jag körde på den och köpte direkt fråm MDT (markvaruhuset).
3. Tryckklassningen är samma oavsett vilket fabrikat på skivan du ska använda.
4. 8-16 under isoleringen använde även jag för avjämning. Det var knöligt på de ställen där man inte hade 4-5cm att fylla upp. Har du mindre än så under skivorna ner mot noll är det bättre att ta någon finare fraktion. Det ligger lite mer still om du kör över med en liten padda, men generellt är det svårt att packa 8-16.
MathiasS skrev:
Har du något tips vad jag ska använda för skarvarna på isodrän skivorna? Läste att man kunde använda tejp och fogskum, funkar det med vanlig billig silvertejp och billigaste fogskum?
Hur stora springor har du?
En Geotextilduk mellan betong och Isodrän är nog vettigt. Vill minnas att det är rekommenderat av Isodrän, för att betongen inte skall leta sig in i skivorna om betongarn får för sig att köra fullflyt med extra flytmedel eller SKB.
En Geotextilduk mellan betong och Isodrän är nog vettigt. Vill minnas att det är rekommenderat av Isodrän, för att betongen inte skall leta sig in i skivorna om betongarn får för sig att köra fullflyt med extra flytmedel eller SKB.