Jag har bilat bort det gamla betonggolvet i ett källarrum och fyllt med sten, makadam 11/16 och nu ett avdragslager med stenflis 2/5.

Tänkte isolera golvet med 100mm av någon sort. Tyvärr kan jag inte isolera så mycket mer pga takhöjden.. Kommer att få takhöjd på max 215cm. Hur som helst kommer det att bli bättre än förut med ett aning varmare golv. Hade gärna haft 200mm isolering.

Ett alternativ är 100mm isolering underst och kanske isolering på 30-50mm ovanpå, för att undvika kyla ifrån skarvarna. Ovanpå blir det en armerad och gjuten platta. Ingen tyngd vilar på golvet, så det kanske räcker med en platta på runt 70mm?

Vad är bäst att isolera källargolvet med? Cellplast, Pordrän eller vad?
 
Jag hade nog hoppat cellplast över huvudtaget.
Lägg en markduk på det kapillärbrytande skikt du lagt. Fyll på så mycket eps cement så att du fortfarande har en hygglig takhöjd. Sen drar du av det med minst 2 cm flytspackel. Fördelen är att du kan lägga flytspacklet relativt snabbt efter ett par dagar redan. Den lägger du klinker eller vad du nu vill ha för golv ovanpå. 17 cm med eps cement isolerar betydligt bättre än 10 cm cellplast och 7-8 cm betong.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jag hade nog hoppat cellplast över huvudtaget.
Lägg en markduk på det kapillärbrytande skikt du lagt. Fyll på så mycket eps cement så att du fortfarande har en hygglig takhöjd. Sen drar du av det med minst 2 cm flytspackel. Fördelen är att du kan lägga flytspacklet relativt snabbt efter ett par dagar redan. Den lägger du klinker eller vad du nu vill ha för golv ovanpå. 17 cm med eps cement isolerar betydligt bättre än 10 cm cellplast och 7-8 cm betong.
Aj, oj... Den lösningen hade jag inte funderat på förstås...!!
17cm i eps cement känns tjockt. Hur långt kommer jag på 10cm eps? Det är takhöjden jag tänker på också. Vinner jag lite i takhöjd kommer det kännas mer luftigt, även om jag bara vinner några få centimeter.

Det är bättre att få det bra med en gång när jag ändå håller på. Har egen tombola, men det är väl underförstått

EDIT;
”Vanlig” markduk har jag tillgängligt, men drar inte den åt sig fukt?
 
Redigerat:
Markduken är till för att skydda de olika lagrena. Den måste minst vara i klass n2. Och den skyddar mot inträngande vatten till en viss del. Det kapillärbrytande jobbet ska underlaget stå för.
Det minsta du kan lägga är 15 cm eps betong om det är direkt mot mark. Det blir 17 cm med flytspackel.
Det är nog den bättre lösningen man kan få när uytrymmet uppåt är begränsat.
Visst du kan gjuta en armerad platta på 7 cm och sen 5 cm eps och 2 cm flytspackel för att komma ned till 14 centimeter. Men du får inte i närheten av lika bra isolerad platta. Bifogar en bild så får du se om det är intressant eller inte.
 
  • Sektionsillustration av renoveringsgolv på mark med markduk, EPS, rör och flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Antje och 2 till
  • Laddar…
Pga kostnadsskäl, tid och kvantiteter som krävs för 15cm eps-betong får jag avstå det. Tyvärr.... :( Kommer inte att kunna gjuta en hel bottenplatta på 15cm i ett sträck vilket krävs för bra resultat och att kunna flytspackla inom 3 dagar. Hjärtinfarkt, typ.

Jag kom däremot över cellplastskivor med hållfasthet 200 idag. Ett kap. Men ett 5-7 cm eps som betongplatta fixar jag. Ingen tyngd kommer att vila på golvet och cellplastskivorna inkl betong kommer att hålla ytterväggarna på plats.

Eps-betong eller ”vanlig” som bottenplatta?
 
Redigerat:
Gjut en armerad betongplatta så kan du sova bättre sedan...
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Gjut en armerad betongplatta så kan du sova bättre sedan...
Det är där i det rummet jag ska sova.... :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Eps är förvisso inte så dyrt. Men det fina är att varje säck ger 50 liter och det väger 20 kg. Alltså knappt någonting. Har man ett rum på kvadrat som kräver 1.5 kbm så är det 600 kg sammanlagt. Jämför en tunn platta på 7 cm som innebär 3500 kg.
Jag var själv väldigt skeptisk till eps men jag blev väldigt överraskad. Ett mycket smidigt material att jobba med. Det är runt 200 kr kubiken dyrare än betong. Nackdelen är att det går åt mer än dubbelt så mycket och blir därmed en kostnad på 660 kr per m2 mot betongens 140 kr m3. En skillnad på 5000 kr för ett rum på 10 kvm.
Men är det tajt budget så skulle jag köra med cellplast+betong. 10 mm är lite i underkant.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Eps är förvisso inte så dyrt. Men det fina är att varje säck ger 50 liter och det väger 20 kg. Alltså knappt någonting. Har man ett rum på kvadrat som kräver 1.5 kbm så är det 600 kg sammanlagt. Jämför en tunn platta på 7 cm som innebär 3500 kg.
Jag var själv väldigt skeptisk till eps men jag blev väldigt överraskad. Ett mycket smidigt material att jobba med. Det är runt 200 kr kubiken dyrare än betong. Nackdelen är att det går åt mer än dubbelt så mycket och blir därmed en kostnad på 660 kr per m2 mot betongens 140 kr m3. En skillnad på 5000 kr för ett rum på 10 kvm.
Men är det tajt budget så skulle jag köra med cellplast+betong. 10 mm är lite i underkant.
Problemet är främst inte pengar och budget, utan vad jag klarar av själv och vad som är värt att kosta på källargolvet i det rummet då övriga källargolv är likadana som detta uppbilade..Kalla och helt oisolerade golv. Hade helst av allt velat haft det där 15cm tjocka golvet med eps!!

