Silver78 Silver78 skrev:
Misstänkte nästan det. Vilken visp körde du?
Kör ingen visp, utan kämpar med tombolan.. :(
Vi får se hur resultatet blir i slutänden. Det ska ju annat ovanpå sedan.

EDIT;
Ville bara uppdatera och ge en uppföljning :)

EDIT 2;
Eps var ett experiment och gjuter betong ovanpå snabbt som bara f** :D
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Skicka gärna bilder!
 
P Psan skrev:
Skicka gärna bilder!
Inte mycket till bilder, men ändå. Får se hur det går i slutändan.
 
  • Nyjuten betonggolv i en pågående renovering av ett rum med oskyddade OSB-skivor på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...har du trä ner i betongen?
 
  • Wow
mgranbom
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...har du trä ner i betongen?
Det är väl ribbor för att dra golvet plant och i rätt nivå.
tas bort senare och fylls igen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...har du trä ner i betongen?
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det är väl ribbor för att dra golvet plant och i rätt nivå.
tas bort senare och fylls igen.
Ja, enbart för att få det hyfsat plant. Att få bort dem idag var lättare sagt än gjort... Får köra med rondell utmed kanterna. Eps’en lossnade lite när jag försökte rycka upp den ena. Var inte beredd på att eps var mycket mjukare.
 
Jag tänkte iofs på de stående reglarna som OSBn är skruvad i.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänkte iofs på de stående reglarna som OSBn är skruvad i.
Ja, ok! Dessa reglar kommer inte gjutas in i betongen, utan sitter på något sätt fast i väggarna med luftspalt mm. Ingen optimal lösning dock. Golvnivån kommer hamna strax under reglarna, åtminstone på två sidor. Grundnivån mellan väggarna är inte lika. Gammalt hus...
 
Vad är kalkylen per kvm på EPS + flyt - klart intressant om det är enklare göra jobbet själv, jag hoppas att inom någon rimligt framtid (1-2 år) kunna byta ett källargolv, tänker att jag kan på mitten lägga isodrän, men kanterna vågar jag inte gräva ut. Kan man köra EPS i omgångar och flyta allt på slutet så kan det vara ett sätt att komma framåt utan att göra allt på en gång... Eller gjuter du hela golvet i ett ryck? Hur göra med armering?
 
J JohanLun skrev:
Vad är kalkylen per kvm på EPS + flyt - klart intressant om det är enklare göra jobbet själv, jag hoppas att inom någon rimligt framtid (1-2 år) kunna byta ett källargolv, tänker att jag kan på mitten lägga isodrän, men kanterna vågar jag inte gräva ut. Kan man köra EPS i omgångar och flyta allt på slutet så kan det vara ett sätt att komma framåt utan att göra allt på en gång... Eller gjuter du hela golvet i ett ryck? Hur göra med armering?
Det skiljer bara någon hundring per kubik men då det krävs dubbla mängden så blir det dyrare + mycket du tänkt att flyta. Anledningen till att väljer att jobba med EPS betong är att man inte är helt slut i kroppen efter en dag. Det väger 20% av betongen. 200 kg mot ett ton betong.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det skiljer bara någon hundring per kubik men då det krävs dubbla mängden så blir det dyrare + mycket du tänkt att flyta. Anledningen till att väljer att jobba med EPS betong är att man inte är helt slut i kroppen efter en dag. Det väger 20% av betongen. 200 kg mot ett ton betong.
Jag tänker lite så att om jag kan röra till och gjuta själv, så kan jag spara in pengar där...

Mina källarväggar verkar inte stå på nån rejäl sula, så jag är lite orolig att gräva ut allt på en gång, så jag har tänkt att börja med att ta bit för bit längs med ytterväggarna och gjuta en klack, sen lägga isodrän i mitten, så om inte EPS -måste- vara dubbelt så tjockt på mitten då, eller om jag får bättre isolering på mitten (mest sand så tror det är hyggligt lätt att gräva ut) så ser jag som sagt framför mig att jag kan göra detta själv och kanske ta hjälp med flytandet. Alternativet är väl att ta in en betongbil. det är 2 rum, kan det vara 25kvm totalt. Ska jag fixa även toa nån passage blir det nån kvadrat till... Skulle man ta in en bil hade man velat göra allt på en gång, men jag tror inte jag kommer klara det. Då blir det 2 bilar.

Köper man EPS på säck? Eller blir det för dyrt?
 
@JohanLun
En säck på 50 liter är det som jag sett. Det blir billigare om man köper helpall.
Har inte sett det i storsäck. Tror det blir krångligare att mäta då man behöver vara noggrann med vattenmängden. Rekommendation är 15 cm på mark och sen att man flyttar det eller lägger någonting som ger eps-betongen bärighet.
När det kommer till större mängder så lönar det sig nästan att ta ut en betongbil mot att köpa själv. Tror jag gav 8500 kronor för 2 kubik. Inklusive bil och lossning. Då får man i åtanke att de tog 1200 kr per tomkubik. Det som är lite lurigt med EPS betong är i alla fall i mitt fall att de kunde inte leverera om det var för långt att köra. Köper man på pall så hamnar man på runt 3900 kr kubiken. Jag hade kunnat valt alternativet med cellplast och betong men det var lite tidsbrist och det behövde bli klart samma vecka.
 
Silver78 Silver78 skrev:
@JohanLun
En säck på 50 liter är det som jag sett. Det blir billigare om man köper helpall.
Har inte sett det i storsäck. Tror det blir krångligare att mäta då man behöver vara noggrann med vattenmängden. Rekommendation är 15 cm på mark och sen att man flyttar det eller lägger någonting som ger eps-betongen bärighet.
När det kommer till större mängder så lönar det sig nästan att ta ut en betongbil mot att köpa själv. Tror jag gav 8500 kronor för 2 kubik. Inklusive bil och lossning. Då får man i åtanke att de tog 1200 kr per tomkubik. Det som är lite lurigt med EPS betong är i alla fall i mitt fall att de kunde inte leverera om det var för långt att köra. Köper man på pall så hamnar man på runt 3900 kr kubiken. Jag hade kunnat valt alternativet med cellplast och betong men det var lite tidsbrist och det behövde bli klart samma vecka.
Frågan är om man kör isodrän på mitten, om man kan gå ned till 8-10 cm?
 
J JohanLun skrev:
Frågan är om man kör isodrän på mitten, om man kan gå ned till 8-10 cm?
Jag har enbart kört på det rekommenderade. Men jag misstänker att det du drar ned på eps betong får du kompensera med bättre bärlager. Dvs det det du flytar med.
 
Jag vill komma med ytterligare feedback.
Nu blandade jag eps-cementen i tombolan utanför huset med kanal in. Detta material var oerhört lättbearbetat och vägde näst intill ingenting jämfört med betong (1+3+vatten). Och bottenplattan känns betydligt varmare än övrigt oisolerat källargolv. Stort plus för eps-betong i detta avseende.

Med min teknik blev det väldigt mycket cellplastkulor utspridda där jag blandade massan och utmed vägen där jag senare gick in till källaren. Små vita kulor överallt... Små vita kulor i murarspannen, i rännan jag byggt, i kläder, etc. och det innebär en miljöpåverkan. Hur bryts kulorna ner? De hamnar tillslut i marken, i vattendrag, i havet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.