Tomture61
surris surris skrev:
Helst inte över 60 %. För att få ner RF får du antingen avfukta eller höja temperaturen.
Ja , höjs temp i garaget så fälls inte fukten ut på div material (fast det är samma innehåll av fukt i garaget)
 
Jag gör en liten avfuktare (Julas minsta) som enda värmekälla i mitt 20 kvm garage på Västkusten. Det är ett kallgarage som isolerats i efterhand med 145mm glasull. Temperaturen har aldrig varit under 9 grader på vintern och jag håller 60% luftfuktighet. På sommaren så får avfuktaren arbeta mer då varm luft utifrån kondenserar inne i det svala garaget (kyls av marken under, enbart asfalt där än så länge, markisolering och betong finns i långtidsplanen). Men på vintern så går inte luftavfuktaren så mycket.

Nu är ju detta på Västkusten och vi hade bara fem dygn då temperaturen aldrig gick över nollan på hela förra vintern.

Garaget används främst som verkstad och till förvaring, så plast strök jag. Luftspalt under taket (masonitskivor) är dock ett måste om man vill hålla borta fukten. Även jag har plåtvägg på utsidan (mest för att den är underhållsfri och den syns ändå inte så som garaget är placerat hos mig).
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så för att sänka luftfuktigheten krävs en luftavfuktare ?
Nej, det räcker att värma upp. Vill du undvika det så krävs en avfuktare, men även de avger en del värme så i ett isolerat utrymme så brukar det räcka för att värma en hel del.
Avfuktare fungera ändå rätt dåligt i kalla temperaturer.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Håller också på att brottas med luftfuktighet i mitt garage . Har nu +15,3 gr /68% relativ luftfuktighet .
Har alltid hört att vid 70% så rostar metall tex .
Testade förut att köra med kyla från luftvärmepumpen , inge bättre .
Vad kan den absoluta luftfuktigheten bli om jag vill undvika rost på metall + att kartonger ej börjar mögla ?
Den absoluta luftfuktigheten har ingen betydelse för det du undrar över. Endast den relativa. Håll dig under 70% så klarar du dig. Vissa väldigt lättkorroderande metaller såsom obehandlat gjutjärn kräver under 60% för att inte rosta över tid.
 
Tack för alla tips! Nu börjar det bli dags att isolera taket, jag kommer att skippa plast både på väggar och tak.

Det kommer att bli ungefär 10 mm mellanrum mellan isoleringen och taket. Är detta tillräckligt, eller är det ett måste att göra någon luftspalt? Yttertaket består av takpapp (som också det behöver bytas så småningom).
 
  • Oisolerat träbjälklag i taket med synliga träbalkar och råspont, före isolering utan plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm inte att du måste ha något som fångar upp fukten under taket också, exempelvis masonit, så eventuell fukt inte hamnar i isoleringen. Samt att spalten måste vara ventilerad
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Tomture61
Brukar använda läkt , du fäster dom i sidorna på takstolar + en i mitten , annars hänger masoniten i mitten .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Brukar använda läkt , du fäster dom i sidorna på takstolar + en i mitten , annars hänger masoniten i mitten .
Jag monterade den senaste gången skivan lätt hängande i mitten så att dropparna skulle samlas ihop och rinna ut, men jag hade lutande tak också så jag kunde göra så. Och genom att ha skivorna lite om lott så rinner dropparna inte in mellan skivorna. Snickaren som bor granne tipsade om att göra så.

Har man inte tillräcklig lutning så är det bättre att göra som @Tomture61 beskriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.