Jag känner inte att jag har möjlighet att blanda till all den massa eps som behövs och klara gjutningen utan avbrott. Betongbil når inte fram, utan det skulle behövas en betongpump också, och då springer kostanden iväg rejält. Har haft betongpump förut. Priset sammanlagt blir är inte ekonomiskt motiverat för huset som helhet :(

Jag har haft den där Coronan och det känns tyvärr fortfarande i kroppen och magen är helt kass efter denna sjukdom. Har helt vattniga diarréer 2-3 gånger per dag. :(

Min ena granne kör lastbil och genom honom har jag många gånger beställt sand, makadam, singel, fått grävhjälp, mm. Mycket praktiskt.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Problemet är främst inte pengar och budget, utan vad jag klarar av själv och vad som är värt att kosta på källargolvet i det rummet då övriga källargolv är likadana som detta uppbilade..Kalla och helt oisolerade golv. Hade helst av allt velat haft det där 15cm tjocka golvet med eps!!

Jag känner inte att jag har möjlighet att blanda till all den massa eps som behövs och klara gjutningen utan avbrott. Betongbil når inte fram, utan det skulle behövas en betongpump också, och då springer kostanden iväg rejält. Har haft betongpump förut. Priset sammanlagt blir är inte ekonomiskt motiverat för huset som helhet :(

Jag har haft den där Coronan och det känns tyvärr fortfarande i kroppen och magen är helt kass efter denna sjukdom. Har helt vattniga diarréer 2-3 gånger per dag. :(

Min ena granne kör lastbil och genom honom har jag många gånger beställt sand, makadam, singel, fått grävhjälp, mm. Mycket praktiskt.
Jag har också vart sjuk i Covid-19 och börjar pigga på mig. Dock en del skumma symptom kvar.
En betongplatta är tungjobbad men det är ju också billigast i synnerhet då du redan har cellplast till godo. Sen kan man ju dela upp jobbet i etapper också. 10 cm isolering under är i det snålaste laget. Men det är sjukt mkt bättre än ingenting. Dock inget du kan anlägga golvvärme på eller du kan men det lär få en hel del värmeförlust neråt. 7 cm platta ovanpå lär räcka.
 
Själv så går jag och är lite sugen på att gräva ut också, men hade hoppats på att klara mig med 10 cm isodrän och sen betongplatta. Allt för att spara takhöjd, så ingen golvvärme men heltäckningsmatta.

Kanske någon cm av material för att jämna av, men sen är väl isodränen både dränerande och isolerande (även om jag inte bryr mig nämnvärt om det senare). Men jag kanske missförstått och man måste bygga mycket tjockare?
 
A ajn82 skrev:
Själv så går jag och är lite sugen på att gräva ut också, men hade hoppats på att klara mig med 10 cm isodrän och sen betongplatta. Allt för att spara takhöjd, så ingen golvvärme men heltäckningsmatta.

Kanske någon cm av material för att jämna av, men sen är väl isodränen både dränerande och isolerande (även om jag inte bryr mig nämnvärt om det senare). Men jag kanske missförstått och man måste bygga mycket tjockare?
Tänk bara på att golvet behöver andas när det är under källarplan?
 
A ajn82 skrev:
Själv så går jag och är lite sugen på att gräva ut också, men hade hoppats på att klara mig med 10 cm isodrän och sen betongplatta. Allt för att spara takhöjd, så ingen golvvärme men heltäckningsmatta.

Kanske någon cm av material för att jämna av, men sen är väl isodränen både dränerande och isolerande (även om jag inte bryr mig nämnvärt om det senare). Men jag kanske missförstått och man måste bygga mycket tjockare?
Isodrän ska kunna ersätta makadam och samtidigt ger det en isolerande verkan. Inte lika bra som cellplast men nog gör 10 cm isodrän lika mkt som 5 cm cellplast. Sen är ytterst tveksam till att ha matta för ett källargolv bör väl vara öppet.
 
Heltäckningsmatta av rätt modell andas och ska vara lämpligt för källare vad jag förstått
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.